Den senaste veckan har vi under flera dagar sett att elpriserna är som lägst när solen producerar som mest. Detta beror på "överproduktion" i Tyskland, Danmark och Polen som de sedan "skickar" billigt till oss. Detta gör att elpriserna för produktionen blir låga i snitt. Dvs, redan i år riskerar priserna för solcellsproducerad el att bli väldigt låga. Elen är alltså dyrare på natten än strax efter lunch som det är just nu (om det inte är mulet).
 
  • Gilla
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
K
Clarken37 skrev:
Så du är helt utan bolån?
Likadant här, jag är också med på båda,
och mina bolån är betalda sen måååånga år tillbaka om det nu spelade nån roll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
K K. L skrev:
Likadant här, jag är också med på båda,
och mina bolån är betalda sen måååånga år tillbaka om det nu spelade nån roll.
Grattis. Du är nog en av 1000
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Likadant förra vecken tittade jag på en ny v60 cross contry pris 545000?Skulle få 170000 i inbyte och tänkte lägga 100000 kontant med skulle få ta lån på reten och betala 5400/mån i 6 år?Är horibelt att vanligt folk har råd med en ny bil med det priset.Om vanligt folk ska ha råd att köpa nya bilar så kommer nog priserna falla.
Vanligt folk köper inte en V60 cross country (extra kostnad i onödan för de flesta) för 545kkr.
En opraktisk och dyr bil med litet bagage. Fin utanpå men ett rätt så kass bilköp.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vanligt folk köper inte en V60 cross country (extra kostnad i onödan för de flesta) för 545kkr.
En opraktisk och dyr bil med litet bagage. Fin utanpå men ett rätt så kass bilköp.
Det jag menar är att oavsett om det är en kass eller bra bil så kommer priset sjunka rejält om vanligt folk ska ha råd att köpa nya bilar.Det kommer bli ohållbart i längden om biltillverkare och priset på nya bilar.Tror samma som med solceller. Kommer det verkligen gå ihop om man har lite elförbrukning och lite lån.Tveksamt om priset på el kommer ligga lika högt som i vintras.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
H
Bolånen är bundna långt under 4%, solcellerna sänker dem med ytterligare 0.1% och ger gratis el, värme och drivmedel större delen av året. Överskottet hjälper till att betala resten. Samt att man kan skita i att ”diska på natten” eller ”ta en snabbdusch”. Bara det sistnämnda har för mig ett högt ekonomiskt värde.

Så en annan undrar snarare hur så många kan gå utan.. ?
 
  • Gilla
  • Haha
Reklaw och 4 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det jag menar är att oavsett om det är en kass eller bra bil så kommer priset sjunka rejält om vanligt folk ska ha råd att köpa nya bilar.Det kommer bli ohållbart i längden om biltillverkare och priset på nya bilar.Tror samma som med solceller. Kommer det verkligen gå ihop om man har lite elförbrukning och lite lån.Tveksamt om priset på el kommer ligga lika högt som i vintras.
Elpriset på vintern är inte särskilt relevant om man äger solceller och har tänkt sälja el, det är elpriset på de timmar som man producerar som mest på sommarhalvåret som styr. Och främst de dagar då det är sol på ens egna paneler.
 
  • Gilla
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Elpriset på vintern är inte särskilt relevant om man äger solceller och har tänkt sälja el, det är elpriset på de timmar som man producerar som mest på sommarhalvåret som styr. Och främst de dagar då det är sol på ens egna paneler.
Fast går det ihop sig med investering?tveksamt med dagens pris på solceller.
Jag lyssnade 2017 på ett 7500kWh paket som skulle kosta 53000 och 2019 så ville som ha 1050000 och har inte lyssnat vad dom ska ha idag men det är nog inte billigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A
H Hus-i-Sörmland skrev:
Bolånen är bundna långt under 4%, solcellerna sänker dem med ytterligare 0.1% och ger gratis el, värme och drivmedel större delen av året. Överskottet hjälper till att betala resten. Samt att man kan skita i att ”diska på natten” eller ”ta en snabbdusch”. Bara det sistnämnda har för mig ett högt ekonomiskt värde.

Så en annan undrar snarare hur så många kan gå utan.. ?
85% av Sveriges bolån har mindre än 1 års bindningstid. Räntorna kommer med all sannolikhet vara 4% ish i många år framöver. Tiderna med 1% ränta är över. Andelen som har bundet I många år till med 1% är ytterst försumbar.

Sen är jag lite nyfiken. Kan du förklara hur man kan utöka sina bundna lån till tidigare bunden ränta?
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
H Hus-i-Sörmland skrev:
Bolånen är bundna långt under 4%, solcellerna sänker dem med ytterligare 0.1% och ger gratis el, värme och drivmedel större delen av året. Överskottet hjälper till att betala resten. Samt att man kan skita i att ”diska på natten” eller ”ta en snabbdusch”. Bara det sistnämnda har för mig ett högt ekonomiskt värde.

Så en annan undrar snarare hur så många kan gå utan.. ?
Har pengarna i fonder istället. Avkastningen betalade ledigt både elkostnaden och en vecka på kanarieholmarna över påsk. Och nu har det varit ett ganska svagt år på börsen...
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
A
V växelventil skrev:
Fast går det ihop sig med investering?tveksamt med dagens pris på solceller.
Jag lyssnade 2017 på ett 7500kWh paket som skulle kosta 53000 och 2019 så ville som ha 1050000 och har inte lyssnat vad dom ska ha idag men det är nog inte billigare.
Runt 50k för en STOR anläggning skulle med lånade pengar betala tillbaka sig på drygt 10 år med lånade pengar.

