harry73 harry73 skrev:
Det är kanske vad alla antar och därför blir det aldrig bråk om det, men ändå är det bra att tydligt lista i en bilaga till köpekontraktet vad som ingår och vad som inte ingår.
För att ta ett annat exempel tillhör en parabolantenn t ex huset, men det betyder också att all utrustning som behövs till parabolen (som satbox) ska ingå i köpet (om man nu inte avtalade bort det)
Nja jag är skeptisk till listor som beskriver vad som ingår respektive inte ingår. Är det då endast vad som tas upp på dessa listor som omfattas?
Om säljaren i detta exempel har följande lista på vad som inte ingår: doorman och elbilsladdare, ingår då allt annat som syntes på visningen?
Och omvänt om det är en lista på vad som ingår tex extra frysbox i källaren och alla gardinstänger, ingår då ingenting annat även om det borde ingå (tex brevlåda, tv-antenn, stege)

Börjar man räkna upp saker är det lätt att tro att listan är uteslutande. Det är därför det oftast i amerikansk juridisk text står ”including but not limited to”.

Detta sagt är det bra att vara tydlig med vad som ingår och inte. Det kan ju även vara saker säljaren lämnar kvar (med hänvisning att de ingår) fast köparen inte vill ha dem. När vi köpte huset var mäklaren tydlig med att alla garderober, även löst stående ingick. Några av dessa kastade vi ut.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Den enda relevanta skillnaden som jag ser mellan dessa apparater är att det utvecklats en praxis som säger att TVn inte ingår. Någon sådan praxis avseende laddboxar finns nog ännu inte.
Nä, det här är knepigt. För även om de allra flesta har en synnerligen träffsäker magkänsla för vad som är byggnads-/fastighetstillbehör så är det nästan omöjligt att formulera känslan i ord. Och sen rätt vad det är dyker någon upp som saknar detta "sjätte sinne" och det blir diskussion och konflikter.

För vad det är värt kan jag förvisso tänka mig att även en TV potentiellt skulle kunna nå en sådan nivå av "inbyggnad" att de flesta skulle betrakta den som ett byggnadstillbehör(?)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
även en TV potentiellt skulle kunna nå en sådan nivå av "inbyggnad" att de flesta skulle betrakta den som ett byggnadstillbehör(?)
Ja lite åt det hållet jag tänkte i #112
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
kisumisu
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Generellt är det så att det som "sitter fast" ingår i fastigheten!

Är det i Norrland du köper hus?
Förlåt kunde inte låta bli, men mycket vanligt här.

Sedan kan man ju förhandla om saker.

Jag själv t ex tog med mig parabolen...där är det då att utomhusdelen och sladden ingår i huset. Men inomhusenheten (boxen) är lös egendom. Erbjöd köparen av huset köpa boxen för billig peng men dem var inte intresserade och jag fick ta ner även utomhusdelen ;)(y)

Det här var ju en liten miss av mig och jag ville ju se tv tills jag flyttar ut. Men hade man tagit ner allt innan mäklaren var på besök hade det ju inte ens varit nån snack ;) Kom överens privat utan mäklare att jag fick plocka ner antennen.

Dvs är laddboxen fast i huset inte nån lös dongel ja då ingår den! Säljaren kan inte begära nåt extra för den!

Trampolin, Gräsklippare etc ingår INTE normalt. De är ju lösa sitter inte fast i huset! Däremot vet jag inte vad som gäller den ev kabeln som gräsklipparen har i marken?

Sedan när vi köpte vår nuvarande hus ville säljaren sälja de ena o de andra. Dem ville tom sälja badrumsskåpen separat :thinking: Där sade mäklaren emot! (y)

Däremot försökte dem även sälja gamla svettiga halvtrasiga klädskåp som var från husets början för 5000kr. Jag sade att antingen lämnar ni dem eller tar med. Dem fick dem ju ta med sig, men De var ju tur dem tog med sig dem. Så jag själv slapp släpa de till tippen :crysmile: Antar han som lät mig ta ner parabolen tänkte likadant, då han inte hade nån användning för den ;)

Det går komma överens om saker, folk är giriga ibland. Sen går det ju göra klausuler att nåt inte ingår.
T ex jag gjorde som säljare en klausul att jag är inte ansvarig för huset 10år efter och att energibesiktning ingår inte.
Vad är det du skrivit under?, det är det som gäller!

