R RoAd skrev:
Den kan inte dimma lampan.

Så det är helt korrekt att man i plejds fall måste installera en dosdimmer. Inte supersmidigt eller billigt, och man får hoppas att man inte behöver flytta lampan :)

Runt en hundring för en dimbar lampa låter bättre tycker i.a.f. jag.
Här håller jag inte med. Mycket smartare med funktionen i dosan.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Ja, du skriver lite nu och då att du jobbar med support av Plejds puckar och att du stöder Plejd. Men kan du länka till ett enda inlägg du gjort där du rekommenderar Plejd eller delar med dig av erfarenheter från Plejd? (som är ämnet i tråden)

Just det.
Läs om TS fråga, så tar vi det därifrån.

Jag har aldrig påstått att jag jobbar professionellt med Plejd. Vi snackar hjälp åt släkt och vänner. Men nu förstår jag det här med hur du läser saker och ting bokstavligen bättre, så ska bättra mig. Mindre mellan raderna i fortsättningen.
 
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag ser att du helt duckade mitt exempel från verkligheten och där jag är fast i en proprietär lösning (!) och eftersom det (likt Plejd) inte är en öppen standard, är dokumenterat eller finns något API så kan jag inte lösa problemet själv.

Tråkigt, eftersom jag redan har alla de givare och all den data som skulle behövas för att laga luckorna i deras automatik.
Sorry, det är lätt att missa mess ibland i informationsflödet….
Jag vet inte riktigt vilket system du menar med luckorna, men Plejd fungerar ju helt utan molnet när deg är installerat. Man kan ju inte konfigurera om systemet fördtås, men allt fungerar som när det installerades, precis som vilken elindtallation som helst.
 
Nissens
J Jocke Best skrev:
Läs om TS fråga, så tar vi det därifrån.

Jag har aldrig påstått att jag jobbar professionellt med Plejd. Vi snackar hjälp åt släkt och vänner. Men nu förstår jag det här med hur du läser saker och ting bokstavligen bättre, så ska bättra mig. Mindre mellan raderna i fortsättningen.
Och jag har aldrig påstått att du jobbar profesdionellt med Plejd, hur kom du fram till det??

Kanske kan du länka till det jag bad om?
Nä, det är inte möjligt eftersom du aldrig delat med dig av Plejd erfarenheter eller förespråkat Plejd över huvud taget. :)
 
R
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju läsa inlägg #2066 tex.

Så hela ditt inlägg är baserat på att du inte läst tråden.
Nej, @BSOD skriver inte att man ska använda prognoser istället för lokala sensorer. Han spekulerar i att man kan använda prognoser för att rädda upp situationen om de lokala sensorerna inte fungerar.

Dessutom började du påstå att någon föreslog "prognoser" över lokala sensorer INNAN det inlägget (i #2063) så att hänvisa till det duger inte alls.

Oavsett, det som startade hela markis-diskussionen vi har nu var att jag vill att min på altanen åker in om jag åker bort. Du har fortfarande inte svarat på hur det ska lösas med enbart lokala sensorer.

Låt mig gissa: Ska jag sitta på någon död-mans-grepp-knapp som via 230V är kopplad till ingången på en Plejdpuck som sedan är kopplad till styrningen för markisen för att det ska vara en ok lösning för dig?

Nissens Nissens skrev:
Nej, men tydligen har du kopplat din fasta elinstallation till din router… vilket är ungefär samma sak.
Nej, det är förstås inte ens lite samma sak.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Här håller jag inte med. Mycket smartare med funktionen i dosan.
Det beror på omständigheterna. En fast monterad lampa så håller jag med dig. Men en lös bords- eller golvlampa är betydligt enklare att bara byta ut ljuskällan i. Näst smidigast är en väggplugg med dimmer, vilket är enda lösningen om ljuskällan är en del av designen, eller inte ens går att byta ut.

Att modifiera fast elinstallation för att dimma en lös armatur känns inte alls "smart"
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tex den frågan jag ställde. Jag förespråkar lokala givare för exemplet med markisen.
Hemautomatiseringshobbyisten sade att det är kass och förespråkar prognoser.
Det enda jag kan komma på att använda om man inte får ha lokala givare är utöver prognoser, givare tillgängliga online som då sannolikt är lokaliserade någon annanstans.

Då kommer du in som elefanten i glasbutiken och raljerar över hur korkat resonemanget är utan att förklara alls vad du tycker är bättre.

Så, om du inte får använda lokala givare, vad är det du tycker bräcker det?

Enligt mig är alltså lokala givare och dn enkel ”dum” stand alone lösning det som gör jobbet bäst och säkrast.

Hur ser hobbylösningen som bräcker allt ut?
Jag förstår inte riktigt allt i ditt förvirrade inlägg.

