A
A adron skrev:
Om ett grävarbete utförs på ett sätt som inte följer myndigheters rekommendationer och firman inte kan tydligt motivera varför de inte följer rekommendationerna borde man väl kunna reklamera för att arbetet inte är fackmannamässigt utfört?
men en rekommendation behöver ju du inte följa.

det finns inga lagar gällande parkslide
 
A Aunty skrev:
men en rekommendation behöver ju du inte följa.

det finns inga lagar gällande parkslide
Nej, en rekommendation behöver inte följas, men i andra trådar brukar det stå om att om ett företag inte följer de rekommendationer som gäller i branschen så måste de kunna visa varför de gör avsteg för att det ändå ska anses vara fackmannamässigt utfört. Men som skrevs ovan så finns ju inga såna krav när de gör jobb åt en kommun.
 
Claes Sörmland
A adron skrev:
Nej, en rekommendation behöver inte följas, men i andra trådar brukar det stå om att om ett företag inte följer de rekommendationer som gäller i branschen så måste de kunna visa varför de gör avsteg för att det ändå ska anses vara fackmannamässigt utfört. Men som skrevs ovan så finns ju inga såna krav när de gör jobb åt en kommun.
Och i de fallen är nog hela diskussionen driven av försäkringsbolagen ovilja att betala ut ersättning för läckande våtrum där de använder argumentet ej fackmässigt utfört som skäl för detta. Kunden eskalerar då genom att fokusera på fackmässighet i utförandet. D v s i grund och botten är det en försäkringsbolagsdriven sak.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
A AndersS skrev:
"Främmande" skrivs utifrån att den inte har funnits i Sverige tidigare, förekommer i flera skrifter gällande både växter och djur. Däremot om du har intresse av lite fakta så har du här SLUs och artdatabasens länk.
[länk]
Nja den formuleringen man gör är farlig.
Det går lätt att missbruka. Parkslide t.ex är ingen ny växt. Den är inte främmande .
Jag är inte intresserad av vad SLU säger då det inte tillför sakfrågan något.
 
Jo, ur ett ekologiskt perspektiv är den ny, och där med främmande. Den har bara funnits här sedan slutet av 1800talet. Det är i de här perspektiven en kort tid.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nja den formuleringen man gör är farlig.
Det går lätt att missbruka. Parkslide t.ex är ingen ny växt. Den är inte främmande .
Jag är inte intresserad av vad SLU säger då det inte tillför sakfrågan något.
Ok, vill du inte utgå från fakta så släpper vi det:crysmile:
 
A AndersS skrev:
Ok, vill du inte utgå från fakta så släpper vi det:crysmile:
Fakta?;Har du missat totalt vad som diskuteras?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Fakta?;Har du missat totalt vad som diskuteras?
Nej, jag noterade tidigt i tråden när ts "hånades" att de som idag har ansvar för och ger rekommendationer är Naturvårdsverket, inkl. länk, om hantering och nu senare till SLU skrivning, som i sin tur Naturvårdsverket hänvisar till som grundläggande underlag/fakta för sina rekommendationer.
Det är den fakta som finns att tillgå och som tillämpas och vad tråden avser.
Kompletterar med en länk till SLU gällande deras skrivning för Främmande arter
https://www.artdatabanken.se/arter-...lu-artdatabankens-arbete-med-frammande-arter/
Sedan vår varochen leta i sin kommun hur de hanterar parkslide och andra växter, vilket kan skilja., även här klippte jag in vad vår kommun skriver tidigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Nej, jag noterade tidigt i tråden när ts "hånades" att de som idag har ansvar för och ger rekommendationer är Naturvårdsverket, inkl. länk, om hantering och nu senare till SLU skrivning, som i sin tur Naturvårdsverket hänvisar till som grundläggande underlag/fakta för sina rekommendationer.
Det är den fakta som finns att tillgå och som tillämpas och vad tråden avser.
Kompletterar med en länk till SLU gällande deras skrivning för Främmande arter
[länk]
Sedan vår varochen leta i sin kommun hur de hanterar parkslide och andra växter, vilket kan skilja., även här klippte jag in vad vår kommun skriver tidigare.
Jag tror vi måste vara tydliga med vad som gäller i trådens fall. Det är markägaren där parkslide finns, kommunen som VA-huvudman och beställare av arbetet samt eventuellt avtalsmässigt ansvar som entreprenören har. Det är alltså inte Naturvårdsverket eller SLU. Eller TS.

