S Shylst skrev:
Telia har jag och bor i södermanland
De andra operatörernas 5G-täckning är nästan obefintlig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då har du sjukt bra mottagning där du bor, väldigt lite störande byggmaterial i huset och ytterst få andra som använder 5G där. Det är inte många som får så bra förutsättningar där de bor. Själv har jag stängt av 5G på mobilen för att mobiliteten med 5G fungerar så fruktansvärt dåligt när man har telefonmöten (jag samåker ofta med mina barn som har/håller på att ta körkort). Detta är förresten det enklaste sättet att testa hur bra mobilnätet fungerar, ha igång ett telefonmöte och kör runt med bilen. I mitt fall tappar jag täckningen en handfull gånger bara under de första kilometrarna från mitt jobb. Och det tar oftast runt 30s innan den kommer tillbaka. Detta är på Telenor i centrala Göteborg.
Detta är vad jag har där jag bor, rätt centralt i Göteborg. Fastigheten är energiklassad och har tjocka väggar.


Skärmbild av internet hastighetstest: 640 Mbit/s nedladdning, 90 Mbit/s uppladdning, 5G-nätverk, operatör Tre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhus i området kommer jag enkelt över 1000mbit/s ner:
Internet hastighetstestresultat: 1137.09 Mbit/s nedladdning, 73.94 Mbit/s uppladdning, 17.02 ms latens. Stockholm, Tre-operatör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock har jag 250/250 fiber som ingår i brf-avgiften och jag tar det alla dagar i veckan framför 5G.
 
Redigerat:
R Ritte skrev:
Detta är vad jag har där jag bor, rätt centralt i Göteborg. Fastigheten är energiklassad och har tjocka väggar.


[bild]

Utomhus i området kommer jag enkelt över 1000mbit/s ner:
[bild]
Sjukt, bor också i GBG och har nog aldrig haft så dålig mottagning som när jag har haft 3. Får nog testa med dem i området jag flyttar till!
 
Kontoret i centrala Göteborg med Telenor, ned 20,36 Mbps, upp 2,84 Mbps. Jag är dock garanterat långt ifrån ensam i denna 5G-cellen då firman har avtal med Telenor för jobbtelefonerna...

Edit: två minuter senare: 59 ned och 3,5 upp.

Edit2: Min privata telefon har 56/13 med Telia på 4G.

Edit3: En kollega testade sin privata telefon med Telia 5G också, 26/18. 24 ms latency vilket innebär rätt trångt i cellen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kontoret i centrala Göteborg med Telenor, ned 20,36 Mbps, upp 2,84 Mbps. Jag är dock garanterat långt ifrån ensam i denna 5G-cellen då firman har avtal med Telenor för jobbtelefonerna...

Edit: två minuter senare: 59 ned och 3,5 upp.

Edit2: Min privata telefon har 56/13 med Telia på 4G.
4G är i väldigt många fall mycket bättre än det där. Minns att 4G i centrala Göteborg hade de där hastigheterna du postar här.

Att enbart förlita sig på 5G är lite som ett köpa en lott just nu.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R Ritte skrev:
Fastigheten är energiklassad och har tjocka väggar.
Vad menar du med energiklassad? Att den har en energideklaration enligt
Lag (2006:985) om energideklaration för byggnader? Det har i så fall de flesta byggnader så jag vet inte riktigt om det är så relevant.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med energiklassad? Att den har en energideklaration enligt
Lag (2006:985) om energideklaration för byggnader? Det har i så fall de flesta byggnader så jag vet inte riktigt om det är så relevant.
Är inte expert på det där, men den har energiklass B?C? Och har extra för tjocka väggar.

Om detta är så vanligt vet jag inte varför de gör så stort väsen om det.
 
R Ritte skrev:
Om detta är så vanligt vet jag inte varför de gör så stort väsen om det.
En energideklaration är extremt vanlig. Hur vanligt det är med resultatet B eller C har jag ingen koll på.
 
Fairlane
Jag sitter på kontoret mittemot Centralstationen i Stockholm och jag får inte in 5G på telefonen här...

5G kan såklart fungera ypperligt för vissa i vissa lägen. Problemet är att folk tar det bästa de hört om 5G och tar det som en sanning för vad de kommer få där de bor. Ungefär som att man skulle ta det bästa från gruppen fordon och tro att man skulle få det när man köper en bil. En bil som är snabb som en racerbil, lastar som en lastbil, flyger som en helikopter och färdas på/i vatten som en ubåt.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En bil som är snabb som en racerbil, lastar som en lastbil, flyger som en helikopter och färdas på/i vatten som en ubåt.
Snart på en reklampelare nära dig.

Det är ok om jag snor den iden och skickar det till marknadsavdelningen va?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En energideklaration är extremt vanlig. Hur vanligt det är med resultatet B eller C har jag ingen koll på.
https://indoor.se/81-procent-av-sveriges-byggnader-missar-energimal-2/

Några år gammalt (2018), men det är inte extremt vanligt med såhär tjocka väggar iaf.

Hade säkert legat runt 700-800 i en fastighet men lägre energiklass. Men återigen, är novis på detta och resonerar utifrån att de mest energisnåla husen är byggda så värme/ljud inte läcker och det borde således påverka täckningen/hastigheten negativt.
 
Min telefon kopplade upp på 5G för första gången på påskafton, när jag var på resa
Fick när jag satt i bilen 29 Mbit/s ner och 18 Mbit/s upp. Utanför bilen när jag parkerat
blev det 249 Mbit/s ner och 25 Mbit/s upp
 
G GA Anderson skrev:
Min telefon kopplade upp på 5G för första gången på påskafton, när jag var på resa
Fick när jag satt i bilen 29 Mbit/s ner och 18 Mbit/s upp. Utanför bilen när jag parkerat
blev det 249 Mbit/s ner och 25 Mbit/s upp
Så stor skillnad är det pga buren som bilen ger. Hus är likartade i de flesta fall.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!
Att grannen får så billigt beror väl på att de har en fiber framdragen som ingen använder - din gamla?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Att grannen får så billigt beror väl på att de har en fiber framdragen som ingen använder - din gamla?
Nej! De får naturligtvis gräva in en fiber till grannens hus och min ligger kvar på min mark och har jag betalat för den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.