N Niq skrev:
Japp men ännu finns det kvar att bära. Kanske hinner jag lite mera nästa veckoslut. Drömmer om stockkärra med kran till traktorn. Har några träd att till att ta hand om. Dock så finns det ingen väg jag skulle slippa fram med traktor.

Sedan ska det klyvas till vedstorlek men det är inte så farligt. Trivs bra att leka med yxan.
Den här hjälper till, perfekt för tre meters.
Fyrhjuling kopplad till släpvagn lastad med timmer i skogsmiljö. Arbete, skogsbruk, soligt, transport, utomhus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N Niq skrev:
Japp men ännu finns det kvar att bära. Kanske hinner jag lite mera nästa veckoslut. Drömmer om stockkärra med kran till traktorn. Har några träd att till att ta hand om. Dock så finns det ingen väg jag skulle slippa fram med traktor.

Sedan ska det klyvas till vedstorlek men det är inte så farligt. Trivs bra att leka med yxan.
th

Den här vore väl perfekt att ha kopplad till traktorn, vinsch
är det så du slipper dra fram för hand dom stora stockarna.
 
Ja, kärra med kran är guld värt. Särskilt när detta bara är en bråkdel av årets ved Släpvagn med hydraulisk kran lastad med granstockar, nära skog och byggnad, överkast grått molnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Andreas
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det behöver inte vara senaste modell bara det fungerar. Jag kör med vajerkran och 5 tons gisebokärra med fällbara stakar och tycker att det fungerar riktigt bra fastän det är 1970-talsnivå på tekniken.
 
  • Gilla
sijo 50 och 2 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
[bild]

Den här vore väl perfekt att ha kopplad till traktorn, vinsch
är det så du slipper dra fram för hand dom stora stockarna.
Ja men till björken på bilderna så fanns det inget lämpligt sätt att komma åt med traktor även fast man skulle ha vinschat. Dock så är ett träd inte oöverkomligt mycket.

Jag har dock ett 10 tal stora granar som jag måste ta ner som jag inte heller slipper åt att släpa fram med traktor. Där är skog som är planterad för några år sedan runtom så det skulle förstöra väldigt mycket att släpa ut dom med traktor. Även om jag skulle vinscha en ny bra bit. Så jag antar att vi får bära en hel del den här sommaren.
 
galento
N Niq skrev:
Kanske hinner jag lite mera nästa veckoslut. Drömmer om stockkärra med kran till traktorn.
Vi skaffade en traktor med kran monterad , den har vi använt att lyfta en massa andra
saker med än ved då inte kärran behöver vara med. Brukar ha wirekranen på andra
traktorn men den saknar både broms och hydraulisk sväng så det är gamla grejer.

Man har saknat fjärrstyrning av vinschen många gånger men den gör jobbet ;)
 
N Niq skrev:
Ja men till björken på bilderna så fanns det inget lämpligt sätt att komma åt med traktor även fast man skulle ha vinschat. Dock så är ett träd inte oöverkomligt mycket.

Jag har dock ett 10 tal stora granar som jag måste ta ner som jag inte heller slipper åt att släpa fram med traktor. Där är skog som är planterad för några år sedan runtom så det skulle förstöra väldigt mycket att släpa ut dom med traktor. Även om jag skulle vinscha en ny bra bit. Så jag antar att vi får bära en hel del den här sommaren.
Det är ju 25-30m vinsch på den här gallringspellen. Och traktorn blir ju mycket smidigare i skogen jämfört med en timmervagn. Ett problem med den här gallringspellen är väl om du har långt hem till vedbacken och måste köra efter vägen.
 
Jag brukar ta loss bommen av vajerkranen och då kan jag köra in med traktorn där det är trångt och så vinschar jag fram virket/veden till traktorn och lunnar ut det till farbar väg efter traktorn med kedjor som passar i hakarna nedtill på vajerkranen. Vi har byggt ett bottenpansar av 7mm höghållfast plåt under traktorn så det går att köra där det är stenigt utan att slå hål på oljetråget.
Med 50 meter vajer på trumman och en 20 meters förlängningsvajer och ett kastblock med stropp som går att fästa kring något träd och sambon vid spakarna på vajerkranen går det att komma långt.

Fast jag bar faktiskt ut en stor asp i vinter. Det var precis utom räckhåll från två riktningar och dessutom låg den på tvären. Jag hade inte råd att börja spränga väg åt mig just nu.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
H heimlaga skrev:
Jag brukar ta loss bommen av vajerkranen och då kan jag köra in med traktorn där det är trångt och så vinschar jag fram virket/veden till traktorn och lunnar ut det till farbar väg efter traktorn med kedjor som passar i hakarna nedtill på vajerkranen.
Så har jag gjort också och lunnat ut virket dit det finns mer plats (y)
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
4,5 ha måste väl ändå vara ovanligt litet med svenska mått mätt. Att man kan ha glädje av det ifrågasätter jag inte, men med de effektivitetsambitioner som präglat svensk fastighetspolitik i flera hundra så är det inte en storlek på gård som gynnats.
Nä, jag har 45 ha, och det är inte stort i skogsbruksammanhang…
 
J
H heimlaga skrev:
Den som försöker få lönsamhet skall inte ha någonting med hästar att göra så begreppet hästgård passar absolut inte in på oss.
Här i trakten räknas 4,5 hektar som ett litet skogbruk. Precis så stort att det på något vis går runt ekonomiskt. Man borde ha ett par hektar till för att få en riktigt stabil lönsamhet. Eftersom det är litet och mest gran driver vi det kontinuerligt med plockhuggning.
Går det tjäna pengar på 4,5 ha? Det är ju extremt lite. Hur mycket tjänar man i snitt om året och hur gör man?
 
Nissens Nissens skrev:
Nä, jag har 45 ha, och det är inte stort i skogsbruksammanhang…
Det är väl en rätt vanlig storlek, jag tror medelfastigheten är på 49ha och jag skulle nog ha fullt upp att sköta en sån fastighet med motorsåg och traktor;)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Det är väl en rätt vanlig storlek, jag tror medelfastigheten är på 49ha och jag skulle nog ha fullt upp att sköta en sån fastighet med motorsåg och traktor;)
Absolut är det mycket jobb om man skall sköta den exemplariskt. Motorsåg, röjsåg och något att ta ut det med är nödvändigt.
Det kanske är så att medelstorleken är 49 ha, har inte koll på det. Men jag har Svea skog o andra stora skogsägare i närheten, och då känns min mark rätt liten…
 
J Johannes56 skrev:
Går det tjäna pengar på 4,5 ha? Det är ju extremt lite. Hur mycket tjänar man i snitt om året och hur gör man?
Absolut går det att tjäna pengar på skogen även om man har enstaka ha.

Enklast är ju att leja bort en avverkning och hoppas att hygget får tillräcklig naturlig föryngring, men då står man ju utan avverkningsbar skog resten av sin livstid om man som jag passerat de femtio och riskerar att få frysa om man har ett uppvärmningsbehov. .
Jag skulle föreslå plockhuggning och tillvaratagande av brännved av det som inte är lönsamt att såga eller sälja.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag tror ett normalt skogsinnehav är betydligt mindre även i Sverige.
Medel vilket dras upp av t.ex Akelius och Engcon-Engström var per fysisk person 2020 = 34 hektar.
Median samma år 12 hektar. Det finns massor av små skiften runtom i Sverige, kolla en karta.
Edit: Sedan är frågan då vad snittet är på antal ägare per skogsfastighet, 2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.