Hej!

Vi ska bygga en 120 m2 1-plan permanentbostad med aktuell standard avs isolering etc. Uppvärmning blir med bergvärmepump och vattenburen golvvärme på gjuten platta (och för varmvatten).

Men ventilationen? Enklast och billigast är förstås självdrag; frånluft i kök, bad o wc (tids- eller fuktstyrd fläkt) och tvättstuga – tilluft till varje rum genom ventil genom yttervägg i varje rum.

Förståsigpåare varnar för kallras från tilluftventilerna - inte så mysigt kanske vid sängen eller arbetsplatsen. Platsen är Bohuslän, lite blåsigt men sällan under 7 minusgrader på vintern.

Känns som att frånluftvärmepumpsystem och även frånluftvärmeväxlare (FTX) vore lite onödigt dyr overkill för att slippa det ev kallraset.

Vad har ni för erfarenheter och ideer kring detta?

Dan
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du lär inte leva upp till ventilationskraven i BBR med självdrag. Så det blir nog inte godkänt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
B blixtkub skrev:
Hej!

Vi ska bygga en 120 m2 1-plan permanentbostad med aktuell standard avs isolering etc. Uppvärmning blir med bergvärmepump och vattenburen golvvärme på gjuten platta (och för varmvatten).

Men ventilationen? Enklast och billigast är förstås självdrag; frånluft i kök, bad o wc (tids- eller fuktstyrd fläkt) och tvättstuga – tilluft till varje rum genom ventil genom yttervägg i varje rum.

Förståsigpåare varnar för kallras från tilluftventilerna - inte så mysigt kanske vid sängen eller arbetsplatsen. Platsen är Bohuslän, lite blåsigt men sällan under 7 minusgrader på vintern.

Känns som att frånluftvärmepumpsystem och även frånluftvärmeväxlare (FTX) vore lite onödigt dyr overkill för att slippa det ev kallraset.

Vad har ni för erfarenheter och ideer kring detta?

Dan
In med FTX så du får bra återvinning på värmen och bra med frisk tilluft i sovrum etc. Du har även krav i BBR på viss mängd luft, det går inte att uppnå med självdrag.
 
  • Gilla
Berndtan och 11 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
In med FTX så du får bra återvinning på värmen och bra med frisk tilluft i sovrum etc. Du har även krav i BBR på viss mängd luft, det går inte att uppnå med självdrag.
Hej Jämten!
Tack för svar! Hos oss är det ju inte så kallt, och jag förstår fördelarna med FTX. Men det blir ett väldans energisparande när jag redan har bergvärme och tänker mest på komforten. Vad är BBR?
Dan
 
B blixtkub skrev:
Hej Jämten!
Tack för svar! Hos oss är det ju inte så kallt, och jag förstår fördelarna med FTX. Men det blir ett väldans energisparande när jag redan har bergvärme och tänker mest på komforten. Vad är BBR?
Dan
Jag förstår ditt resonemang. BBR = Boverkets byggregler. Vid nyproduktion av din villa så måste du ha en godkänd OVK = Obligatorisk ventilationskontroll, det kommer även vara en punkt i kontrollplanen enligt PBL = Plan- och bygglagen. För att uppnå det så behöver du en viss omsättning på luft som du inte kommer att klara med självdrag, så det enda egentliga alternativet kommer att vara att installera mekanisk ventilation. Jag hade valt FTX som kommer att sänka din förbrukning ännu mer. Det finns garanterat de i forumet som är mer experter på ventilation än mig så det kanske finns andra billigare ventilationslösningar, men ett aggregat med återvinning skulle jag säga är värt det.
 
  • Gilla
blixtkub och 4 till
  • Laddar…
Skulle helt klart sätta in ett FTX-aggregat. Känns ju onödigt att snåla på ventilationen när man ändå satsar på bergväme, golvvärme mm. Det krävs ju inget jätteaggregat för 120 m2
Dessutom så kommer inte ett självdragssystem bli godkänt precis som andra skriver.

Det är även så att ett självdragssystem fungerar bättre ju kallare det är utomhus så att ni inte har så kallt hos er är snarare en nackdel än en fördel i det fallet.
 
  • Gilla
blixtkub och 4 till
  • Laddar…
Uppskattar verkligen dessa kunniga svar.

Med FTX tar man vara på den varma frånluften och överför en del av dess värme till tilluften. Uppenbart bra bra under vintern.

