kulle
LoweW LoweW skrev:
Sågat lister och räknat fel :poop:
Perfekt läge att sätta skurkloss då, du får kanske kapa 5cm till :D
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Sågat upp lite 50x170 och 28x70 till pågående renovering av andravåningen
 
  • Bärbar sågverksutrustning från Logosol, sågade träplankor, skogsmiljö, pickup i bakgrunden, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Hopfällbart arbetsbord med svarta och orangea detaljer, klämma och förvaringspåse, utomhus mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en bild av en arbetsbänk med ett cirkelformat hål och en verktygshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det ett tag sen man postade ngt men lagom till sommaren så är min nya worktop för Bora Centipede färdig. Riktigt rolig grej ändå.

De orangea kopparna är där för att boran ska ha ngt att låsa fast i. Dessutom agerar de som bumpers för skivan så kanske man sparar den lite. Relativt lätt skiva den väger in på ganska precis 7.1kg.
 
  • Gilla
4774 och 12 till
  • Laddar…
Tillverkade en sil till en vattenkokare. Silen hade försvunnit och det gjorde att kokaren aldrig stängde av sig. Som bonus lärde jag mig hur en vattenkokare fungerar. När vattnet kokar leds vattenånga ner i foten genom röret som skymtar på bilden till ett bleck av bimetall. När blecket blir uppvärmt klickar det och bryter strömmen. Fattas silen gick all ånga ut där uppe i stället.
Men jag fattar fortfarande inte vad det är som gör att strömbrytaren hålls sluten endast när apparaten är inkopplad.

Silen tillverkade jag av en skrotad LED-trädgårdslampa i rostfritt, bågfil, plåtsax och borrmaskin.

Häromdagen bytte jag sladden till en längre, originalsladdar till sådana här apparater brukar vara jobbigt korta.

/Höghus

Filterkaffemaskin, häller vatten i behållare, rostfritt stål, köksbänk, närbild, fokus på framkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart rund bas med sladd, upprullad, på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
ullberg
Ägnade först säkert 30 min att leta efter bubblor med såpvatten och trodde ett tag att det _kanske_ kunde vara ventilen. Jag vred runt den för att gummit skulle sätta sig på ny plats och såg inga bubblor efter det. Var precis på väg att återmontera på bilen när jag plötsligt såg skallen på en hel montageskruv, hur jag kunnat missa den när jag blaskade med såpvatten fattar jag inte.

Blev läge att prova mitt lågbudgetverktyg för att laga hål, verkar vara tätt men får följa upp att det verkligen är det under veckan…

Hand håller T-handtag verktyg inuti bilens däck, grön gräs bakgrund, dagsljus, punkteringsreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilens däck med inborrat skruv och kniv för storleksjämförelse. Skadan kan orsaka punktering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
fremax och 10 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Ägnade först säkert 30 min att leta efter bubblor med såpvatten och trodde ett tag att det _kanske_ kunde vara ventilen. Jag vred runt den för att gummit skulle sätta sig på ny plats och såg inga bubblor efter det. Var precis på väg att återmontera på bilen när jag plötsligt såg skallen på en hel montageskruv, hur jag kunnat missa den när jag blaskade med såpvatten fattar jag inte.

Blev läge att prova mitt lågbudgetverktyg för att laga hål, verkar vara tätt men får följa upp att det verkligen är det under veckan…

[bild]

[bild]

/U
Väldigt nära kanten. Det kan vara svårt att få att hålla tätt med en plugg även om hela slitbanan ska gå att laga.
 
ullberg ullberg skrev:
Ägnade först säkert 30 min att leta efter bubblor med såpvatten och trodde ett tag att det _kanske_ kunde vara ventilen. Jag vred runt den för att gummit skulle sätta sig på ny plats och såg inga bubblor efter det. Var precis på väg att återmontera på bilen när jag plötsligt såg skallen på en hel montageskruv, hur jag kunnat missa den när jag blaskade med såpvatten fattar jag inte.

Blev läge att prova mitt lågbudgetverktyg för att laga hål, verkar vara tätt men får följa upp att det verkligen är det under veckan…

[bild]

[bild]

/U
Nokian Tyres. (y)

Såg precis likadan slitagemärkning när jag skiftade till sommardäck åt svärmor. :)
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Glömde tydligen att ta upp båten i höstas...:thinking:
Sunken boat trapped in ice near a wooden dock, surrounded by reeds, under winter sunlight.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första försöket att lyfta upp den gick sådär när en hydraulslang började läcka.
Sliten slang över grön presenning, möjligtvis för vatten eller trädgårdsbruk, med metallanslutning på änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur att kompisen har slang på löpmenter, slangpress och olja på fat, ny slang och 120l senare så var den som ny.
Träbrygga vid vatten, halvsjunken båt, växtlighet, reflektioner i vattnet, soligt, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gröna faran till undsättning
Grön teleskoplastare som använder arm och krok för arbeten vid skog och sjöbrygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enklare att hälla ur vattnet än att pumpa
 
  • Brygga vid sjö, upphängd båt med motor, verktyg, reed, klar himmel, dagtid, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
fremax och 16 till
  • Laddar…
Det ser ut att bli en större motorrenovering med underdimensionslager och slipning av vevaxeln och nya kolvar och kolvringar. Huvadå
 
S
Gimp Gimp skrev:
Glömde tydligen att ta upp båten i höstas...:thinking:
[bild]
Första försöket att lyfta upp den gick sådär när en hydraulslang började läcka.
[bild]
Tur att kompisen har slang på löpmenter, slangpress och olja på fat, ny slang och 120l senare så var den som ny.
[bild]
Gröna faran till undsättning
[bild]
Enklare att hälla ur vattnet än att pumpa
Du har nog för mycket saker om du glömmer bort dem. :thinking::crysmile:
 
Gimp Gimp skrev:
Glömde tydligen att ta upp båten i höstas...:thinking:
[bild]
Första försöket att lyfta upp den gick sådär när en hydraulslang började läcka.
[bild]
Tur att kompisen har slang på löpmenter, slangpress och olja på fat, ny slang och 120l senare så var den som ny.
[bild]
Gröna faran till undsättning
[bild]
Enklare att hälla ur vattnet än att pumpa
Vad lyfter du längst ute på den gula kroken? 500kg?
 
Upp till ett visst läge måste det väl vara hela båtens vikt inklusive vattnet i den och det måste väl vara ett par kubik vatten det handlar om?

Eller tänker jag fel igen?
//Ronnie
 
Osannolikt stark om så skulle vara fallet. Kranarmen gör ju inte underverk direkt...
 
P Pysslarn skrev:
Upp till ett visst läge måste det väl vara hela båtens vikt inklusive vattnet i den och det måste väl vara ett par kubik vatten det handlar om?

Eller tänker jag fel igen?
//Ronnie
Jag tror du tänker fel. Så länge det rör sig om en öppen båt och du lyfter sakta så kommer du bara lyfta snäppet mer än båtens vikt. Vattnet utanför och innanför skrovet tar ju i stort sett ut varandra.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Jag tror du tänker fel. Så länge det rör sig om en öppen båt och du lyfter sakta så kommer du bara lyfta snäppet mer än båtens vikt. Vattnet utanför och innanför skrovet tar ju i stort sett ut varandra.
Känns ju vettigt. Det är ju bara det vatten som lyfts över omgivande vattenyta som gör skillnad såklart!

Så skönt att få hjälp med tänket ibland, tack!
//Ronnie
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.