Fulkemisten
Träpaddel för kanot eller kajak på mörkt trägolv, enkel, oslipad, med centrallinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träslev eller spatel på mörkt trägolv med markerade linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågat ur konturen mycket grovt med sticksågen. Ska smala av bladet ytterligare några mm med bandslipen och se till att det blir jämnt och symmetriskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Surfbräda under tillverkning i verkstad med spån och elektriska verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlat trä med spån, elhyvel, förlängningssladd, arbetsbänk inne i verkstad, röd bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbearbetning, sågspån, verktyg, arbetsbänk, snickeri, hemmaprojekt, kreativitet, handsnickrat, verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nä men nu så. Det här var bara kanske 45 min jobb med fräs och elhyvel. Gått och dragit mig för det men nu går det framåt.
 
  • Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Nere på 1 och 1/4 kilogram. Således en hel del till som ska bort. Ska väga långt under 1000 gram. Biltemapaddeln väger 715 gram men det kommer jag nog inte ned till då min egen modell är längre.

Träsnickeri, verktyg, sågspån, klämmor, arbetsbänk, elektriska sågar, improviserad arbetsplats, inomhus, hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balansen ligger något högt. Måste försöka få ned den en bra bit om jag ska kunna laminera bladet med glasfiber. Tanken är att tyngdpunkten ska ligga ungefär såhär eller 3-5 cm nedom då man får en vattenfilm på bladet som väger litegrann vid paddling.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chomp_Shark och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Arbetsbänk med elverktyg, träbitar och sågspån, improviserad verkstadsinredning och blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nere på 1028 gram. Ska ned under 1000. Gärna 900. Vi får se lite vad det landar på men jag har gott hopp.

Skaftet är nu avsmalat till 27 mm i diameter vid greppet och 27×32 mm vid bladet. Det är alltså ovalt där man håller handen. Nu ska allihop maskinslipas med excenter i kanske 80 - 120 - 240 och sedan handslipas med 400.
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten

Jaha. Då.är jag väl typ klar då?

En stor träpaddel står i en duschhörna med vita kakelväggar och en silverfärgad duschslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nänänä. Skjuts in i duschen efter handslip med 400 för att få träresning så den blir åtminstone någotsånär len i näven.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 5 till
  • Laddar…
Snyggt!
Jag är ingen paddlare men jag undrar om det inte finns risk att paddeln bryts? Jag tycker det verkar vara så smalt och smäckert skaft ovanför det breda bladet.
Men virket är förmodligen av seg och tålig sort.
 
Fulkemisten
R roke skrev:
Snyggt!
Jag är ingen paddlare men jag undrar om det inte finns risk att paddeln bryts? Jag tycker det verkar vara så smalt och smäckert skaft ovanför det breda bladet.
Men virket är förmodligen av seg och tålig sort.
Såklart finns en risk. Det gör det alltid.

Bra fråga dock. Jag har laminerat paddeln med tanke på årsringarna. Trävirke är känsligast mot splittning/knäckning mellan årsringarna. Således har jag orienterat och limmat dem såhär om man tittar nedifrån på paddlen.

Enkelt handritat streck på linjerat papper föreställande fyra rektanglar med vågiga linjer inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Paddeln är stavlimmad av fem av mig särskilt utplockade stycken av kärnved och inte spintved. Kolla inlägg #205.

Således. När du köper en piassavakvast på biltema, orientera skaftet så att årsringarna går i riktningen du sopar. Då knäcks inte skaftet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
Toppen! skall bli intressant att se hur den fungerar. Glömde kolla, men du skall ha en till också? En fram och en bak om det är till kanadensaren
 
Fulkemisten
B baier skrev:
Toppen! skall bli intressant att se hur den fungerar. Glömde kolla, men du skall ha en till också? En fram och en bak om det är till kanadensaren
Jo. Det var så pass enkelt och kul att det nog blir en två stycken till. En kortare beaver-tail för min dotter med så kallat t-grepp istället för douglas-grepp. Sen troligen en mer experimentell variant som heter Voyageur efter pälshandlarna i Kanada på 1600-1800 talen. Borde väl göra en beaver-tail till för förpaddlaren. Både otter-tail (som den nyfärdiga paddeln är) och Voyageur är utpräglade akterpaddlar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Kanot på spegelblank sjö, träd speglar sig i vattnet, klarblå himmel, lugn och fridfull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första övernattningsturen med kanoten. Går förvånansvärt högt i vattnet trots två gubbar i med packning. Nya paddeln är som en dröm i jämförelse med köpepaddlar, lånepaddlar eller gud förbjude hyrpaddlar i alu/PP. Helt ljudlös i och ur vattnet. Körde bara kokt linolja på då det blev hastigt påtänkt med turen och jag inte hann ytbehandla med lack. Men det funkar, man får olja ofta bara.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Anderscurl och 16 till
  • Laddar…
Kul med återkoppling att paddeln blev så bra och tyst. Grattis!
 
Fulkemisten
B baier skrev:
Kul med återkoppling att paddeln blev så bra och tyst. Grattis!
Ja men asså det var helt sjukt när vi jämförde otter-tailen med biltemapaddeln (sugar island). Nu måste jag göra en beaver-tail också och utvärdera.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Fulkemisten
B baier skrev:
Kul med återkoppling att paddeln blev så bra och tyst. Grattis!
PMa mig om du vill ha ritningar.
 
Fulkemisten
Blev du inspirerad och vill bygga din egen kanot och/eller paddel?

Jag har utgått från två böcker. På engelska såklart och alla mått i tum och fot, men enkelt att omvandla.

https://www.adlibris.com/se/bok/bui...PxSxwTyezy1pUgkFo7uuJwMUj2i2mDHwaAqclEALw_wcB

https://www.adlibris.com/se/bok/can...hVxt7Mq5YqRuILYpa_dfUVYhacoNcONUaAqANEALw_wcB

I Kanotboken medföljer det 8 ritningar, i paddelboken 9 ritningar. Men då är en för dubbelpaddel och en för barnpaddel. Det enklaste är att köpa dem. Böckerna är bra. Utförliga byggbeskrivningar och teori bakom. Även instruktioner för reparationer.

Det man ska tänka på är att det kostar en del. Tid och pengar. Jag har lagt ungefär 8000 kr på material och långt över 200 h. Så vill man bara ha en kanot så är det bättre att köpa en. Vill man bygga en kanot och sen paddla den så är det här helt rätt väg att gå. För mig har resan varit målet. Känslan av att ha byggt en jävla kanot och få paddla den ut på vattnet är helt obeskrivlig.
 
  • Gilla
  • Älska
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.