Helt rätt. Har bytt till lägre utväxling för att få ner bandhastigheten, sedan ett bra metallband. En shoutout till bandsågsblad.se som förutom att ha utmärkta band till bra priser också ringde upp mig en lördag och undrade om jag verkligen ville ha 0.9mm tjocka blad och vi kom fram till att 0.6 var det som var bäst (såklart hade de helt rätt).
 
  • Gilla
  • Älska
Jwc och 4 till
  • Laddar…
That time of the year, again!
Bild på golvjack under bil, Bosch verktyg, reflexion av garageinteriör på bilens sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med en för "svag" för jobbet mutterknack. ;)(y)
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Hittade lite inspiration igen...
Metallram för fordon i verkstad med verktyg och utrustning. Konstruktion pågår. Organiserat kaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 16 till
  • Laddar…
Idag har jag tillverkat en födelsedagspresent. Oftast när det händer sker det med tidspress eftersom det i bästa fall är någon dag innan den ska ges bort. Men den här gången har jag verkligen varit ute i god tid, två månader är det kvar. Ovant, men skönt.

Handtagen är gjorda av äppelträ som vuxit hemma i trädgården och metallen på "strikern" är en del av ett gammalt fogsvansblad.
Två trähandtag med snidade detaljer, stålverktyg, träspån på ljus bakgrund. Verktyg för träbearbetning, snideri eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan hända att tändstålet får sällskap i paketet. Jag funderar på att skicka med några bommulsrondeller doppade i stearin eller en ask tamponger så det är lätt att få eld första gångerna innan gåvomottagaren blivit så skicklig att det räcker med skogens utbud.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 12 till
  • Laddar…
Nu har jag tillverkat ett bättre skydd för bädden till svarven så jag kan använda skärvätska utan att behöva spendera 30 minuter och rengöra efteråt. Det funkar bra än så länge. Nån enstaka droppe vätska ledade sig till bädden men majoriteten rinner undan. Gjort i plåt

i5a39VHh.jpg

H2Xx7URh.jpg

Liten video där man ser principen

Provade ett skär med skärvätskan och resultatet är nog det bästa jag nånsin uppnått på svarven. Det är inte bara utseendet utan hur det känns, som glas nästan.
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
ullberg
Idag kändes det rätt tid att använda verktygen till detta, även om två av dem är dubbfria… därmed är 3 av 4 avklarade, den sista är har sommarsulorna på hotell och tid är bokad på torsdag.
Flera bildäck och fälgar i oordning på grön gräsmatta, soligt väder, skuggor av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blev också service på två av bilarna, sumpade tyvärr oljefiltret ner i oljepannan på ena så blev lite söl att ta hand om och en förstörd T-shirt. Skönt att de andra två inte ens har någon olja att byta…

/U
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Fortsätter med båtreparationerna. Sätter första bordet på plats på styrbords sida. Sedan blir det ny yttre köl.
 
  • Utsikt under träkonstruktion, möjligen en brygga eller pir, med vinterlandskap synligt genom bjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
tommib
Bord med pelarborr, verktyg, sprayburk, utomhus vid staket, arbetsområde i solljus, oordnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttat ut i trädgården för lite metallslöjd.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Svart rökskåp i rörig verkstad med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjort i ordningen en rök som slumpades bort f 200:- i en lokal FB-grupp, får bli invigning i helgen o se om/hur den funkar.
I bästa fall får jag dricka öl o känna doften av rökt, i värsta fall dricka öl o tända nån av de andra grillarna :cool::D
 
  • Gilla
millhouse86 och 7 till
  • Laddar…
U
Började handgräva till en förgrening/brunn till dagvattnet. Är väll 50cm djupt under betongrören som är 280mm yttermått och pvc röret är 160mm. Ska bli 25cm djupare men det får jag ta i morgon, det är ju ändå lill-fredag!
Plastbrunn i grävd grop med spade och hacka i naturomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Idag! Nä, men i fredags färdigställdes de två skorstenstopparna som jag varit sysselsatt med en lite längre tid än jag beräknade, men då det aldrig tidigare gjorts av mig i denna storlek och variant så är det inte heller lätt att förutse vilken tidsåtgång som är rätt, Och avsaknad av kunskap att svetsa rostfritt kan ha bidragit till lite extra tid, tillsammans med att inte ha tillgång av kallsåg. Så rubriken kanske skulle ha varit: Vad har du gjort med maskiner och verktyg som saknats idag;)
JaJa: Kapade till lite fyrkantsrör med vinkelslipen så gott det gick och som det brukar vara så är noggrannheten något som man får igen senare, så absolut inga hela millimeters marginaler utan max 1/3 dels millimeter. Och allt i rostfritt material då kopparbeklädnad skulle på.
Samling metallprofiler och plåtar på en verkstadsgolv, material för konstruktion eller tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var egentligen enbart till den större toppen och den lille färdig någonstans på lagring så länge.
Metallramverk tillverkat av stålbalkar i verkstadsmiljö, verktyg och maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hopsättningen har främst gjorts med popnitning stl 3,2 och 4,1, men där åtkomsten och det praktiskt möjliga med tanke på storlek och vikt så har jag punktsvetsat ihop bitarna med obligatorisk efterföljande slipning.
Verkstadsmiljö med maskiner, verktyg, kopparplåtar och metallram på arbetsbänk. Konstruktion eller tillverkningsprocess synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hann visst att montera koppar på bottenstycket, men här ligger en del av de andra bitarna som ska monteras på toppen, med lite tillkommande bleck,
Kopparradiator med veckad yta på verkstadsbord, verktyg i bakgrunden, industriellt sammanhang, inget direkt solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

