Hej! Allt detta har jag gjort, den laddar inte, I natt kom jag på att laddarens kablar var märkta röd och svart vart de skulle sitta, Spelar det roll även i laddblecken i klippare? Det finns Inge märkning alls. Ska prova vända på dem!



E etompau skrev:
Aktivera quick info.-menyn genom lång tryck på 0. Avläs batteriström, ställ klipparen i laddaren, dra den ut och in några gånger och se om laddningen påbörjas på korrekt sätt
Visas ett negativt strömvärde sker urladdning, positivt strömvärde sker laddning. Beroende på batteriets status kan strömmen ligga närmare 1000 mA.

Har du kollat kablaget från klipparens laddbleck, så att de är friska och hela?
Bakdelen utsätts för mycket fukt som kan påverka metall och kontakter..
E etompau skrev:
Aktivera quick info.-menyn genom lång tryck på 0. Avläs batteriström, ställ klipparen i laddaren, dra den ut och in några gånger och se om laddningen påbörjas på korrekt sätt
Visas ett negativt strömvärde sker urladdning, positivt strömvärde sker laddning. Beroende på batteriets status kan strömmen ligga närmare 1000 mA.

Har du kollat kablaget från klipparens laddbleck, så att de är friska och hela?
Bakdelen utsätts för mycket fukt som kan påverka metall och kontakter..
 
L lasseboy skrev:
Hej! Allt detta har jag gjort, den laddar inte, I natt kom jag på att laddarens kablar var märkta röd och svart vart de skulle sitta, Spelar det roll även i laddblecken i klippare? Det finns Inge märkning alls. Ska prova vända på dem!
OK, vilka värde får du då fram?
Givetvis måste polariteten vara rätt. Brukar du bara chansa på + och - när du ansluter en batteriladdare till bilens batteri?
 
E etompau skrev:
OK, vilka värde får du då fram?
Givetvis måste polariteten vara rätt. Brukar du bara chansa på + och - när du ansluter en batteriladdare till bilens batteri?
Har ju nästan varje år haft isär bakdelen och gjort rent, men aldrig sätt nån märkning vilken sida rött respektive svart ska sitta, ska ta en bild så fort regnet lättar. Här öser det ner ☔️
 
Sladdarna når bara på ett sätt i maskinen, så de är nog rätt!
Bifogar lite bilder
 
  • Gardena-batteriladdare med LCD-skärm visar spänning, laddningstid och temperatur; knappar nedanför skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre del av en mekanism med svart plast, metallkomponenter och röda och svarta kablar. Verkar vara elektriskt relaterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller rostig ringkabelsko med rött kablage framför elektrisk apparat eller fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en korroderad ringkabelsko framför suddig bakgrund med möjlig elektrisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti maskineri, kablar, metalkomponenter, mekaniska delar. Närbild, teknisk, industriell inblick, komplexitet, underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, ett negativt värde på "Ström" betyder att klipparen ej laddas.
Är bilderna tagna med klipparen i eller utanför laddstationen?
Temperaturvärdet ser märkligt ut.
Är det originalbatteri eller piratbatteri i klipparen?
 
E etompau skrev:
Som sagt, ett negativt värde på "Ström" betyder att klipparen ej laddas.
Är bilderna tagna med klipparen i eller utanför laddstationen?
Temperaturvärdet ser märkligt ut.
Är det originalbatteri eller piratbatteri i klipparen?
Den är i laddaren har dragit den fram och till baka flera gånger inget händer.
Växlade kablar i gräsklipparen oxå nu fast det var trångt men samma endå.
Batteriet är köpt i Juli förra året, Ladda den fullt i höstat och den har ståt inne.
Första start visade batteriet full laddning. (Batteriet köpt på Batteriebolaget)
Kanske hann inte tempen visa rätt då den var avstängd när jag växla kablarna.
 
L lasseboy skrev:
Den är i laddaren har dragit den fram och till baka flera gånger inget händer.
Växlade kablar i gräsklipparen oxå nu fast det var trångt men samma endå.
Batteriet är köpt i Juli förra året, Ladda den fullt i höstat och den har ståt inne.
Första start visade batteriet full laddning. (Batteriet köpt på Batteriebolaget)
Kanske hann inte tempen visa rätt då den var avstängd när jag växla kablarna.

Låter minst sagt riskabelt att bara lägga om polaritet så där som du beskriver det.
"batteribolaget, då misstänker jag att du har ett piratbatteri.
Tempvärdet kan ev. ha påverkan på laddningsförloppet. Får du inget vettigt temp.värde?
 
