1 466 425 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det handlar bl a om takhöjden i bilen. Jag är inte ens speciellt lång (176 cm), men får ändå mer eller mindre klaustrofobi av t ex EV6 och Polestar. Vill ha luft mellan taket och huvudet. Och om man är kort så vill man gärna sitta lite högre för att få bättre sikt. T ex som fästmön som är 160 cm. Det är därför hon gillar SUV:ar.S Styrman_jansson skrev:För oss som är långa är min erfarenhet av SUV:ar och Crossovers rätt kasst. Problemet när man höjer upp en bil för att underlätta insteg är att platsen på höjden (mellan golv och tak) blir alldeles för klen. Så man måste sätta själva sittdelen på sätena lågt för att få plats med överkroppen vilket innebär att man sitter med "knäna vid öronen" och helt utan lårstöd.
Då är MPV mycket mer praktiska och fortfarande rymliga och lätta att komma i. Men de är ju inte lika tuffa...
Minin är perfekt då jag typ sitter "på golvet" med benen rakt fram Bökigt att komma i? Ja, lite grann, men jag spenderar mer tid i bilen än att "komma i bilen".
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Testa Mini Coopern Jag som är 1,93 lång har ändå 7cm kvar till taket trots att det är en så liten bilJ jocke31 skrev:Det handlar bl a om takhöjden i bilen. Jag är inte ens speciellt lång (176 cm), men får ändå mer eller mindre klaustrofobi av t ex EV6 och Polestar. Vill ha luft mellan taket och huvudet. Och om man är kort så vill man gärna sitta lite högre för att få bättre sikt. T ex som fästmön som är 160 cm. Det är därför hon gillar SUV:ar.
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Grundproblemet är väl att man försöker sälja på räckvidd, vilket ger stora batteri, vilket ger både högre vikt och högre pris.pacman42 skrev:
Hur ofta kör man mer än 10-15 mil på en dag? Man får ju också komma ihåg att till skillnad från ICE-bilar är elbilar ofta "fulltankade" när man tar dem på morgonen.
Bättre då att sälja på möjlighet till snabb laddning samt att det satsas på laddnätverk.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Aerodynamisk crossover som Tesla Model Y är här för att stanna.
Billig elbil som är luftig i coupen och rolig får väl ändå gå till Cupra Born. Fast jag gillar BMW i4 bättre, fast det är en annan prisnivå!
Billig elbil som är luftig i coupen och rolig får väl ändå gå till Cupra Born. Fast jag gillar BMW i4 bättre, fast det är en annan prisnivå!
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
De flesta bilar som jag har lätt att kliva in i sitter jag istället kass i. Då sväljer jag gärna en kort stunds obehag för att sitta skönt i längden. Men vi är ju byggda olika och det som passar min rygg kanske inte passar någon annans.J JohanLun skrev:
Jag gillar bilar där man får till helheten. Vilket naturligtvis inte är lätt, men jag har ägt några som typ nästan tickat alla boxar. Senaste bilen som både var snygg, kul att köra, bekväm, rymlig och driftsäker var en Mazda 6 2,5 Sport från 2008. Den i särklass bästa bil jag någonsin ägt. Jag ångrar faktiskt att jag sålde den.J JohanLun skrev:
Jag valde medvetet mindre hjul (16") till min Mini och det ångrar jag inte. Men även om jag tagit största hjulen man kunde få så är det inte värre än 205/45/17 vilket ändå är relativt billigt. Fördelen med små (och lite lättare) bilar!J JohanLun skrev:Och detta med hjulstorlek. På tex en ID4 ser inte hjulen ut att vara stora, men parkerar man bredvid har den jättehjul. Och dyra är de, och tydligen nöts de ut fort också. Min Zoe ser ut att ha skateboardhjul. Men det är 16". Samma som på Z3an. När de står bredvid varandra så ser Z3an ut att ha större hjul (iofs lägre profil på däcken). Men det är för att Zoen är så kort, tjock och har så mycket plåt över hjulen.
