P
Kan rekommendera robotdammsugare. Har inte haft problem efter jag började köra med den några ggr per vecka.
 
  • Gilla
biar
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Har nu drabbats av liknande problem. Långsprötad och vanliga. Överallt är dom. Nomor var ute och la den gel som talas om ovanför. På en del strategiska ställen.

Tydligen så "sprayar" dom (Nomor) inte gift längre längs med listerna. Detta hade varit det bästa då jag hört att Anticimex gjort så hos två bekanta då dom hade extrema problem....

Jag valde att köpa detta ([länk]) samtidigt och spraya under samtliga lister. Står att det har direktverkande effekt samt effekt som varar i sex veckor. Någon som vet om så är fallet, dvs att den verkar så lång tid. Har nu gått ca 1,5 vecka sedan Nomor var här, och jag sprayat överallt. Sett väldigt många döda överallt, men under gårdagen och idag har jag sett 3-4 styck som faktiskt ser ut att må bra vilket är tråkigt...
Jag tycker att Myrr spray funkade bättre, men man får nog spraya flera gånger oavsett medel.
 
Får ni dessa odjur i villor alltså?
 
N Nucky skrev:
Har nu drabbats av liknande problem. Långsprötad och vanliga. Överallt är dom. Nomor var ute och la den gel som talas om ovanför. På en del strategiska ställen.

Tydligen så "sprayar" dom (Nomor) inte gift längre längs med listerna. Detta hade varit det bästa då jag hört att Anticimex gjort så hos två bekanta då dom hade extrema problem....

Jag valde att köpa detta ([länk]) samtidigt och spraya under samtliga lister. Står att det har direktverkande effekt samt effekt som varar i sex veckor. Någon som vet om så är fallet, dvs att den verkar så lång tid. Har nu gått ca 1,5 vecka sedan Nomor var här, och jag sprayat överallt. Sett väldigt många döda överallt, men under gårdagen och idag har jag sett 3-4 styck som faktiskt ser ut att må bra vilket är tråkigt...
Jag hade långsprötade i min gamla lägenhet. Anticimex fick komma dit två gånger men sedan var de borta. I min nya lägenhet så var det vanliga silverfiskar. Även hit har Anticimex kommit dit två gånger. Har tagit död på en silverfisk sedan oktober.
En bra fälla för att få koll på var de är mest är Clas Ohlsons klisterfällor. Jag förde också statistik på var jag tog dem och hur. Då märkte jag hur de blev färre och färre
 
L LinaOlsson skrev:
Jag hade långsprötade i min gamla lägenhet. Anticimex fick komma dit två gånger men sedan var de borta. I min nya lägenhet så var det vanliga silverfiskar. Även hit har Anticimex kommit dit två gånger. Har tagit död på en silverfisk sedan oktober.
En bra fälla för att få koll på var de är mest är Clas Ohlsons klisterfällor. Jag förde också statistik på var jag tog dem och hur. Då märkte jag hur de blev färre och färre
Vad gjorde Anticimex hos dig?

Nornor la som sagt ”klick” av gel här o var (långsökt) - Jag förväntade mig spray/gift under listerna…
 
N Nucky skrev:
Vad gjorde Anticimex hos dig?

Nornor la som sagt ”klick” av gel här o var (långsökt) - Jag förväntade mig spray/gift under listerna…
Det var nog så Anticimex också gjorde det. En liten klick här och var vid listen. På två veckor minskade de väldigt mycket. Efter en månad är det få. Men så kan de komma tillbaka och då fick Anticimex komma igen. Sedan är de borta.
 
N Nucky skrev:
Har nu drabbats av liknande problem. Långsprötad och vanliga. Överallt är dom. Nomor var ute och la den gel som talas om ovanför. På en del strategiska ställen.

Tydligen så "sprayar" dom (Nomor) inte gift längre längs med listerna. Detta hade varit det bästa då jag hört att Anticimex gjort så hos två bekanta då dom hade extrema problem....

Jag valde att köpa detta ([länk]) samtidigt och spraya under samtliga lister. Står att det har direktverkande effekt samt effekt som varar i sex veckor. Någon som vet om så är fallet, dvs att den verkar så lång tid. Har nu gått ca 1,5 vecka sedan Nomor var här, och jag sprayat överallt. Sett väldigt många döda överallt, men under gårdagen och idag har jag sett 3-4 styck som faktiskt ser ut att må bra vilket är tråkigt...
Gelen som omnämns är det enda som fungerar på lång sikt enligt min uppfattning, och jag har testat det mesta man kan tänka sig. Jag köpte det själv online från USA och gjorde upprepade behandlingar över ett antal månader. Man får ha tålamod. De försvann helt för mig efter detta. Insektssprayen du länkar är förvisso mycket effektiv men bara på relativt kort sikt, max några veckor skulle jag gissa.
 