Till viss del förstår jag även att folk vill ta med sig saker. Satsade själv till en dyr Miele tvättmaskin dom gick med förra huset på förlustaffären. Men shit happens. Hade även där kunnat skifta till nån billigare maskin innan mäklaren kom på besök....
 
Redigerat:
  • Gilla
Molnet9092
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Den vita wifi dosan ingår iinte i köpet av ett Yale doorman och behövs inte heller. Det är bara om du har larm installerat som du har nytta av den. Nyss installerat ett yale doorman som gjordes av en låssmed. Den info jag fick var det jag uppger.

QUOTE="Ossian K Olsson, post: 5210411, member: 527942"]Står det något i prospektet att lås och laddare ej ingår? Annars ska de ingå då båda är fast monterade. Är det ett Yale Doorman L3 ska ni även se till att få med den separata wifi-dosan.

Edit: Samt att de nollställer låset med deras nollställningskod.
[/QUOTE]

Yale Doorman L3 + wifi enheten möjliggör upplåsning via appen när du inte är hemma, rätt bra funktion tycker jag.
Denna funktion fungerar utan Yale larm.
 
  • Gilla
Nalleboda
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Generellt är det så att det som "sitter fast" ingår i fastigheten!

Är det i Norrland du köper hus?
Förlåt kunde inte låta bli, men mycket vanligt här.

Sedan kan man ju förhandla om saker.

Jag själv t ex tog med mig parabolen...där är det då att utomhusdelen och sladden ingår i huset. Men inomhusenheten (boxen) är lös egendo
kisumisu kisumisu skrev:
Är det i Norrland du köper hus?
Förlåt kunde inte låta bli, men mycket vanligt här.
...
Den "självklara" misstanken faller väl annars på Småland
 
en fråga till er som tycker det är okej att ta med sig Yale Doorman och elbilsladdare. är det okej att ta med sig solcellerna och värmepumpen med då eller? dom är ju lika lätta att montera ner dom med
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
HD's DOM
Bruket av dubbla köpehandlingar vid överlåtelse av fast egendom har lång tradition i Sverige. Redan genom köpekontraktet, som innehåller de fullständiga villkoren för avtalet, är parterna bundna i förhållande till varandra.

Köparen blir civilrättslig ägare till fastigheten och kan i princip förfoga fritt över densamma trots att äganderättens slutgiltiga övergång är villkorad av t ex köpeskillingens erläggande och utfärdande av köpebrev.
[länk]

Svea hovrätt
I och med undertecknandet av (köpe)avtalet övergår den civilrättsliga äganderätten till köparen. Innan köpebrev undertecknats kan denne t.ex. söka vilande lagfart på förvärvet och får även skydd gentemot säljarens borgenärer.
[länk]

Dom av Svea hovrätt (ÖH 9463-08)

Hovrätten uttalade i sin dom att köparen genom ingåendet av köpeavtalet hade blivit behörig att rättsligt förfoga över fastigheten

Mycket bra genomgång finns att läsa här:
[länk]
Och med det vill du säga? Ja, vaddå???
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Eller som jag såg nyligen i en bostadsrätt, förra ägarna hade monterat bort varenda takdosa alltså uttagen där man ansluter taklampor. Lämnade med nakna kablar ut ur taket… fan snacka om sjukligt gnidigt. Önskar det blev en process mot dessa sub-humans men vem fan orkar, man ska aldrig befatta sig med idioter det blir bara värre.

Lektionen som lärdes är att se till att ha riktigt övertydliga papper på vad som ingår och inte. Mycket av vad normalfuntat folk ser som självklarheter är det uppenbarligen inte för annat folk.
 
Tack för alla svar och för alla olika frågeställningar och funderingar som ni delat!
Det har varit intressant läsning att ta del utav allas olika tolkningar och vi har diskuterat flitigt här hemma.

