Nyfniken Nyfniken skrev:
Man får anta att ytan ökat eftersom TS skriver att ingen utbyggnad gjorts. Så antingen var det undertaxerat (av rädsla för en återkommande fastighetsskatt) och nu korrekt. Eller korrekt förut och nu uppblåst med en förhoppning om högre bud. Eller någonstans däremellan, eller utanför.

Svaret till TS är väl oavsett: "Vad det står i annonsen ska du mer se som reklam. Gå på visningen och bilda dig en egen uppfattning om vad det är värt. Oavsett kvadratmeter."
Lustigt, utifrån den lilla info vi har skulle jag tro att ytan har minskat.

Som i ”Vi trodde att vi köpte 300 kvm, men får nu veta att det bara är 235 kvm och känner oss lurade.” (hittepå-siffror)

Men i övrigt håller jag med, det är ju bara en ändring på pappret, inte en ändring av de faktiska omständigheterna. Så länge man har varit på plats och tittat på fastigheten innan köp känns det som något av en icke-fråga. Det är ju inte som att fastigheten blir större eller mindre, eller bättre eller sämre, bara för att det står en annan siffra på en bit papper.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Lustigt, utifrån den lilla info vi har skulle jag tro att ytan har minskat.

Som i ”Vi trodde att vi köpte 300 kvm, men får nu veta att det bara är 235 kvm och känner oss lurade.” (hittepå-siffror)

Men i övrigt håller jag med, det är ju bara en ändring på pappret, inte en ändring av de faktiska omständigheterna. Så länge man har varit på plats och tittat på fastigheten innan köp känns det som något av en icke-fråga. Det är ju inte som att fastigheten blir större eller mindre, eller bättre eller sämre, bara för att det står en annan siffra på en bit papper.
Håller med. Så länge ytorna fyller den önskade funktionen spelar inte siffrorna någon roll, eller borde inte göra det.
Har det 2-3 rum med plats för 90x200 sängmed sängbord skrivbord 70x 130, byrå, 2-3 Billy och 2-3 garderober till barnen samt ett " masterbedroom" med garderobvägg drygt 3m och plats för säng 210x210 med 2x sängbord förutom skrivbord och 2x byrå, 2-3 Billy så tycker jag det borde räcka för sovbehovet. Lägg till lämpligt kök med matplats och vardagsrum, wc med dusch, badrum med dusch/ badkar, div förvaring/ förråd så är siffrorna obetydliga och petitess att haka upp sig på.
 
S Sona2012 skrev:
Håller med. Så länge ytorna fyller den önskade funktionen spelar inte siffrorna någon roll, eller borde inte göra det.
Jag vet inte det. Den dag fastigheten ska säljas är det väl inte orimligt att tro att värdet kan påverkas om boarean är 250 kvm jämfört med 300 kvm? Hittepåsiffror givetvis.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inte det. Den dag fastigheten ska säljas är det väl inte orimligt att tro att värdet kan påverkas om boarean är 250 kvm jämfört med 300 kvm? Hittepåsiffror givetvis.
För min egen del skulle inte 50 kvm mer BOA spela någon roll ifall de övriga kraven jag skrev om är uppfyllda. Men är det biyta jag kan bygga bastu och ha pingisbord så skulle utrymmet komma till användning ( andra kanske föredrar BOA att bygga " Mancave" ?)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sogla skrev:
Vår säljare har ändrat vårt hus kvm storlek med 65kvm (ingen förändring i planlösningen tex utbyggnad eller inredning av vind etc är gjord).
Jag tycker mer det låter som boytan har ökat. Men förstår inte varför det skulle påverka nånting i negativ riktning.
 
