hsd
Jula har en plattrensare och borste för trätrall, tror att en roterande stålborste kommer att slita för hårt på träet
Borsten går på 300 och maskinen på 1700 , det kanske kan vara värt att prova, gå med borsten längs med planken och funkar det tillräckligt bra så behövs inga kemikalier
Ev får men låta det vara lite mörkt i springor och sprickor men rillorna bör vara kvar efter borstning

https://www.jula.se/catalog/tradgar...e/trarengoringsborste-for-multiborste-014334/
 
F
hsd hsd skrev:
Jula har en plattrensare och borste för trätrall, tror att en roterande stålborste kommer att slita för hårt på träet
Borsten går på 300 och maskinen på 1700 , det kanske kan vara värt att prova, gå med borsten längs med planken och funkar det tillräckligt bra så behövs inga kemikalier
Ev får men låta det vara lite mörkt i springor och sprickor men rillorna bör vara kvar efter borstning

[länk]
Tror mer på en betonghelikopter.
 
Det finns ju produkter. Bara testa och käka några bär sen.
Flaska med blekmedel från JAPE för trä- och cementytor, neutraliserar och bleker, utomhusbruk på möbler och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det finns inga utbytta brädor. Det du ser är slitage.
Ser tydligt minst två helt annorlunda brädor bredvid varandra med helt annan färg, ser ut som vanligt tryckt slätt trallvirke när dom är relativt nya och utan rillor. Dessutom är dom något bredare så ingen springa ryms.
 
B
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Ser tydligt minst två helt annorlunda brädor bredvid varandra med helt annan färg, ser ut som vanligt tryckt slätt trallvirke när dom är relativt nya och utan rillor. Dessutom är dom något bredare så ingen springa ryms.
Du råkare inte se bilder från en annan användare än TS... Tänker på inlägg #21
https://www.byggahus.se/forum/threa...re-gick-bet-bilder.485613/page-2#post-5198377
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).

Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.

Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.

Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.

Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
Prova med en renovator. Den kommer dock säkert nöta ned fibrerna men spåren kommer behållas.
 
Kom på att slipa kan vara väldigt effektivt och rillena kan vara kvar....



.... om man slipar förhand.
Perfekt för den med förmycket fritid
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).

Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.

Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.

Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.

Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
Jag hade vänt på brädorna.

Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).

Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.

Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.

Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.

Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Ser tydligt minst två helt annorlunda brädor bredvid varandra med helt annan färg, ser ut som vanligt tryckt slätt trallvirke när dom är relativt nya och utan rillor. Dessutom är dom något bredare så ingen springa ryms.
Det är samma brädor. Det är inte utbytt några brädor och jag kan till skillnad från dig inspektera brädorna på plats. Släpp detta nu. Du ser fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad blir det för lösning?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Men tänker man bara på träets hållfasthet kan det säkert vara en av de bättre lösningarna.
Kan du inte utveckla det här?
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
TRJBerg
Skumpe Skumpe skrev:
Visst men det är ok att käka bären 20cm ifrån sen?
Överlever dom så är det ok. Det är frätande men neutraliseras i jord t ex.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).

Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.

Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.

Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.

Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
Hyr en slip på Ramirent eller Cramo. Jag har ett gammalt altangolv som jag har slipat, runt spikarna/skruvarna så fick jag ta sandpapper, tidsödande men så värt. Nu var detta inuti ett uterum men det funkar på altanen, trappan slipade jag för hand med slipmaskin
 
  • En uteservering under bearbetning med en verktygsmaskin och en röd förlängningskabel på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Vad du än gör så måla det inte mörkare! Blir olidligt varmt att gå på när solen skiner på golvet.

Kan du inte ta bort bärbuskarna?
 
Skumpe
M Mulvaden skrev:
Kan du inte utveckla det här?
Nej du har fått tillräckligt.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Överlever dom så är det ok. Det är frätande men neutraliseras i jord t ex.
Jag gissar också att det är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.