En sådan anläggning kostar idag drygt 200k och över tar över 30 år att få igen.

Undrar hur många Svenssons därute som blivit blåsta av solcellskrämarna? Nästan alla har bolån och att lägga 200k på solceller istället för att amortera ett lån med över 4% ränta är ekonomisk dårskap
 
  • Gilla
  • Älska
Auson och 3 till
  • Laddar…
H Hus-i-Sörmland skrev:
Bolånen är bundna långt under 4%,
Där är du rätt ensam.

Dagens Industri:
Det svider för hushållen där drygt 70 procent har lån som löper ut före årsskiftet. För en familj med fem miljoner i bolån, vilket inte är ovanligt i storstäderna, blir kostnadsökningen närmare 90.000 kronor om året. Men det lär inte stanna där, vissa bedömare spår en snittränta på 5 procent i sommar.

”Vi har inte sett slutet på räntehöjningarna, det värsta ligger fortfarande framför oss. Konsekvensen blir att boendekostnaderna kommer tränga undan annan konsumtion, så det är inte konstigt att vi skruvar ner tillväxtprognoserna och blir negativa nästa år”, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.
Diagram över svenska hushållens banklån i miljoner kronor uppdelat efter återstående löptid i februari 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Runt 50k för en STOR anläggning skulle med lånade pengar betala tillbaka sig på drygt 10 år med lånade pengar.

En sådan anläggning kostar idag drygt 200k och över tar över 30 år att få igen.

Undrar hur många Svenssons därute som blivit blåsta av solcellskrämarna? Nästan alla har bolån och att lägga 200k på solceller istället för att amortera ett lån med över 4% ränta är ekonomisk dårskap
Det är nog inget för dig. De flesta har nog inte ränta över 4% i snitt på den period som solcellerna sitter på taket. Efter 30% ränteavdrag avkastar solceller mest sannolikt mer än var räntan kostar....
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den senaste veckan har vi under flera dagar sett att elpriserna är som lägst när solen producerar som mest. Detta beror på "överproduktion" i Tyskland, Danmark och Polen som de sedan "skickar" billigt till oss. Detta gör att elpriserna för produktionen blir låga i snitt. Dvs, redan i år riskerar priserna för solcellsproducerad el att bli väldigt låga. Elen är alltså dyrare på natten än strax efter lunch som det är just nu (om det inte är mulet).
Det låter ändå som ett randfall ?
Kollar man elpiser över tied så är dessa normalt sett dyrare dagtid än nattetid, och som dyrast morgon +eftermiddag/Kväll
 
Clarken37 skrev:
Hur får du igen investeringen på bara 10 år med 4% ränta på dina lånade 200k? Bara räntekostnaden landar runt 6K netto per år. Dvs du måste dra in runt 26k brutto i elbesparing per år. Antar att du räknar med att elpriserna ska öka kraftigt framöver men det är ju ren spekulation. Man kan lika gärna spekulera om att det blir fred i Ukraina om något år och att elpriserna sjunker kraftigt tillbaka till 2019 års nivåer. Rimligt att ta en mellanväg.

Du kan bara göra avdrag på vinstskatt 5 år efter renovering/installation om det inte är speciella regler för solceller. Dessutom kan du knappast vara bombsäker på några ökade bostadspriser på bra många år från dagens nivåer.

Att solceller skulle öka värdet på huset är också rätt spekulativt och har inte sett någon direkt data som stödjer det. Men det skulle kunna vara det som gör det hela till en OK affär. Men tror inte ditt exempel med en solcellspark som är 20 år gammal kommer vara särskilt attraktiv när det säkerligen finns mycket bättre ny teknik att tillgå.
Aldrig skrivit att jag lånat 200 kkr :) Är en total investering på 156 kkr, med en ränta på 4.65%, vilket ger räntekostnad efter avdrag på ~7300 kr/år.
Så krävs 15600+7300 = 23k
Årsproduktion ~10kWh
Så ca 2.30 i totalt värde per förbrukad kWh krävs.

Nej, räknar inte med ökade elpriser utan för April är snittet 70 öre - mitt exempel för robustness på räntekostnader.
De 2.3kr/kWh kräver således ett spotpris på 1.30kr i snitt per år (45 öre skatt, 25 öre överföring, 25% moms avdraget), vad det gäller den egenförbrukade elen. JAg ahr dessutom batteri så kan flytta användadet av solelen tills det att den ger mest värde :)

Avdrag för underhåll är begränsat till 5år, däremot är avdrag för utrustning som inte funnits tidigare (värdehöjande och inte värdebevarande. Tex ligger en tvättmaskin under detta om en tvättmaskin inte funnits i bostaden tidigare) kan du göra i obegränsad tid.

Under en längre period kommer bopriser gå upp, mitt exempel var 20 år. Dock har min bostad redan stigit mycket mer i värde än solcellerna kostar, så redan idag är jag garanterad den skattevinsten.

Framtida värde pga solceller är såklart osäkert, men därför jag satte spannet 0-500 kkr ;)
Men jämfört tvåidentiska objekt där det ena har 20kkr/år lägre driftkostnad så bör det ge en effekt på priset på fastigheten som har lägre driftskostnad.

Alternativ teknik och dess värde kommer ju bero på vad för tillkommande effekt de ger. Det kommer ju då vara en avvägning emllan CAPEX och OPEX för att göra en ny investering. Dessutom om 20-25år är mitt nya tak endast sin halva livslängd, så tror nog panelerna kommer hänga med till nästa takbyte. Så snabb är inte teknikutvecklingen på solceller (tyvärr).
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.