sunnis
Clarken37 skrev:
Räcker med att USA byter president nästa år så kan Ukraina glömma mer stöd från USA. Europa ger en bråkdels stöd till Ukraina mot USA och Ukraina kommer behöva förhandla fram en fred kvickt.
Vad har det med EUs sanktioner att göra? Ska EU upphäva sanktionerna så krävs det eftergifter som Ryssland i nuvarande form aldrig kommer acceptera. Varför skulle man annars upphäva dom?
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Du verkar ha en helt makalös produktion som inte någon kalkyl av någon solcellstillverkare hänvisar till för ett hus i Sverige.
Blir lätt så när man använder det historiskt sett mest extrema år när det gäller elpris. Att man "tjänar" 50 000 det mest extrema året i mannaminne är ju ungefär som att jag år 1999 skulle påstå att eftersom stockholmsbörsen gick upp 70% så är just placering på börsen en så fruktans värt överlägsen investering jämfört med solcellernas (ett normalt år med snittpris 30 öre istället för 170) 3-4% så det är skrattretande.

Det mest extrema året gav exemplet en avkastning på 20%, jämför man det med börsen så är det ändå väldigt klent. Men visst, skulle elpriserna hålla sig på en extrem nivå så blir det ju en hyfsad investering. Å andra sidan tror jag nog att det lär produceras mer el om man kan sälja den så dyrt...
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
A
sunnis sunnis skrev:
Vad har det med EUs sanktioner att göra? Ska EU upphäva sanktionerna så krävs det eftergifter som Ryssland i nuvarande form aldrig kommer acceptera.
Ett Europa utan stöd från USA får svårt att stå emot. Med tex Trump vid rodret skulle säkert en deal med Ryssland kunna upprättas som häver sanktioner och ger USA fördelar. Europa kommer inte fortsätta självspäka sig med sanktioner mot Ryssland utan storebrors stöd.

Varför tror du Putin älskar Trump? Europa har en ytterst medioker militär och har lämnat ut hela sitt skydd mot Ryssland på entreprenad till Usa
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Du verkar ha en helt makalös produktion som inte någon kalkyl av någon solcellstillverkare hänvisar till för ett hus i Sverige.
Hur menar du. Jag köpte en anläggning som skall producera 21000kwh, det gör den med. Jag visste inte min förbrukning eftersom jag rev ut oljepannan direkt när jag köpte huset, så jag uppskattade min förbrukning. Allt verkar stämma.
Clarken37 skrev:
Svårt att säga. På kort sikt kommer nuvarande priser nog bestå. På längre sikt +5 år, ingen aning. Europa ställer om rejält nu.

Det tillverkarna räknar med i sina kalkyler verkar vara betydligt mer negativa än vad solcellsförespeåkarna i denna tråd förutsätter (och alla verkar konstigt nog producera mer än vad tillverkarna räknar med)
Dom som säljer
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Statistik verkar inte vara din starka sida.
En ens nämna en bilhall visar om inte annat på det.
Bara på Blocket säljs offentliga mängder bilar varje år.
Och de dyraste bilarna säljs mest i storstadsregionerna och ofta av företag.
Varför är det över 1 år väntetid då?Är väl inga höginkomsttagare som köper en Volvo v60 måste du väl begripa.
 
Clarken37 skrev:
Förmodligen inte. Men elpriserna drivs till stor del upp av kriget i Ukraina och en fred skulle driva ned priserna rejält.

Att priserna är höga på vintern hjälper solceller inte ett smack mot iom att de levererar noll då i princip.
Det är just därför man sätter upp en större anläggning än vad man förbrukar. Vintern höga elpriser ingen produktion, sommaren tvärt om. Men oavsett ökar världen sitt energibehov=högre priser på energi.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
sunnis
Clarken37 skrev:
Ett Europa utan stöd från USA får svårt att stå emot. Med tex Trump vid rodret skulle säkert en deal med Ryssland kunna upprättas som häver sanktioner och ger USA fördelar. Europa kommer inte fortsätta självspäka sig med sanktioner mot Ryssland utan storebrors stöd.

Varför tror du Putin älskar Trump? Europa har en ytterst medioker militär och har lämnat ut hela sitt skydd mot Ryssland på entreprenad till Usa
EU är större både militärt och ekonomiskt än Ryssland vars ekonomi är mindre än Spaniens. Oavsett president så är fortfarande USA NATO-medlemmar där artikel 5 gäller.

Så nej, varför skulle EU upphäva sanktionerna?

Ryssland kommer behandlas som paria-stat tills det att Ryska federationen upphör i sin nuvarande form. Det kan ta många år.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
A
T Tomasmexitegel skrev:
Intressant fråga du ställer.
Nedan kommer lite info från min anläggning.
Investering 260.000kr, (jag vet det finns billigare, men jag vill åka bekvämt dvs långa garantier, svensk arbetskraft vid montaget och panelerna tillverkade i Tyskland).
Jag producerat ca 21000kwh.
Av dessa säljer jag ca 13.000kwh och egenförbrukar 8000kwh. Nedan gäller 2022.
Jag fick betalt ca 33.000kr för det jag sålde samt 60öre från staten för varje kWh jag säljer dvs 4200kr. Jag har sluppit köpa 8000kwh, vilket i sig har ett värde på snittet man får betala+överföringsavgift, moms etc. Detta är nog värt säg 1,5x8000= 12.000kr totalt får jag ihop det till 49.200kr på ett år. Hur framtiden ser ut vet jag inte, priset på el kan gå ner, men det mest troliga är att priset går upp. Jag har inte köpt el för lika mycket som jag sålt, så jag har just nu ca 7000kr innestående där som jag tänkte ta ut vid något tillfälle. Så med andra ord blir avräkningstiden ganska kort, därefter kommer anläggningen producera el för mig gratis under resten av mitt liv, +30/40år. Som grädde på moset kommer det elstöd till alla,,även mig som solfarmare.
T Tomasmexitegel skrev:
Hur menar du. Jag köpte en anläggning som skall producera 21000kwh, det gör den med. Jag visste inte min förbrukning eftersom jag rev ut oljepannan direkt när jag köpte huset, så jag uppskattade min förbrukning. Allt verkar stämma.

Dom som säljer
Du behöver över 100kvm solceller för en sådan produktion. När jag tittar på offerter på sådana storlekar ligger det runt 400k. Inte de 260k du säger att du betalade.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Så jag får alltså kvitta el producerad i juli mot el som jag förbrukar i december när priserna är 5-10 gånger högre?

Vem betalar all mellanskillnad? Skattebetalarna?
Det är inget som erbjuder ett sådant upplägg. Men man får betalt för elen på sommaren och kan använda pengarna till att betala el på vintern.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
H
Clarken37 skrev:
Räcker med att USA byter president nästa år så kan Ukraina glömma mer stöd från USA. Europa ger en bråkdels stöd till Ukraina mot USA och Ukraina kommer behöva förhandla fram en fred kvickt.
Du missförstod helt och hållet vad han skrev. Även om det blir exakt som du säger så kommer vi straffa Ryssland i mååånga år till.
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
A
sunnis sunnis skrev:
EU är större både militärt och ekonomiskt än Ryssland vars ekonomi är mindre än Spaniens. Oavsett president så är fortfarande USA NATO-medlemmar där artikel 5 gäller.

Så nej, varför skulle EU upphäva sanktionerna?

Ryssland kommer behandlas som paria-stat tills det att Ryska federationen upphör i sin nuvarande form. Det kan ta många år.
Europa har X antal länder som ska enas där många inte ens vill vara i konflikt med Ryssland. Både Tyskland och Frankrike ville initialt låta ryssarna ta över en del av Urkaina utan att lägga sig i. Ryssland har en diktator som kan mobilisera pä en sekund. USA har en president som bestämmer.

EU kan inte ens enas om storleken på en gurka. Att de på gemensam front skulle kunna gå i krig med Ryssland med massivt manskap är en chimär.

EU accepterade Rysslands annektering av Krim utan protest.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
A
M merbanan skrev:
Det är inget som erbjuder ett sådant upplägg. Men man får betalt för elen på sommaren och kan använda pengarna till att betala el på vintern.
Ja att man kan använda sina pengar förstod jag.
 
A
H Hus-i-Sörmland skrev:
Du missförstod helt och hållet vad han skrev. Även om det blir exakt som du säger så kommer vi straffa Ryssland i mååånga år till.
Var inte för säker på det.
 
H
Clarken37 skrev:
Ett Europa utan stöd från USA får svårt att stå emot. Med tex Trump vid rodret skulle säkert en deal med Ryssland kunna upprättas som häver sanktioner och ger USA fördelar. Europa kommer inte fortsätta självspäka sig med sanktioner mot Ryssland utan storebrors stöd.

Varför tror du Putin älskar Trump? Europa har en ytterst medioker militär och har lämnat ut hela sitt skydd mot Ryssland på entreprenad till Usa
Ok, kan lika gärna låsa tråden, TS är inte ett dugg intresserad av någon fakta som inte bekräftar eget narrativ. Blir en block.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A
H Hus-i-Sörmland skrev:
Ok, kan lika gärna låsa tråden, TS är inte ett dugg intresserad av någon fakta som inte bekräftar eget narrativ. Blir en block.
Jag är väldigt intresserad av synpunkter. Men att Europa skulle stå helt enat utan USA på samma sätt som nu har jag svårt att se.

Makron har flera gånger försökt medla och spelat ned Rysslands involvering i konflikten. Tyskland ville inte skicka ett smack initialt utan har blivit pressade till det av USA och UK. Med ett neutralt USA hade Ukraina sannolikt varit ryskt territorium till stor del nu.

Newsweek;

""If the U.S. had not worked with our allies and provided substantial military, economic and humanitarian aid to Ukraine, we would be facing a wide range of strategic threats in Europe and elsewhere," retired U.S. Navy Vice Admiral Robert Murrett told Newsweek. "Russia likely would have overrun much of Ukraine and probably Moldova, and would be threatening Poland, the Baltic States and Georgia"

https://www.newsweek.com/russia-ukraine-aid-alternate-history-what-zelensky-1769491
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.