Med ansvaret kommer beslutanderätt hur arbetet ska gå till, t ex om en skopa ska sköljas eller inte.
 
Också vad jag skrivit tidigare, nu tredje och avkortat som råd till ts.
* Kontakta kommunen och fråga om det vet om att det finns Parkslide där de nu gräver för VA.
* Och följdfrågan blir då hur de hanterar Parkslide utifrån Naturvårdsverkets rekommendationer.

Ber om ursäkt att inte exakta ordalydelsen i varje skrivning.;)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Kan komplettera med att jag gjorde en utrensning förra året i egen trädgård med anvisningar från kommunen hur växtdelar skulle lämnas till dem, men det var Kanadensiskt gullris som har liknande klassificering som Parksliden, dvs ännu inte förbjuden men tillhör samma kategori som Parkslide.
 
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Också vad jag skrivit tidigare, nu tredje och avkortat som råd till ts.
* Kontakta kommunen och fråga om det vet om att det finns Parkslide där de nu gräver för VA.
* Och följdfrågan blir då hur de hanterar Parkslide utifrån Naturvårdsverkets rekommendationer.

Ber om ursäkt att inte exakta ordalydelsen i varje skrivning.;)
Samtidigt ska man (TS!) förstå att enskilda kommunmedlemmars synpunkter på hur kommunens VA-avdelning eller dess entreprenörer utför arbete ofta väger mycket lätt. Man är så att säga inte inbjuden att vara miljörevisor för detta arbete och intresset för dessa synpunkter är ofta begränsat (dagens understatement). Gnälliga kommunmedlemmar och då särskilt villaägare är man van vid.

Därav mitt konkreta förslag att ta en enkel titt i skopan när entreprenören anländer till TS tomt. Prata vänligt med grävaren om det finns jord med parksliderötter där så att dessa kan avlägsnas, t ex med en spade. Om entreprenören nu alls ska gräva på TS fastighet, anslutningspunkten läggs ju vanligen någon meter utanför fastigheten och då grävs det inte på TS fastighet alls.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan komplettera med att jag gjorde en utrensning förra året i egen trädgård med anvisningar från kommunen hur växtdelar skulle lämnas till dem, men det var Kanadensiskt gullris som har liknande klassificering som Parksliden, dvs ännu inte förbjuden men tillhör samma kategori som Parkslide.
Kanadensiskt gullris är en helt annan sak. Det sprider sig främst via vindburna frön. Där finns det egentligen ingen anledning till att lägga någon extra energi på hantering av växtmaterial.
 
D Daniel 109 skrev:
Kanadensiskt gullris är en helt annan sak. Det sprider sig främst via vindburna frön. Där finns det egentligen ingen anledning till att lägga någon extra energi på hantering av växtmaterial.
Jag gjorde vad jag blev tillsagd "lägg i plastsäck och informera på ÅVC vad det är", rätt eller fel när jag inte har den kompetensen att avgöra. Här i forumet ger vi mängder av olika råd men ingen källa, vilket jag försökt med Naturvårdsverket, SLU, etc, men ifrågasätts mera än inlägg utan någon form av källa.
Men det som fick mig att kolla vad vi har vid bostaden och fritidshuset var denna folder från länsstyrelsen förra året,
https://www.lansstyrelsen.se/kalmar...sklista-for-tradgardsvaxter-i-kalmar-lan.html

Och kollade deras råd för dessa växter som de rekommenderar att ta bort, generellt hanteras de så här i länet urklipp från folder i länken.
Instruktioner för att kasta bort trädgårdsavfall från invasiva växtarter i säckar eller plastpåsar för återvinning.
 
Redigerat:
Ja, jag vet att det snurrar en hel massa konstiga råd. Gör du samma sak med lupiner, syrener och påskliljor? De är också invasiva.

Man måste fundera på vad det är man vill undvika, alla invasiva växter har inte samma problembild eller kan åtgärdas på samma sätt.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.