E etompau skrev:
Låter minst sagt riskabelt att bara lägga om polaritet så där som du beskriver det.
"batteribolaget, då misstänker jag att du har ett piratbatteri.
Tempvärdet kan ev. ha påverkan på laddningsförloppet. Får du inget vettigt temp.värde?
Kan gå ut och låta den stå lite längre, igår visade den 17 grader då i skuggan så den bör stämma.
Idag har vi 8 grader men har stängt av maskinen.

Vad ska laddarens bläck har för värd när man mäter med spänningsmätare.
Tänkte låna en av grannen imorgon.
 
L lasseboy skrev:
Kan gå ut och låta den stå lite längre, igår visade den 17 grader då i skuggan så den bör stämma.
Idag har vi 8 grader men har stängt av maskinen.

Vad ska laddarens bläck har för värd när man mäter med spänningsmätare.
Tänkte låna en av grannen imorgon.
Laddblecken på laddstationen ska ha samma spänning som transformatorn, ca 22 V.
 
E etompau skrev:
Laddblecken på laddstationen ska ha samma spänning som transformatorn, ca 22 V.
Tack får prova detta imorgon för att börja utesluta vart felet är.
 
Hej
Laddstationen är ok.
Så tänkte ta loss kabel från bläcken fram till där den sitter fast och kolla så den är hel. Men hur kommer jag in där?? Se bild
 
  • Ett finger pekar på ett hål i maskineri, smutsig teknisk utrustning, detaljnärbild, underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fordonsdel med slitage och smuts; kablar och komponenter synliga; delar av plast och metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att chansen att piratbatteriet är orsaken till strulet är större än att det skulle vara något avbrott internt i klipparen.
Ser du ingen förändring över huvud taget på laddströmsvärdet när du placerar klipparen i laddstationen?

Klipparen öppnas från ovansidan.
Skruva loss skruvarna som sitter i gummiupphängningen och ta av ovandelen.
Sedan finns där en drös med skruvar för kåpa.
 
E etompau skrev:
Skulle säga att chansen att piratbatteriet är orsaken till strulet är större än att det skulle vara något avbrott internt i klipparen.
Ser du ingen förändring över huvud taget på laddströmsvärdet när du placerar klipparen i laddstationen?

Klipparen öppnas från ovansidan.
Skruva loss skruvarna som sitter i gummiupphängningen och ta av ovandelen.
Sedan finns där en drös med skruvar för kåpa.
E etompau skrev:
Skulle säga att chansen att piratbatteriet är orsaken till strulet är större än att det skulle vara något avbrott internt i klipparen.
Ser du ingen förändring över huvud taget på laddströmsvärdet när du placerar klipparen i laddstationen?

Klipparen öppnas från ovansidan.
Skruva loss skruvarna som sitter i gummiupphängningen och ta av ovandelen.
Sedan finns där en drös med skruvar för kåpa.
Har kommit så här långt! Se bild!
Den svart kabeln bara gick av ser mörken ut hur nu den kan va det. Tror inte det är batteriet som gick 55 min när jag ställde ut den i tisdags.
Kanske är det under ifrån jag kommer åt den. Över ifrån kommer jag inte längre.
 
  • Nedsmutsad robotgräsklippare på golv, demonterad, verktyg synliga, underhåll eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person som reparerar eller rengör en smutsig gräsklippare. Arm och verktyg synliga. Inomhusmiljö med kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiostyrd bil öppnad, skitig, i reparationstillstånd, verktyg och delar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter skruvar runt kanten på toppkåpan. Lossa dom, så bör du kunna lyfta av toppen.
Visst, det kan vara någon utmattningsskada på kabel eller kontakt. Du får jobba dig inåt i maskinen för att följa upp det ordentligt.
 
E etompau skrev:
Det sitter skruvar runt kanten på toppkåpan. Lossa dom, så bör du kunna lyfta av toppen.
Visst, det kan vara någon utmattningsskada på kabel eller kontakt. Du får jobba dig inåt i maskinen för att följa upp det ordentligt.
Nu kom jag åt allt! Tror du jag kan skarva den kabel från den del som är inne i maskinen och få det att hålla? Byta ut de små öglorna mot typ flat kontakter?
 
  • Elektriska kablar med kontakter och avskalade ändar på ett kakelgolv, nära en textil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet el-kabel med avskalat slut och korroderad ringkabelsko på kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.