Gällande Mach-E så är jag förstås partisk, men I beg to differ. Tycker det är en snygg bil med fina linjer och bra proportioner. Åtminstone jämfört med de flesta andra elbilar. Nej, den ser inte ut som en V8-Mustang (som också är snygg) men det är ändå inte meningen.J JohanLun skrev:Håller helt med. Elbilar blir lätt fula. Kolla mustang mach-e. Är ju hemsk mot en vanlig mustang.
Jag är svag för "snygga" bilar. Men tvingas jag välja så skulle det faktiskt bli nåt som är praktiskt, ekonomiskt och framförallt bra för miljön. Små elbilar ÄR framtiden. De andra snygga bilarna får vi ha som hobbyfordon, då räcker den flytande soppan... En renault var nåt jag aldrig trodde jag skulle äga. Vem vet, kanske skaffar jag en Toyota nån dag (fast de är ju änsålänge kass på elbilar, men fulare och tristare bilar än toyota får man leta efter).
OK, Aston Martin DB5 är snyggare, det kan jag erkänna. Men Mach-E är otroligt mycket snyggare än VW:s elbilar, Tesla Model Y (huva), BMW iX (med bävertänderna), de flesta kineserna, Ioniq5 eller EV6 (med ankstjärten).
Det är IMHO rätt dåligt med riktigt snygga elbilar. Jag skulle iofs kunna tänka mig en Lucid Air eller en Tesla Roadster, men har inte riktigt råd.
Tycker min bil är rätt snygg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade de bara inte döpt den till mustang så hade jag kunnat tycka det var en rätt OK Ford...J jocke31 skrev:
Tänk om de döpt Jaguar F-pace till E-type.
Eller ID3 till beetle.
Låt ikoniska bilar få vara det, inte bli lättköpta poäng på elbilar!
Helt sant. Känns som om räckvidd i elbilar blivit det nya ”Hur många watt har stereon?”S Styrman_jansson skrev:Grundproblemet är väl att man försöker sälja på räckvidd, vilket ger stora batteri, vilket ger både högre vikt och högre pris.
Hur ofta kör man mer än 10-15 mil på en dag? Man får ju också komma ihåg att till skillnad från ICE-bilar är elbilar ofta "fulltankade" när man tar dem på morgonen.
Bättre då att sälja på möjlighet till snabb laddning samt att det satsas på laddnätverk.
Jo, fast det är mer av en filosofisk fråga. Har kört ”riktig” Mustang GT också, och den är förstås härlig. Men jag jämför inte med min elbil.J JohanLun skrev:
BTW, Mach-E är ju (mig veterligen) den enda elbil som projicerar en häst på marken när man närmar sig bilen kvällstid. Helt nödvändig funktion, anser jag.
I övrigt så är det lite kul att det enda stället på hela bilen som det finns en Fordlogga är på vindrutan…
Men det är förstås en högst medveten marknadsföringstaktik från Ford att inte lansera den som Escort Mach-E eller Taunus Mach-E. Fast Edsel Mach-E hade ju varit lite kul, förstås
I övrigt så är det lite kul att det enda stället på hela bilen som det finns en Fordlogga är på vindrutan…
Men det är förstås en högst medveten marknadsföringstaktik från Ford att inte lansera den som Escort Mach-E eller Taunus Mach-E. Fast Edsel Mach-E hade ju varit lite kul, förstås
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Hade den hetat Granada hade jag köpt en direkt!J jocke31 skrev:BTW, Mach-E är ju (mig veterligen) den enda elbil som projicerar en häst på marken när man närmar sig bilen kvällstid. Helt nödvändig funktion, anser jag.
I övrigt så är det lite kul att det enda stället på hela bilen som det finns en Fordlogga är på vindrutan…
Men det är förstås en högst medveten marknadsföringstaktik från Ford att inte lansera den som Escort Mach-E eller Taunus Mach-E. Fast Edsel Mach-E hade ju varit lite kul, förstås
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg