Clarken37 skrev:
Jag är väldigt intresserad av synpunkter. Men att Europa skulle stå helt enat utan USA på samma sätt som nu har jag svårt att se.

Makron har flera gånger försökt medla och spelat ned Rysslands involvering i konflikten. Tyskland ville inte skicka ett smack initialt utan har blivit pressade till det av USA och UK. Med ett neutralt USA hade Ukraina sannolikt varit ryskt territorium till stor del nu.

Newsweek;

""If the U.S. had not worked with our allies and provided substantial military, economic and humanitarian aid to Ukraine, we would be facing a wide range of strategic threats in Europe and elsewhere," retired U.S. Navy Vice Admiral Robert Murrett told Newsweek. "Russia likely would have overrun much of Ukraine and probably Moldova, and would be threatening Poland, the Baltic States and Georgia"

[länk]
Håll dig till ämnet, du har spårat ur
 
  • Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
sunnis
Clarken37 skrev:
Europa har X antal länder som ska enas där många inte ens vill vara i konflikt med Ryssland. Både Tyskland och Frankrike ville initialt låta ryssarna ta över en del av Urkaina utan att lägga sig i. Ryssland har en diktator som kan mobilisera pä en sekund. USA har en president som bestämmer.

EU kan inte ens enas om storleken på en gurka. Att de på gemensam front skulle kunna gå i krig med Ryssland med massivt manskap är en chimär.

EU accepterade Rysslands annektering av Krim utan protest.
Om EU är så splittrat som du skriver, hur kunde EU då så resolut och enat med mycket kort varsel införa sanktionerna till första början? Låter mycket motsägelsefullt.

Ryssland har en rentav en urusel förmåga att mobilisera.

Dessutom kan inte ”EU gå i krig” och NATO gäller oavsett. Men frågan är vad Ryssland måste göra för att upphäva sanktionerna och där kommer inte EU belöna Ryssland för sina krigsbrott och illegala annekteringar. Behövs det en historielektion varför EU och NATO överhuvudtaget existerar?

Elpriserna kommer inte att minska av den anledningen att konflikten skulle frysa/upphöra. Elpriserna kommer bli lägre på sikt av andra anledningar som utökad kolkraft. Så för att hålla sig till ämnet är kriget i Ukraina inte en faktor nu för solcellskalkyler.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Varför är det över 1 år väntetid då?Är väl inga höginkomsttagare som köper en Volvo v60 måste du väl begripa.
Hur många procent av det totala antalet sålda biler under ett år tror du är V60?
Väldigt många säljs sannolikt som tjänstebilar.
Av de tre som jag känner som köpt en ny V90 har samtliga varit tjänstebilar. Nya V60 känner jag inga.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur många procent av det totala antalet sålda biler under ett år tror du är V60?
Väldigt många säljs sannolikt som tjänstebilar.
Av de tre som jag känner som köpt en ny V90 har samtliga varit tjänstebilar. Nya V60 känner jag inga.
Du verkar inte så insatt. Dom tjänstebilar vi köper idag är el bilar.
 
V växelventil skrev:
Du verkar inte så insatt. Dom tjänstebilar vi köper idag är el bilar.
Och? Vad har typen av bil med saken att göra?
Jag pratar om fördelningen av beg resp nya bilar.
 
Förra året såldes strax under 1.4 miljoner begagnade bilar.
Hur många nya såldes?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Och? Vad har typen av bil med saken att göra?
Vi har beställt nya tjänstebilar och får inte vara bensin/diesel bilar.
 
Clarken37 skrev:
Nej men det är sannolikt. Andelen som köper bostad 100% cash är obefintlig. De väldigt lågt belånade bostäderna är i regel bebodda av äldre nära eller över pensionsålder
Vi sålde ett par bostäder nyligen där bägge var obelånade. Den ena hade inget pantbrev och den andra hade pantbrev på halvmiljonen som betalades klart för 30år sedan. Pantbrevet utnyttjar nästa ägare om den behöver.

Så som räntan varit så är det sunt att i viss mån låna. I vårt fall hade det varit sjusiffrigt i utebliven avkastning om man cashat nybygget och haft mindre kapital att placera. Lagom är bäst. I dagsläget hade vi nog lagt allt cash för ett byggkreditiv ligger väl på 7% nu.

Sen om vi räknar in bostadsrätter så är det några fall här där föräldrarna cashat bostaden till barnen som fyllt 18-20år. Inga extrema summor men ändå. Dock har föräldrarna stått som ägare på bostaden av de jag vet.

Jämnårig med mig fick ut ett förvaltat arv som räckte till en villa och lite till.
 
V växelventil skrev:
Vi har beställt nya tjänstebilar och får inte vara bensin/diesel bilar.
Olika företag olika regler.
De bilar du pratar om är nya bilar köpta av företag.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Förra året såldes strax under 1.4 miljoner begagnade bilar.
Hur många nya såldes?
Hur kan det var så lång väntetid på volvo v60 om inte man inte får ha tjänstebilar som går på disel eller bensin.?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Olika företag olika regler.
De bilar du pratar om är nya bilar köpta av företag.
Men privat personer köper väl inte tjänstebilar.
 
V växelventil skrev:
Hur kan det var så lång väntetid på volvo v60 om inte man inte får ha tjänstebilar som går på disel eller bensin.?
För att olika företag har olika regler. De företag jag känner till eller jobbar på har inte de reglerna.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
För att olika företag har olika regler. De företag jag känner till eller jobbar på har inte de reglerna.
Du kan ju ringa reijmes i Örebro och försök köpa en Volvo v60 cross country så får du se leveranstiden.Diselversionen slutade dom med helt att sälja förra veckan.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]

Jag har aldrig pratat om vad som är populärt eller vilka tillverkningsvolymer de har.
Och som sagt vi fick inte beställa bensin eller diesel utan måste vara el bilar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.