MultiMan
A A-Man_08 skrev:
Självklart går det att hitta ett exempel om man rotar runt lite lika väl som där dom säger att det ska kosta 27 000kr och om man väntar 6 månader så kostar det endast 6000.
Som helt plötsligt vart 2 månader.


Att dom slutar sälja produkten är nästan obefintlig.
Möjligen i storstad, men på landet har jag fått vänta i nästan 8 år och olika leverantörer innan jag äntligen kunde få fiber. Det är dock inte grävt till övriga som inte ville ha nu. så om någon vill ha i framtiden blir det dyrt, då det handlar om flera kilometer av grävning igen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jasså, varför inte?

Jag har bekanta i centrala Stockholm som upplever långsamt mobilnät emellanåt. Varför skulle Stockholm vara undantaget dessa problem? Förvisso är nätet väldigt utbyggt, men det är också många flera som ska dela på det.

Har du förresten 110Mbit/s nu på 5G jämfört med 750Mbit/s för bara en stund sedan? Det visar väl i.s.f. på hur ostabil hastigheten kan vara på mobila tjänster.
Nej. Mobiltelefon 4G Fello/Telia 110 mb/sek och Tre Mobilt bredband 5G 750 Mb/sek hemma, så finns ingen koppling.
 
MultiMan
Fello har begränsat till 100 megabit/s ner (och troligen 10 upp, omtvistat), så det är en anledning till att det inte blir mer med sådant abonnemang.
 
Diskussionen om efteranslutning är lite fattig på info. Det jag uppfattar händer här och där är att andra operatörer än Telia kliver in och efteransluter till andra priser än Telia själva sa från början. Antagligen i kombination med inlåsning för tjänst under en period. Jag har inte hört om att Telia själva dumpat priset för efteranslutningar.

Att detta händer är knappast att kalla för bluff eller lurendrejeri eftersom det inte ens fanns något som hette operatörsbyte när man började bygga många av dessa nät.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Fello har begränsat till 100 megabit/s ner (och troligen 10 upp, omtvistat), så det är en anledning till att det inte blir mer med sådant abonnemang.
Det är över 100mb/sek ner och över 30mb/sek upp. För mobilen är det helt ok.
 
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Jag har en liknande historia. Fick brev om att äntligen kunna få 250, har haft 100 sedan huset byggdes 2008. Och eftersom Telia har uppgraderat hårdvaran i så gott som resten av kommunen så de kan numera få 1Gb så trodde man ju att de fått tummen ur även för vår gata.
Men 3 dagar senare kom nästa mail att det blivit något fel, vi får ingen höjd hastighet, men höjningen får vi ändå, det är mycket dåligt av Telia anser jag.
 
A A-Man_08 skrev:
Det där tar jag mest som skrämselpropaganda.
Så är det i min stad, de har inte tid med enstaka fastigheter utan installerar bara nya bostadsområden.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
A A-Man_08 skrev:
Självklart går det att hitta ett exempel om man rotar runt lite lika väl som där dom säger att det ska kosta 27 000kr och om man väntar 6 månader så kostar det endast 6000.
Som helt plötsligt vart 2 månader.


Att dom slutar sälja produkten är nästan obefintlig.
Man säljer bara om man kan tjäna pengar på det. Och förutsättningen för det är flera kunder nära varandra där man kan gräva samtidigt. Annars blir kostnaden ohållbar (= så dyr ingen vill betala).
Har viss kunskap om just det här.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Man säljer bara om man kan tjäna pengar på det. Och förutsättningen för det är flera kunder nära varandra där man kan gräva samtidigt. Annars blir kostnaden ohållbar (= så dyr ingen vill betala).
Har viss kunskap om just det här.
För att tjäna pengar så måste man kunna ta in nya kunder efterhand.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Möjligen i storstad, men på landet har jag fått vänta i nästan 8 år och olika leverantörer innan jag äntligen kunde få fiber. Det är dock inte grävt till övriga som inte ville ha nu. så om någon vill ha i framtiden blir det dyrt, då det handlar om flera kilometer av grävning igen.
Om man inte inför nya bidrag, vid utrullning upp till 60%, så som du skriver helt andra kostnader.
 
A A-Man_08 skrev:
För att tjäna pengar så måste man kunna ta in nya kunder efterhand.
I tätort i princip färdigbyggt, på landsbygden helt annorlunda. Kräver nya bidrag för efteranslutning.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
A A-Man_08 skrev:
För att tjäna pengar så måste man kunna ta in nya kunder efterhand.
Och?
 
A AndersS skrev:
Har ni haft dialogen om att ni tre fastighetsägare samtidigt beställer/skriver avtal och utifrån det vill få en prissättning? Det påverkar prissättning utifrån att fiberoperatören lägger allt hos en entreprenör för utförande vid ett och samma tillfälle. Så ni bör gå samman och ta en dialog utifrån det verkliga förutsättningarna, samt befintlig kanalisation hur den kan användas. Så ni kan med största sannolikhet få en helt annan prissättning om det finns fiber tillgänglig 300m från era fastigheter och för samtliga fastigheter.
Jodå det är det vi gjort,
deras svar till att göra alla husen samtidigt och att dela på kostnader:
Kostnaden för inget som går att dela på. Det är alltså specifikt för offerten till er fastighet.
Svar på befintliga kanaler:
Egna förberedelser som gjorts är ingen garanti på att vi kan använda och därav kan vi inte heller ha med det i räkningen när offret togs fram. Går de att utnyttja så kommer själva installationen att gå snabbare, Men som ovan så kommer priset förbli detsamma.
 
hsd hsd skrev:
Och kostnaden för 4g/5g bredband är ??
jag har 4g för 199kr i mån med 3.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Och kostnaden för 4g/5g bredband är ??
För mobilt bredband 5G inkl router 399kr/mån hos Tre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.