Vad kan man måla elementrör (idag kopparfärgade) med för slags färg?

Vi har jordvärme/inte två-rör.. inte så hög framledningstemp..

Har fusionfärg (går o måla metall, men blir ”plastyta” typ), linoljefärg.. metallfärg? Eller måste man ha någon speciell.. ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Elementfärg!?
[länk]
Visste inte ens att det fanns.. :oops:(y) (som hette så alltså)

Det funkar nog bra hehe :giggle:
 
Snigla Snigla skrev:
Visste inte ens att det fanns.. :oops:(y) (som hette så alltså)

Det funkar nog bra hehe :giggle:
Jag har målat med hammarlack, vet inte om det var bra eller inte :p:crysmile:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har målat med hammarlack, vet inte om det var bra eller inte :p:crysmile:
Det är nog sån jag har (fast fel färg, den e svart..) - det är metallfärg? (Med rostskydd i typ?)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vilken färg som helst funkar nog. Enda risken är att den gulnar fortare på grund av värmen än den hade gjort annars. Det är väl det som "elementfärgen" är extra tålig mot?
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om någonn såg programmet "Husdrömmar - renovering av en ödegård på Öland"

Blev förvånansvärt förtjust i vallmotapeten i hallen :love: någon som vet varifrån den kommer? (heter/tillverkare) även lite nyfiken på den "rosa/röda" i lilla sovrummet (rummet med röd dörr o listverk)... någon som vet varifrån den kommer måntro??
 
A
Om du har en skärmbild på den rosa/röda eller en tid när i programmet den visas kan jag söka på den också
 
A Alfons3301 skrev:
Om du har en skärmbild på den rosa/röda eller en tid när i programmet den visas kan jag söka på den också
Mönstrad tapet med blommor och grenar, nyanser av rosa, blått och rött, lutande perspektiv, inomhusinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alfons3301 skrev:
[länk]
Tackar :cool:(y):D
 
ÄNTLIGEN lite vårkänsla :D

Kanske inget projekt, men å andra sidan är jag expert på att både prata om och visa upp oväsentligheter .. :cool: så jag presenterar lite bilder från våran innergård, vårdagen till ära..

Ett hus i lantlig stil med nakna träd, grönt gräs, stolar och grusgång under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ni va mycket trams de är i den fina stenläggningen.. (blev inte bättre av den grenhög som låg där över vintern). Nåja.. det hinns nog med.. (enda stengången jag faktisk anstränger mig för haha)

Trädgård med grönska och röda hus, svart lampa i förgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rabatten rensad.. ska på ett lager jord..

Träd utan löv framför röd stuga, blå himmel, gräs, släpvagn, flaggstång med gul flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt (jaja, vårt) fina äppelträd.. som snaggades i höstas (nöjd med formen, även om jag hade velat minska det lite till, men man får ta vissa saker pö om pö). Tyvärr har det kräfta.. men räknar med att även detta står pall många år framöver..

Idyllisk trädgård med röd stuga, bar träd, grön gräsmatta och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här skymtar man flaggstången, snickarbon (vedbon eg, men av bara farten kallar jag det alltid snickarbon.. vet inte om jag tittade för mycket på Emil när jag var liten).. och vår gräsmatta.. finns både en stenmur och våran parkering "runt" bakre delen av bilden..

Lantgård, stenlagd gångväg, grönskande träd, blå himmel, uthus, flaggstång utan flagga, soldis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här sitter jag (som vanligt) o blickar ut över hela innergården.. och nej.. stenläggningen här är smutsig.. enligt många (jaja enligt mig med..) men jag gillar den.. och jag gillar mossan mellan stenarna.. MEN jag avskyr ogräset och gräset ..mellan stenarna :oops: jäkla otyg (och tar hela sommaren o jobba med!).. stenarna/gruset på sidorna.. är inga problem, de rensas några ggr i månaden (främst längs kanterna mot stenläggningen).

Röd stuga, grönskande trädgård, lummig träd, växthus i bakgrunden, soligt och skuggor, lantlig idyll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidan av huset.. med vy ner mot det lilla växthuset (sitter på uteplatsen bredvid snickarbon) :)

Svensk flagga vajar framför lantliga byggnader under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Står på trappen och fotar ut mot innergården/uthusen (där tar jag de flesta väderbilderna hehe.. kul o se skillnaden över året.. och över åren..). Här ser man den sk grusplanen (jag försöker övertala maken till o göra gräsmatta på delar av den, då det redan är det...).. bör väl skrapas upp och läggas nytt grus i övrigt.. Man kan också skymta muren vi har (y)

Baksidan, med alla mullvadshögar.. ignorerar jag just nu.. kanske visas upp nån annan gång :geek:
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Har beställt en metallrundel, eller vad man ska kalla det, till min dammbalja.. chansade på en modell större än min balja.. så jag ska få plats med en liten "rabatt" runt om också..