samt startbitar för att kunna få samma höjder på understa blecken utan att behöva märka på var dessa ska sitta. Och dessa är också med den rätta lutningen som blecken ska sitta med. En höger och en vänster per luftning.
Kopparplattor arrangerade i halvcirkelformation på sliten träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är sidorna monterade excenterlås som ska hålla ihop skapelsen så den inte blåser ner, och i mesta möjliga mån så täcks det rostfria med koppar för att inte ta alltför mycket intryck. Hittade tyvärr inga mindre i rostfritt utförande än dessa klumpedunsar till lås.
Kopparstruktur på verktygsbänk i industriell verkstad med verktyg och maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mittenbiten är den som ska sitta på plats för att de yttre ska kunna vikas åt sidan och därmed göra det möjligt att komma åt monteringen och inspektion framöver överhuvud taget.
Och här komplett med både rostfritt nät som klämts fast med blecken hjälp. Samt taket är monterat med klammer för att hålla ner falsen som kommer att täcka motsvarande falser på de två andra delarna. Värmeväxlarkomponent med koppar och aluminium, ligger på en industriell verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt resultat med storebror framför och lillebror där skymtandes bakom.
Taklandskap med kopparplåtar, ventilationsrör, skorstenar och flaggstång under mulet himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och kan nämnas att allt går inte som det ska, utan när man kommer tillbaka dagen efter den provisoriskt uppsatta toppen så blir man tvungen att demontera toppen för att säkerställa utförandet till fullo, så inför dagens slut så lägger jag den behövliga hylsan med tillhörande förlängare på insidan av vinkelprofilen (som skruvas fast i murverket) för att jag inte ska glömma ta med den under kommande dag. Morgonen gryr och jag ska demontera ramen och lyfter då på den och hör hur det skramlar till......SATFLÄSK!!! Vad i svartsvedda djävlar skulle jag lägga den DÄR för? Där nere ligger den och flinar mig rätt upp i trynet den lata djävuln.
Murad öppning med rostiga metallbeslag, troligen en del av en struktur eller byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur för den att jag inte kunde se den för då hade den hamnat i Hjälmaren med ståplats kan jag säga. Men det var bara att gå och hämta en ny och inse att det är alltid bra att ha ett minne. -Om man nu kommer ihåg det.
De små hålen i vinkelprofilen är enbart för att ta hjälp på verkstaden med mindre borr som slumpvis borrats för att göra det lättare sedan med rätt placering borra 8 mm hål.
Visst funkade det att vika upp sidorna. Och stabilt känns det att det är.
Utomhusventilation på tak med uppslagen kopparluckor, historisk kyrka i bakgrunden, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och mittenbiten gör sig möjlig att lossa för att skjuta lite framåt för framtida åtkomlighetens skull.
Öppet koppartakfönster, säkerhetskedjor, utsikt över stadslandskap, regnigt, arkitektoniska detaljer, renoveringsarbeten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med patina, ventilationsutrustning, korg full med kablar, byggnader i bakgrunden, dystert väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev visst en samling med bilder och bokstäver igen, men det ska väl tålas nu på när vintern släppt sitt grepp:p
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Nyblivenhusägare123 och 71 till
  • Laddar…
S
Noramasen Noramasen skrev:
Idag! Nä, men i fredags färdigställdes de två skorstenstopparna som jag varit sysselsatt med en lite längre tid än jag beräknade, men då det aldrig tidigare gjorts av mig i denna storlek och variant så är det inte heller lätt att förutse vilken tidsåtgång som är rätt, Och avsaknad av kunskap att svetsa rostfritt kan ha bidragit till lite extra tid, tillsammans med att inte ha tillgång av kallsåg. Så rubriken kanske skulle ha varit: Vad har du gjort med maskiner och verktyg som saknats idag;)
JaJa: Kapade till lite fyrkantsrör med vinkelslipen så gott det gick och som det brukar vara så är noggrannheten något som man får igen senare, så absolut inga hela millimeters marginaler utan max 1/3 dels millimeter. Och allt i rostfritt material då kopparbeklädnad skulle på.
[bild]
Detta var egentligen enbart till den större toppen och den lille färdig någonstans på lagring så länge.
