H Harald Blåtumme skrev:
Det låter med andra ord som att du har absolut ingen som helst aning om vad denna tråd handlar om, att kunna göra saker tex att fixa zoom och teamsmötem och annat produktivt. Du verkar vara nöjd med precis vad som helst.
Eller så beror det på vad man lever för liv. Jag har deltagit i två teamsmöten och det fungerade, kanske inte blir några fler och skulle det bli det är jag förmodligen inte hemma då i alla fall.
Känns verkligen inte värt att betala ett antal tusen för att få fiber till tomtgränsen, sen ska det ju in i huset också så det blir ju mycket pengar för nåt jag inte behöver. Och det är exakt vad tråden handlar om, är det värt att skaffa fiber och vad det finns för andra bra alternativ för dem som inte spelar supersnabba spel.
Och vadå nöjd med vad som helst? Jag är nöjd så länge jag kan göra det jag vill och måste på min mobil och min dator och jag har sällan problem med det. Då har jag kompisar som har betydligt större problem med ickefungerande fiber i så fall.
 
Så olika det kan vara.
Galet nöjd med vår fiber och den lokala fiberföreningens avtal. Har Telia som nu för någon månad sedan skrivit nytt 10 årsavtal med vår förening. Nu 1000/1000 inkl Tv för 299/mån. Tack
 
zaltarn zaltarn skrev:
Så olika det kan vara.
Galet nöjd med vår fiber och den lokala fiberföreningens avtal. Har Telia som nu för någon månad sedan skrivit nytt 10 årsavtal med vår förening. Nu 1000/1000 inkl Tv för 299/mån. Tack
Varför skrev ni på för 10år?, brukar vara 5.
 
MultiMan
Hade jag kunnat binda 1000/1000 på 10 år för 299kr/mån hade även jag ryckt fram pennan och undertecknat direkt. Normalpriset där jag bor är 599 för 250/100 med Telia, men första året är 299, sedan blir det byte till någon annan av de 8 andra leverantörerna om inte Telia tänker om sitt ordinariepris.
 
zaltarn zaltarn skrev:
Så olika det kan vara.
Galet nöjd med vår fiber och den lokala fiberföreningens avtal. Har Telia som nu för någon månad sedan skrivit nytt 10 årsavtal med vår förening. Nu 1000/1000 inkl Tv för 299/mån. Tack
Betalar ni något till fiberföreningen?
 
K Kirre2 skrev:
Eller så beror det på vad man lever för liv. Jag har deltagit i två teamsmöten och det fungerade, kanske inte blir några fler och skulle det bli det är jag förmodligen inte hemma då i alla fall.
Känns verkligen inte värt att betala ett antal tusen för att få fiber till tomtgränsen, sen ska det ju in i huset också så det blir ju mycket pengar för nåt jag inte behöver. Och det är exakt vad tråden handlar om, är det värt att skaffa fiber och vad det finns för andra bra alternativ för dem som inte spelar supersnabba spel.
Och vadå nöjd med vad som helst? Jag är nöjd så länge jag kan göra det jag vill och måste på min mobil och min dator och jag har sällan problem med det. Då har jag kompisar som har betydligt större problem med ickefungerande fiber i så fall.

Det är väl Teams och Zoom och andra onlinemötet som man kan uppleva problem med när man kör video.
Själv brukar jag inte ha kameran på, det är få som har det numera,
Märks på tåget när man är i rörelse när man är många då blir det problem, tex hack i ljud och bild på den som kör presentationen.

Sällan jag upplever att det hackar eller är problem om är fast på ett ställe.
Hemma har jag dock fiber, men kör inga onlinemöten eller spelar ingen spel.


Funkar det så är det ju bara att köra på.
 
R Ritte skrev:
Då sänkte jag till 250/250 så Telia inte får en krona extra av mig för dess tramsfasoner. Visst det suger att ha lite lägre hastighet men det är viktigt att markera mot dessa hutlösa höjningar.
Hur, alltså till vad, använder du din uppkoppling när du anser att 250/250 suger men 1000/1000 fungerar bra? Genuint intresserad för personligen kan jag i praktiken endast märka skillnad på dessa hastigheter om jag flytta mycket stora filer, vilket sällan händer.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur, alltså till vad, använder du din uppkoppling när du anser att 250/250 suger men 1000/1000 fungerar bra? Genuint intresserad för personligen kan jag i praktiken endast märka skillnad på dessa hastigheter om jag flytta mycket stora filer, vilket sällan händer.
Backup mellan 2 olika siter, egen molnlagring, Plex, ladda ner spel från steam etc.

Det är inte hela världen att ligga på 250/250, tycker snarare att situationen suger att jag tvingas nedgradera som protest.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R Ritte skrev:
Backup mellan 2 olika siter, egen molnlagring,
Sånt där sköter mina maskiner självt nattetid och då kvittar det med mina volymer om det tar fyrdubbel tid. Men visst, snabbare är så klart bättre.
 
  • Gilla
Ritte
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sånt där sköter mina maskiner självt nattetid och då kvittar det med mina volymer om det tar fyrdubbel tid. Men visst, snabbare är så klart bättre.
Absolut, maskiner som är på 24/7 gör det nattetid. Innan då WAN var lika snabbt som LAN så gjorde jag remote backups direkt från laptopen, men får väl synka först lokalt sen göra backup remote under natten.
Ska också försöka optimera min molnlagringensetup så den speglas och jag går på LAN när jag är hemma. Den andra sidan har 1000/1000 så den fungerar bra som remote.

Som sagt, inte hela världen all ligga på 250/250. Det är bara trist att göra det för att Telia ökar priserna såpass och hoppar på inflationståget.
 