Liknande hände mig för några år redan, fast jag var då säljare. Efter avslutad försäljning, fast före tillträdet hörde mäklaren av sig och undrade varför m2 hade nyligen ändrats (köparen hade upptäckt detta). Jag kom då på att jag justerade m2 i senaste fasttighetstaxeringen eftersom den var ”lite låg”. Detta anmäldes dock ungefär ca 1-2 år tidigare men slog igenom i fastighetstaxeringen först nu…så lite eftersläpning… så när köparen förstod detta så var allt lugnt…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men förstår inte varför det skulle påverka nånting i negativ riktning.
Oro för att det kan komma att påverka fastighetstaxering/fastighetsavgift/fastighetsskatt?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej, när vi köpte vårt hus var uppgiven och taxerad boyta 145 kvm, när jag sedan mätte upp det så blev det 267 kvm boyta så vi uppgav den nya ytan i taxeringen.
Förmodligen har man uppgett låg yta tidigare pga fastighetsskatten och den som sålde till oss hade inte tänkt på det.
En stor yta kan ju även vara negativt om man tänker på uppvärmningskostnaden.
Vet inte om rätt yta hade påverkat prissättningen men huset passar oss.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
Jag har ibland haft med mig lasermätare på visning, då på en andra visning om man känt att det var ett intressant hus. Jag har dock haft den mer för att få lite koll på rummen, men har man varit på några visningar, bott någonstans och hälsat på lite vänner så märker man direkt att en uppgift är genom den diffar för mycket, som i detta fall.

Om jag minns rätt så hade föräldrarnas hus en del av vardagsrummet som inte räknades som boyta när de köpte huset för 50 år sen, då vardagsrummet var djupt. Låg det längre från fönstret än X meter så var det inte boyta. Det var fördelaktigt skattemässigt, men sen har några grannar ändrat medan andra låtit det vara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Om du nu känner till "flera vägledande domar" så skriv målnr eller länkar till dem.
Snudd på meningslöst att bara påstå utan källa.
Ta ned attityden, det var inte jag som gjorde det felaktiga påståendet och därmed borde länka/källhänvisa. NJA 1983 s. 858 och RH 1997:31 är två. Finns fler.
 
D Dauen skrev:
TS skriver ”vår säljare” i trådstarten. Menar man egentligen ”vår mäklare”?
Det är säljaren. En mäklare förmedlar bara.
 
kallas illusion.. hur gör man ett badrummstörre i en lägenhet inne i storstan.. jo man tar bort tvättmaskin.. "WOW vad stort badrum" lättare såld och när köparn ställer in egna maskinen ":( vad litet badrum vi har"
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
Ta ned attityden, det var inte jag som gjorde det felaktiga påståendet och därmed borde länka/källhänvisa. NJA 1983 s. 858 och RH 1997:31 är två. Finns fler.
Jobbigt att behöva ge källa?
Bra att du, efter påpekande, kan göra rätt och ge källhänvisningar på domar istället för löst påstående.
Sedan är det klart tveksamt om hur vägledande en dom från Hovrätten är...
Vilket prejudikatsvärde har en dom från en hovrätt?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Vilket prejudikatsvärde har en dom från en hovrätt?
Jag tycker nog att det är ganska högt värde, ofta stoppar det där eftersom båda parter bedömmer att HD inte kommer att ta upp det och därför inte överklagar domen.
 
  • Gilla
r0bertwh och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Jobbigt att behöva ge källa?
Bra att du, efter påpekande, kan göra rätt och ge källhänvisningar på domar istället för löst påstående.
Sedan är det klart tveksamt om hur vägledande en dom från Hovrätten är...
Vilket prejudikatsvärde har en dom från en hovrätt?
HovR-dom är rättspraxis, det tror jag att du vet och bara trollar. Dessutom har NJA 2021 s. 353 slagit fast att olika areor/ytor har olika värde.
Poängen var att det var någon annan som påstod det motsatta, utan källa. Kan inte förstå varför du ska trolla någon som korrigerade det. Och fortfarande ha en väldigt oskön attityd när påståendet backas upp med fakta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.