Pappa "klagade" alltid på att det aldrig hann hända nått där på hörnet.. där han ofta satt och tittade.. oftast stod där några högar med blommor (sådda o köpta) som skulle planteras ut.. (blev lite avlastningsplats, för det var lätt att vattna och hålla koll på dem där).

Givetvis fanns alltid nån urna med blommor i.. och ett par amplar som han kunde kika på.. men han hann aldrig se nån av dammarna "in action" :/

Men i år ska de upp.. jag vill hinna se dem innan jag trillar av pinn!

Trädgård med gröna växter, uppblåsbar bassäng, krukor, stenlagd mark, rött hus i bakgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lilla dammbaljan användes som växtbord haha.. den är 80 cm i diameter.. och jag har redan en "fontän" till den..

Nu har jag som sagt köpt en metallfärgad rund grej att dölja den i.. den kommer stå ovan mark ungefär där den är på bilden. med växter el blommor (el bägge) runt om.

Trädgård, träveranda, blomkrukor, hängkorg, byggnad, grönska, stenplattor, soligt, behagligt, uteplats, fritid, växter, sommaridyll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte om ni minns att jag köpte en ny liten "dammgrej" förra året.. den går att skymta på bilden.. det är som tre "halva whisketunnor" i olika storlekar.. där de rinner neråt (no shit)... i etapper.

Dock var gummimattan i den skadad när jag fick den levererad .. så vattnet läckte ut i botten när vi fyllde för att kolla.. och leveransföretaget som kom med grejerna var riktigt skrutt (fick hämta paketet själv 6 km bort när de inte hade tid o leta efter adressen längre / hitta till oss) .. så jag ville inte ha hit dem igen (hade skickat karta, koordinater, pratat i telefon).. så jag förhandlade till mig ett bra pris istället.. (företaget jag köpte dammen från var kanon o ha och göra med - sa att dem att byta fraktbolag..)

Iaf så köpte vi en bit dammduk.. och fick det tyvärr inte så tätt som önskat.. undrar om det finns olika tjocklekar på dammduk? för den vi köpte var tjock och styv.. svår att forma i en liten "burk"..

.. sedan blev det stående pga helt andra saker och jag förpassade in den till logen över vintern.

Sedan (under hösten) insåg jag både vade jag ville göra med den och hur jag skulle lösa problemet den hade.. :)

Den ska få stå på min andra dammbalja.. (trejde?) helt enkelt.. och där spelar det ingen roll om det läcker eller inte (hoppas bara gallret pallar med vikten.. men annars får vi hjälpa till..).

Vi tar bort min vattensten som är där idag.. ställer dit tunnorna.. gör en öppning i den läckande tunnan längst ner.. så även den rinner ur... ner i baljan under (där gör det ju inget om sista tunnan läcker heller.. rinner ju också ner i baljan under).

Sedan får vi se.. om vi använder den pumpen som är i baljan/vattenstenen .. eller om pumpen som följde med tunnorna räcker en våning till ner..

Just den där raden med tunnor är som snyggast framifrån.. och den kommer göra sig jättesnygg där mot vårt hus / i vår rabatt.. och jag kommer ha ännumer porlande o lyssna på när jag ska sova :) (nedanför sovrumsfönstret...och det är inte negativt, placerade ju vattenstenen där så jag skulle kunna lyssna på porlandet)

Vattenstenen får bli sten dekoration nånstans istället!
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tror ni det räcker med att tvätta av denna vägg (ev fylla i om det är nå hå - ev slipa om det är en liten kant.. som det ser ut att vara upptill mot taket).. och måla den.. för att det ska se okej ut? (väggen till vä i bild är kalkade naturstenar skulle jag tro).

Kakelklädd kamin i opolerat rum med vedhög och sprucken murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. och då har jag ytterligare en fråga ifall det skulle bli målning, kan man måla på en vitkalkad vägg? (inte säker på att det är vitkalkad vägg rakt fram).. tanken var isf nån färg som andades.. men någon sort att föredra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.