Bör inte jordfräsar för mellansvensk stenblandad jord väga typ 100 kilo och ha minst 7-8 hk?
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Bör inte jordfräsar för mellansvensk stenblandad jord väga typ 100 kilo och ha minst 7-8 hk?
har en som väger hälften och har halva effekten, duger i villaträdgård men det studsar en del ibland
 
Humulus Humulus skrev:
Har du testat jordfräsen nu i helgen?
Hur var den?
I dag testades den, och jag är nöjd.
Först fick jag köra Parkside bensintrimmern med klinga för att komma ner till jorden (min trädgård har varit i träda i tre år utan en enda insats, midjehögt gräs och en himla massa mossa).
Sedan fräsen (med vända knivar) och den gjorde jobbet galant.
 
  • Gilla
Chippe och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I dag testades den, och jag är nöjd.
Först fick jag köra Parkside bensintrimmern med klinga för att komma ner till jorden (min trädgård har varit i träda i tre år utan en enda insats, midjehögt gräs och en himla massa mossa).
Sedan fräsen (med vända knivar) och den gjorde jobbet galant.
Provade du med ”rätt”vända knivar också?

Och hur hanterade den grässvål?

Kan f.ö rekommendera ”universalspridaren” som fanns i torsdags. Köpte den med väldigt lågt ställda förhoppningar att den skulle fixa spridning av 3-5mm flisat grus, vilket den absolut inte gjorde. Det kilade fast i hjulet istället.

Men då jag provade NPK-näring i kornform så levde den upp den lille spridaren! Spred snabbt, jämnt och kontrollerat. Tidigare försök med spridarvagnar som man skjuter framför sig har resulterat i misär med prydliga illgröna ränder, varvat med gulbruna. Samt att det gått åt väldigt mycket svindyrt gödsel, trots snålinställning.

Körde hela trädgården (modell jättestor) och lite till på en kvart med denna, och det blev väldigt jämnt fördelat.

Filmen visar inställning på halv hastighet:

 
  • Gilla
Viking_J och 6 till
  • Laddar…
Någon som vet om de någonsin sålt parksides batteridrivna gräsklippare ?
 
Inte många kommentarer här till veckans ca 25 trädgårds/verktygsprylar i Lidl´s reklamblad. För min del blev det en batteridriven Nibbler som funkar bra till korrugerad takplåt. Men eftersom jag inte har batterier så blev det ett 2Ah+laddare kit. Efter att ha läst recensioner på youtube så blev det ett 4Ah smartbatteri också plus smartladdaren eftersom en del youtubare påstår att smarta batterier inte går att ladda till 100% med gamla laddaren. Jag har nibblare sedan tidigare för tryckluft som funkar bra på plan plåt men med för kort verktyg till korrugerad plåt. För skoj skull jämförde jag vibrationsvärden på dessa verktyg relativt Bosch proffsnibblare. Subjektivt upplever jag tryckluftsvarianten som bäst trots sämre specvärden och att Parksides batterinibblare är tystare än deras sladdvariant. De smarta batterierna och smartladdaren kan anslutas till mobilen för interaktiva funktioner.

Tekniska specifikationer och användarinformation för olika elektroverktyg: biltema nibbler, parkside verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklambild för PARKSIDE batteridriven nibbler, pris 799 kronor, tillgänglig från 13 april, verktygsdetaljer presenterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Jag, köpte Grensågen. Har inte testat den ännu dock.

Köpte också Ett smartbatteri. Kan konstatera att det legat på lager lite väl länge, fick ladda länge och var tillverkat 2021. Funderade först på att lämna tillbaka det men orkade inte. Jo, jag har också märkt att dom nyare batterierna bara laddar till typ 90% i gamla laddaren. Inte så bra miljötänk(eller ekonomi) att man måste köpa ännu en laddare när man har en skokartong med laddare sen tidigare :( Egentligen är det ju hälsosammare för Li-ion batterier att bara laddas till 90% iofs..
 
Sekatören funkade över förväntan……. ska nog bara lära mig att inte ”plåga” den med så tjocka grenar det bara går (klippa i etapper) så håller den nog också ;)
 
W Wallgren87 skrev:
Någon som vet om de någonsin sålt parksides batteridrivna gräsklippare ?
jag har en sådan. Köpt för ca 2-3 år sedan. Men inte sett den efteråt.
Funkar helt okay.
 
T Torbod skrev:
jag har en sådan. Köpt för ca 2-3 år sedan. Men inte sett den efteråt.
Funkar helt okay.
Hittar den bara på amazon för runt 2000kr.
Vore ju smidigt när jag har massa batterier liggandes.
Klarar den 800m2 på 2x4ah ?
 
W Wallgren87 skrev:
Hittar den bara på amazon för runt 2000kr.
Vore ju smidigt när jag har massa batterier liggandes.
Klarar den 800m2 på 2x4ah ?
njä. Jag har en liten tomt. Ca 600kvm (-hus och garage etc). Det går med 2x4Ah en torr solig dag.
Men är gräset långt och fuktigt så får jag byta batterier efter 2/3 ungefär.
Jag skulle tro att du inte fixar det på en uppsättning batterier om du inte klipper jätteofta och går jättesnabbt, men på två ska det nog gå bra.
 
T Torbod skrev:
njä. Jag har en liten tomt. Ca 600kvm (-hus och garage etc). Det går med 2x4Ah en torr solig dag.
Men är gräset långt och fuktigt så får jag byta batterier efter 2/3 ungefär.
Jag skulle tro att du inte fixar det på en uppsättning batterier om du inte klipper jätteofta och går jättesnabbt, men på två ska det nog gå bra.
Går också och hoppas på gräsklipparen snart. Finns ju en med två batterier (40v) och en mindre modell med ett.
Har bara 200kvm, så den lilla skulle bli bra.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
A adamadam skrev:
Går också och hoppas på gräsklipparen snart. Finns ju en med två batterier (40v) och en mindre modell med ett.
Har bara 200kvm, så den lilla skulle bli bra.
den jag har har två stycken 20 voltare samtidigt, alltså 40V. Den andra känner jag inte till, men jag tror inte man vill ha lägre spänning. Då orkar den kanske inte frodigt/blött gräs. Finns kanske ngn recension på nätet som säger motsatsen.
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
LevaLivet LevaLivet skrev:
Någon som har ett utlåtande om röjsågen nästa vecka?
Även om det tydligen följer med "Röjsåg: Robust 2-tandad kniv i metall" skulle jag nog kalla den där mer för en grästrimmer än en röjsåg. Som grästrimmer kan den säkert fungera men tror man att man köper en röjsåg som klarar det röjsågar normalt gör blir man nog besviken.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.