Men på sommaren (t ex i Bohuslän) så vill man ofta hellre få ”simpel ovärmd uteluft” som tilluft än uteluft som värmts av inneluften. Går det att under sommaren få det (med FTX) genom att bypassa värmeväxlingen? Kan man stänga av fläkten o ha lite fösnster på glänt som man ända ofta har?
 

Bästa svaret

B blixtkub skrev:
Uppskattar verkligen dessa kunniga svar.

Med FTX tar man vara på den varma frånluften och överför en del av dess värme till tilluften. Uppenbart bra bra under vintern.

Men på sommaren (t ex i Bohuslän) så vill man ofta hellre få ”simpel ovärmd uteluft” som tilluft än uteluft som värmts av inneluften. Går det att under sommaren få det (med FTX) genom att bypassa värmeväxlingen? Kan man stänga av fläkten o ha lite fösnster på glänt som man ända ofta har?
B blixtkub skrev:
Uppskattar verkligen dessa kunniga svar.

Med FTX tar man vara på den varma frånluften och överför en del av dess värme till tilluften. Uppenbart bra bra under vintern.

Men på sommaren (t ex i Bohuslän) så vill man ofta hellre få ”simpel ovärmd uteluft” som tilluft än uteluft som värmts av inneluften. Går det att under sommaren få det (med FTX) genom att bypassa värmeväxlingen? Kan man stänga av fläkten o ha lite fösnster på glänt som man ända ofta har?
På mitt system kan jag stänga av värmen på tilluften. Med bergvärme kan du investera i att även koppla in frikyla för sommarperioden.
 
  • Gilla
MagicFingers och 5 till
  • Laddar…
B blixtkub skrev:
Men på sommaren (t ex i Bohuslän) så vill man ofta hellre få ”simpel ovärmd uteluft” som tilluft än uteluft som värmts av inneluften. Går det att under sommaren få det (med FTX) genom att bypassa värmeväxlingen? Kan man stänga av fläkten o ha lite fösnster på glänt som man ända ofta har?
Är det 25 grader ute och 21 i huset så är det bättre att FTXen kyler uteluften till 21 grader än att få in 25 gradigt i huset (FTXen stabiliserar ju temperaturen, så den kyler när det är varmare ute, medan den värmer när det är kallare ute). De flesta FTX aggregat har bypass om man vill ha temperaturen på uteluften direkt in i huset.

Med tanke på kravet på nybyggen typ är att all luft i huset byts varannan timme är det inte så mysigt dra in den mängden kallluft på vintern.
 
  • Gilla
blixtkub och 1 till
  • Laddar…
För att inte tala om klimatet man får med kontrollerad ventilation. Ut med all fukt och lite undertryck i huset med fräsch luft.

Förstår inte ens att det är något att tänka på. Går och drömmer om att kunna sätta in detta i mitt hus från -65. Så det kommer så småningom.
 
  • Gilla
blixtkub och 7 till
  • Laddar…
Fram tills för 50? år sedan var väl all ventilation självdrag och det fungerade bra.
Men sedan hände något som gjorde att det plötsligt inte dög längre och dessutom ska någon som inte bor i huset bestämma om det duger åt dig och tvinga dig att utföra något du kanske inte vill ha?

I mitt hus är det självdrag och det fungerar hur bra som helst.

Det är bara att inse att frihet är en illusion, vad du än vill göra finns det regler som gör att du tvingas följa dom och om du inte gör det kommer överheten att med tvångsmetoder se till så sker ändå oavsett vad du vill.
 
  • Gilla
Nyfniken och 20 till
  • Laddar…
Har du väggventiler och det blåser ute får du in en hel del oljud. Även oljud från trafik och annat.
Mekanisk till och frånluft som inte är uppvärmd ger även den en kylig upplevelse.
Med FTX tar du bort allt detta negativa.
På sommaren kan som sagt ett FTX kylåtervinna. Den effekten är nog väldigt liten men ändå.
Jag skulle idag aldrig köpa ett hus utan FTX när jag har upplevt alla komfortförbättringar som ett FTX ger.
 
  • Gilla
blixtkub och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
50talets otäta hus med förbränning som värmekälla byggs (tack och lov) inte längre.

Dagens täta hus behöver mekanisk ventilation.
 
  • Gilla
Berndtan och 16 till
  • Laddar…
Är det endast av godo att moderna hus är så täta att om det blir strömavbrott så fläkten stannar kan man inte andas, typ?
 
  • Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Är det endast av godo att moderna hus är så täta att om det blir strömavbrott så fläkten stannar kan man inte andas, typ?
Då kan du kanske öppna ett par fönster?
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.