N Nucky skrev:
Har nu drabbats av liknande problem. Långsprötad och vanliga. Överallt är dom. Nomor var ute och la den gel som talas om ovanför. På en del strategiska ställen.

Tydligen så "sprayar" dom (Nomor) inte gift längre längs med listerna. Detta hade varit det bästa då jag hört att Anticimex gjort så hos två bekanta då dom hade extrema problem....

Jag valde att köpa detta ([länk]) samtidigt och spraya under samtliga lister. Står att det har direktverkande effekt samt effekt som varar i sex veckor. Någon som vet om så är fallet, dvs att den verkar så lång tid. Har nu gått ca 1,5 vecka sedan Nomor var här, och jag sprayat överallt. Sett väldigt många döda överallt, men under gårdagen och idag har jag sett 3-4 styck som faktiskt ser ut att må bra vilket är tråkigt...
Hur har det gått med silverfiskarna? Är de borta?
 
L LinaOlsson skrev:
Hur har det gått med silverfiskarna? Är de borta?
Det har ju minskat drastiskt. Hittar fortsatt några stycken ibland. Under senaste två dagarna som gått hittade jag inget. Men imorse så hittade jag två stycken på nedervåningen. Dom är ju helt förstörda, kan knappt röra på sig. Så jag vill ju tro att dom är på väg att dö helt så man slipper se dom. Nedan är från vardagsrummet.

 
  • Gilla
WillowUfgood och 1 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Vad gjorde Anticimex hos dig?

Nornor la som sagt ”klick” av gel här o var (långsökt) - Jag förväntade mig spray/gift under listerna…
Förutsatt att gelen är Advion Ant / Cockroach (vilket det låter som) så kommer det fungera på lång sikt (månader/år). Be dem oavsett återkomma med en ny behandling om några månader. Att spraya med nervgift under listerna ger stor effekt på kort sikt, men problemet är att de kommer tillbaka. Gelen äter de av och det verksamma ämnet kan sedan spridas vidare till deras gömställen (och därmed till fler silverfiskar) eftersom de inte dör direkt (utan kanske efter 24-48 timmar). Sprayen kommer inte åt alla deras gömställen. För mig tog det nog upp till ett år innan de var helt borta, så man får ha tålamod.
 
N Nucky skrev:
Det har ju minskat drastiskt. Hittar fortsatt några stycken ibland. Under senaste två dagarna som gått hittade jag inget. Men imorse så hittade jag två stycken på nedervåningen. Dom är ju helt förstörda, kan knappt röra på sig. Så jag vill ju tro att dom är på väg att dö helt så man slipper se dom.

Nedan är från vardagsrummet.
[video]
[video]
De kommer försvinna. Det kan behövas en omgång till men du kommer få bort dem.
 
L LinaOlsson skrev:
De kommer försvinna. Det kan behövas en omgång till men du kommer få bort dem.
Jag hoppas det. Sprayen jag använde från Jula påstod att effekten då varar i sex veckor. Vi får se vart detta tar vägen. Men att ta hit Nomor igen då jag upptäckt dom på andra ställen än där dom la "Advion Ant / Cockroach" för det är vad jag tror att dom la kanske är en bra idé.
 
Jag har också köpt Gelen och kört en vända i huset men jag undrar hur/var ni placerar den?
Trycker ni ut den direkt på golvet? Använder ni något litet fat eller annat att lägga det på?

Jag råkade spilla på ett ställe och på ett annat hamnade det på golvet precis utanför golvlisten och det blev kladdigt och äckligt. Fick torka med en våt trasa för att få bort.
 
H Hank_Ö skrev:
Jag har också köpt Gelen och kört en vända i huset men jag undrar hur/var ni placerar den?
Trycker ni ut den direkt på golvet? Använder ni något litet fat eller annat att lägga det på?

Jag råkade spilla på ett ställe och på ett annat hamnade det på golvet precis utanför golvlisten och det blev kladdigt och äckligt. Fick torka med en våt trasa för att få bort.
Man bör placera små klickar där de är utom räckhåll för barn eller husdjur. Jag placerade främst under trösklar, bakom spis, kyl, frys, under de nedre köksskåpen, under garderober, under golvlister (om det är möjligt att komma åt) och liknande. Här är en instruktionsvideo som ett exempel:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.