Vår mäklare har sedan detta startade varit 100% på vår sida om att dessa saken ska ingå i huset om ingenting annat avtalats, skulle dessa tas med vid utflytt eller vara till salu skulle detta framgå tydligt innan och under visning, vilket de inte gjort.
De har inte heller diskuterat detta med mäklaren innan huset lades ut till försäljning.

Vi har ju budat på ett hus med vissa egenskaper där bland annat handtaget och laddboxen varit plus för oss, och där vi till slut skrev köpekontrakt med säljarna baserat på att dessa egenskaperna tillhör huset (de nämns inte specifikt).

Mäklaren har sedan onsdags försökt nå säljarna, de vägrar svara i telefon och vill endast skicka korta sms till mäklaren. De tycker självklart de har rätt, men där säger mäklaren att vi som köpare har all rätt på vår sida och att detta Inte är en gråzon.
Vi har själva inte svarat/kontaktat säljarna utan endast hänvisat de att prata med mäklaren om detta samt hänvisat till ett dokument om fast och lös egendom från mäklarbyrån som skickades ut dagen efter kontraktsskrivningen i februari.
Skulle föremålen vara borta på måndag vid tillträdet har vi mäklaren, mäklarsamfundet och vårt påskrivna avtal på vår sida.

Vi får helt enkelt se vad som sker på måndag vid tillträdet. Vi planerar att åka ut dagen innan för att ta en snabb-titt så vi inte kliver in oförberedda.

Såg denna funderingen lite här och där så tänkte jag kunde svara. Vi bor på västkusten, ca 15 minuter utanför en storstad och huset köptes för ca 6,4 milj.
 
  • Gilla
Igelknorr och 34 till
  • Laddar…
Tacksam för uppdateringen. Trådar som dessa är mer spännande att följa än värsta dramaserierna. Hoppas givetvis att det går smärtfritt för er vid tillträde, men djävulen i mig hoppas på att dom tagit handtag och laddstolpe för att se hur dom ska klara sig ur det övertrampet. ;)

Med tanke på säljarnas girighet så ska ni nog göra en ordentlig översyn vid tillträde för att se om dom passat på att ta med sig annan egendom som ska ingå. Kolla att alla toasitsar är kvar t.ex. :D
 
  • Gilla
smgustaf och 5 till
  • Laddar…
Akta er bara så ni inte hamnar i konflikt/diskussion med säljarna när ni är där innan tillträdet. Ni gör helt rätt att låta mäklaren ta detta, låt er inte luras att frångå detta.
 
  • Gilla
Molnet9092
  • Laddar…
Man häpnar hur folk kan bete’ sig , sälja ett hus för 6,4 milj och förnedra sig med att påtala att man skall skriva ned fast installation
Kolla noga vid inflyttningen så dom inte skruvat ner armaturer mm.Mäklaren måtte tycka det är rena Kalle Anka idioti
Återkom vid inflyttningen så vi får facit på allt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
Haha :crysmile:

Jo ibland retar man sig på 08. Men just när det kommer till sånt här så vill man ibland länsa mer än vad Spanjorer gör (I Spanien ingår 4 väggar i princip, då det inte finns någon norm att ens köksinredningar ska ingå).

Jag förstår till en viss del då husen utanför Sthlm ibland går tom ner i värde. Det är ju helt annan marknad. Men det är ändå girighet ta betalt för skitgamla saker eller sådant som man inte vill börja flytta på....

Laddbox mm går ju att plocka ner innan man tar dit en mäklare som värderar huset! Det ingen vet har funnits där finns ju inte där (y)

En annan grej som är mycket vanligt i Norra Sverige är det att varenda liten skitsak samlar man in pengar på. Finns inte den här tjänster och gentjänster....är det så i Småland också? Nu blir de här offtopic är tyvärr duktig på det här så förlåt i förväg!
 
C
M Molnet9092 skrev:
huset köptes för ca 6,4 milj.
Som redan antytts några gånger är det ju ekonomiskt sett en skitsak i sammanhanget, och det går ju åt båda hållen. Så det bästa är, som föreslagits, att dra av värdet från köpeskillingen om prylarna är borta, så att det blir säljaren som sitter med svarte petter. För det är troligen inte värt att tvista om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.