[bild]
Hopsättningen har främst gjorts med popnitning stl 3,2 och 4,1, men där åtkomsten och det praktiskt möjliga med tanke på storlek och vikt så har jag punktsvetsat ihop bitarna med obligatorisk efterföljande slipning.
[bild]
Jag hann visst att montera koppar på bottenstycket, men här ligger en del av de andra bitarna som ska monteras på toppen, med lite tillkommande bleck,
[bild]
samt startbitar för att kunna få samma höjder på understa blecken utan att behöva märka på var dessa ska sitta. Och dessa är också med den rätta lutningen som blecken ska sitta med. En höger och en vänster per luftning.
[bild]
Här är sidorna monterade excenterlås som ska hålla ihop skapelsen så den inte blåser ner, och i mesta möjliga mån så täcks det rostfria med koppar för att inte ta alltför mycket intryck. Hittade tyvärr inga mindre i rostfritt utförande än dessa klumpedunsar till lås.
[bild]
Mittenbiten är den som ska sitta på plats för att de yttre ska kunna vikas åt sidan och därmed göra det möjligt att komma åt monteringen och inspektion framöver överhuvud taget.
Och här komplett med både rostfritt nät som klämts fast med blecken hjälp. Samt taket är monterat med klammer för att hålla ner falsen som kommer att täcka motsvarande falser på de två andra delarna. [bild]
Färdigt resultat med storebror framför och lillebror där skymtandes bakom.
[bild]
Och kan nämnas att allt går inte som det ska, utan när man kommer tillbaka dagen efter den provisoriskt uppsatta toppen så blir man tvungen att demontera toppen för att säkerställa utförandet till fullo, så inför dagens slut så lägger jag den behövliga hylsan med tillhörande förlängare på insidan av vinkelprofilen (som skruvas fast i murverket) för att jag inte ska glömma ta med den under kommande dag. Morgonen gryr och jag ska demontera ramen och lyfter då på den och hör hur det skramlar till......SATFLÄSK!!! Vad i svartsvedda djävlar skulle jag lägga den DÄR för? Där nere ligger den och flinar mig rätt upp i trynet den lata djävuln.
[bild]
Tur för den att jag inte kunde se den för då hade den hamnat i Hjälmaren med ståplats kan jag säga. Men det var bara att gå och hämta en ny och inse att det är alltid bra att ha ett minne. -Om man nu kommer ihåg det.
De små hålen i vinkelprofilen är enbart för att ta hjälp på verkstaden med mindre borr som slumpvis borrats för att göra det lättare sedan med rätt placering borra 8 mm hål.
Visst funkade det att vika upp sidorna. Och stabilt känns det att det är.
[bild]
Och mittenbiten gör sig möjlig att lossa för att skjuta lite framåt för framtida åtkomlighetens skull.
[bild]
[bild]
Det blev visst en samling med bilder och bokstäver igen, men det ska väl tålas nu på när vintern släppt sitt grepp:p
Fint med yrkesstolthet!
Du kanske har vant dig men hur är det att som byggnadsplåtslagare göra fina jobb som aldrig syns? Bara Karlsson på taket och duvorna som ser resultatet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fint med yrkesstolthet!
Du kanske har vant dig men hur är det att som byggnadsplåtslagare göra fina jobb som aldrig syns? Bara Karlsson på taket och duvorna som ser resultatet.
Tackar, men det är så att genom att studera folk som går på gatan så ser man när man möter en plåtslagare. Han (oftast) går med näsan rakt upp och kollar på diverse utförande. Det är den värsta av alla yrkesskador:rofl: Till och med fruarna kan ha samma åkomma:crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
nino och 6 till
  • Laddar…
A
Ordnat med lite lurre. Jag gillar när man kan stänga av till olika maskiner utan att kräla i stoftet för att dra ur slangar. Nya spånsugen vill ha 25mm slang in i festoenheten, det är ju som att brottas med en falukorv:crysmile:
Tryckluftssystem med manometer, ventilblock, kopplingar och genomskinliga armerade slangar mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriella pneumatiska komponenter, tryckmätare, märkta Festo, kopplingar, svart/vitt, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
galento
Var ute tidigare och bytte stötdämpare på fruns hoj , återstår att ställa in "target ride" när
hon sitter på den. Får ta det senare idag. Blev Progressive Suspension dämpare som
flera polare är nöjda med.

progressive-suspension-412-shocks-for-harley-04-19.jpg
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.