Hursomhelst, jag förespråkar, precis som alla andra här verkar göra, lokalt placerade givare. Jag kan inte se att någon har avvikande åsikt.

Sedan vet jag inte vad hobbylösningar är eller innebär så det kan jag tyvärr inte kommentera.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
K Karobi skrev:
Att all kommunikation vi pratar om transporterar information med hjälp av elektriska radiovåger är sant. Det gör det inte mer möjligt att jämföra mjukvara med hårdvara..

BLE som plejd använder sig av är det inget fel på. Energisnålt, säkert (utöver i pairingfasen. Fast man implementerade en bättre algoritm för nyckelutbytet i ble 4.2). Unset kort räckvidd men stödjer mesh.

Det som är bekymmersamt är att plejd valt att inte låta kommunikationen för deras prylar vara offentligt dokumenterat så att man kan välja vad som ska styra deras hårdvara.

När man designar större kommersiella system (som alltså inte är en hobby) är detta väldigt viktigt för skalbarheten framgent.

Skulle de börja supportera tredjeparts integrationer skulle Plejd bli en toppen produkt.

Personligen försöker jag undvika allt som
* inte har en öppen standard alternativt dokumenterade lokala api’r
* kräver extern server (moln tjänst) för att fungera
* Om det är något frun ska ratta. Typ lampknapp. ska den fungera fristående.

Det är bekymmersamt för den som vill ha det öppet*
Vilket är lite poängen faktiskt.
 
Nissens Nissens skrev:
Kan du utveckla det?
Ja just det du lever i en parallell verklighet där vi är plejdhatare, (referens på det tack), och du svarar på frågor.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Och jag har aldrig påstått att du jobbar profesdionellt med Plejd, hur kom du fram till det??

Kanske kan du länka till det jag bad om?
Nä, det är inte möjligt eftersom du aldrig delat med dig av Plejd erfarenheter eller förespråkat Plejd över huvud taget. :)
Vad snackar du om? Det är ju det hela tråden handlar om, erfarenheter. Att jag inte förespråkar Plejd med köpråd är möjligen korrekt, men det kan ändra sig nu när de eventuellt öppnar upp i samband med Plejd. Åtminstone för de som tar hem en elektriker. Vi får se. När problematiserade du senast kring en plejdprodukt, om jag får be?
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Rätt kul när en pytteliten minoritet tror att de representerar något annat.
Du och några Plejdhatare till här verkar ha missförstått helt. I markisexemplet förespråkar jag lokala givare och en enkel styrlogik, hemautomstiseringshobbyisterna vill förstås krångla till det med sitt centralstyrda system och stt inte ha lokala givare, men vill inte stå för det. :crysmile:
Ok. Så du menar att en majoritet här tycker att Plejd och stängda protokoll är bra?
 
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Ok. Så du menar att en majoritet här tycker att Plejd och stängda protokoll är bra?
Inte här nej, i den verkliga världen förstås. Produktomdömena på elbutik.se och Plejds sida på facebook :)
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Rätt kul när en pytteliten minoritet tror att de representerar något annat.
Du och några Plejdhatare till här verkar ha missförstått helt. I markisexemplet förespråkar jag lokala givare och en enkel styrlogik, hemautomstiseringshobbyisterna vill förstås krångla till det med sitt centralstyrda system och stt inte ha lokala givare, men vill inte stå för det. :crysmile:
Ja men det är verkligen en pytteliten minoritet i världen som använder öppna protokoll, jadå. klart det är!
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja just det du lever i en parallell verklighet där vi är plejdhatare, (referens på det tack), och du svarar på frågor.
Ja, vad driver några som i en Plejdtråd enbart sågar Plejd och inte kan acceptera att många är nöjda med deras system?

Man undrar ju vad det är som driver sådant. Sannolikt något bekräftelsebehov i slutändan.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, vad driver några som i en Plejdtråd enbart sågar Plejd och inte kan acceptera att många är nöjda med deras system?

Man undrar ju vad det är som driver sådant. Sannolikt något bekräftelsebehov i slutändan.
C crazytok skrev:
Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?
Vi itar väl trådstarten igen.....
 
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Ja, vad driver några som i en Plejdtråd enbart sågar Plejd och inte kan acceptera att många är nöjda med deras system?

Man undrar ju vad det är som driver sådant. Sannolikt något bekräftelsebehov i slutändan.
Det finns ett par som talar ner Plejd i dessa trådar, genom att framställa Plejd felaktigt, du är en av dessa, resten delar ungefär företagets egen positionering och diskuterar, förutom när vi måste freda oss från dig, de situationer där Plejd kan vara ett bra val och de situationer och use cases där andra produkter passar bättre.
 
  • Gilla
BSOD och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.