R Ritte skrev:
Absolut, maskiner som är på 24/7 gör det nattetid. Innan då WAN var lika snabbt som LAN så gjorde jag remote backups direkt från laptopen, men får väl synka först lokalt sen göra backup remote under natten.
Ska också försöka optimera min molnlagringensetup så den speglas och jag går på LAN när jag är hemma. Den andra sidan har 1000/1000 så den fungerar bra som remote.

Som sagt, inte hela världen all ligga på 250/250. Det är bara trist att göra det för att Telia ökar priserna såpass och hoppar på inflationståget.

Men hur mycket förändringar kan det handa om på en dag, man gör ju en inkrementell backup, inte skyfflar man hela disken varje dag.
 
Ja det är onödigt med både 4g och fiber. Om vi inte har råd med båda så är det ju bra 4g som bör prioriteras eftersom bra täckning för mobilen är väldigt viktigt för våra ungdomar. Med 5g ska dom väl till och med kunna spela spel. Och vissa affärssysten bir snabbare med 5g eller fiber än med 4g. Svarstiden är besvärande i 4G om man kommunicerar med många små paket. Annars beror laggen mest på att mobilnätet inte är tillräckligt utbyggt. Konspiration: de bygger inte ut nätet förrän alla bundit upp sig med fiber.
Om man behöver mer kapacitet för att man är många i hushållet kan några köra med mobilen direkt i datorn utan att gå vi modemet. Så får man en egen kvot av mastens kapacitet.
Helt klart är att många tycker att det är dyrt med 25000 för installation plus 150kr/mån för drift och minst 300kr/mån för operatören. vad får jag för pengarna?
 
L Lars-Olof skrev:
Ja det är onödigt med både 4g och fiber. Om vi inte har råd med båda så är det ju bra 4g som bör prioriteras eftersom bra täckning för mobilen är väldigt viktigt för våra ungdomar. Med 5g ska dom väl till och med kunna spela spel. Och vissa affärssysten bir snabbare med 5g eller fiber än med 4g. Svarstiden är besvärande i 4G om man kommunicerar med många små paket. Annars beror laggen mest på att mobilnätet inte är tillräckligt utbyggt. Konspiration: de bygger inte ut nätet förrän alla bundit upp sig med fiber.
Om man behöver mer kapacitet för att man är många i hushållet kan några köra med mobilen direkt i datorn utan att gå vi modemet. Så får man en egen kvot av mastens kapacitet.
Helt klart är att många tycker att det är dyrt med 25000 för installation plus 150kr/mån för drift och minst 300kr/mån för operatören. vad får jag för pengarna?
För att kunna spela spel på 5G så lär dyrare abonnemang än idag behövas. 5G är inte särskilt mycket bättre än 4G utan möjligheten att skydda viss trafik. Men att skydda trafiken kostar pengar...
 
pacman42 pacman42 skrev:
20 Mbps räcker för nästan all vanlig användning i en enhet (dator/mobiltelefon) idag. Börjar du stacka upp TV, telefoner datorer i ett hushåll så behöver du i praktiken X*20 Mbps där X är antalet enheter som används samtidigt. Detta räcker dock ofta inte till om man skall spela eller ha seriösa videokonferenser samtidigt som övriga familjen använder nätet, detta då trafiken buffras för mycket. Dessa påståenden är baserade på fiber...
...med mobilt så gäller ungefär samma sak, men med mycket större risk att man inte når 20 Mbps och mycket större risk för köer (som ger latenser) i nätet.

Går man under 20 Mbps så börjar upplevelsen vid surfning att påverkas negativt.

Netflix 4k kräver ungefär 15 Mbps, full HD ca 5 Mbps. Andra kanaler har liknande siffror. Detta är average bitrate, peak ligger ca 50% högre.

Teams kräver ca 1,5 Mbps för full HD video, men detta är i upplänk! Upplänk är ofta en trång resurs i mobilnätet. Zoom har liknande siffror för full HD. Google kräver 3,2 Mbps för Meet i HD. Siffrorna är dock lite olika beräknade, Google specificerar vad som behövs på länken medan Zoom och Teams siffror är för konsumtionen, krav på länken är därför en bit över 2 Mbps (i upplänk) i praktiken.

Bara för att ge några exempel.

Hade Telenor 4G med fri download här innan fibern kom, innan dess Telia ADSL. Det mobila bredbandet från Telenor fungerade mycket bra här, men det går inte att jämföra med fiberlinan vi har nu! Nu finns det inget som "tar emot"!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L Lars-Olof skrev:
Helt klart är att många tycker att det är dyrt med 25000 för installation plus 150kr/mån för drift och minst 300kr/mån för operatören. vad får jag för pengarna?
Du får en fiberanslutning;) Om du sedan inte har behovet eller ekonomi är individuellt precis som mycket annat vi använder våra pengar till.
Ett dåligt exempel men för att sätta kostnader i paritet med allt annat vi tar engångskostnader för, fiber under en 30 årsperiod är försumbart med vad väldigt många lägger på nya bilar, som försvinner direkt vid första metern på första bilen. Allt vi gör med våra hus kostar pengar, lite lyxigare kök, badrum, etc, vissa säger att det ökar husvärdet, kan så vara, men hur är det efter dessa 30 år? Vet i tusan om inte fibern efter 30 år behåller sitt värde åtminstone för vissa av oss, även om det kommer ny teknik, men då kanske man fått en uppgradering av fibern till 10 Gbit/, vad den ska användas till? Kanske enkla hologram, styra robotar i realtid som "hemtjänst", etc. Så ser jag till vad vi lagt på bara bostad, fritidshus, bilar, etc, så blir initiala fiberkostnaden ganska marginell under en längre tidsperiod. Men det är för oss.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.