C cpalm skrev:
Precis som man gjort nu då?
nja det vet jag inte om jag håller med om........olika säljverktyg och skatter gör ju inte att folk slutar slänga det i naturen...Ett sugrör i papp slängt i naturen är såklart bättre än motsvarande i plast men det är ju likaväl fel att fokusera på det .
 
Underbart inslag om plastpåseskatten på Svenska Nyheter SVT 1 i kväll 27/1.
Kolla på play om ni inte såg programmet.
 
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
Rätt väg, men jag hoppas man ersätter detta med någon annan vettigare miljöskatt. Just denna hade ju negativt utfall i praktiken, men nog hade det varit bra om man kan hitta på något annat som faktiskt gör skillnad...
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vad som helst för att slippa de tunna påsarna i nån slags plasttyg som en del affärer försöker kränga som "flergångspåsar" ..
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
För min del har det varit en långsam övergång under många år mot att använda färre engångspåsar och bli bättre på att ta med flergångspåsar. Jag ser plastpåseskatten som en liten fånig fråga som blåsts upp till något mycket större än den är. Både i fråga om vilken nytta den gör och vilken olägenhet den skulle vara. Jag tror inte att jag kommer att köpa nämnvärt fler plastpåsar nu.
 
  • Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
MrJay
Tokslut Tokslut skrev:
Tack SD med medhjälpare!

[länk] och regeringen har enats,regeringen ska presentera på måndag.


[bild]
Ändå betvivlar jag starkt att vi någonsin igen får betala 50 öre för en plastpåse i affären…
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ändå betvivlar jag starkt att vi någonsin igen får betala 50 öre för en plastpåse i affären…
Nog för att "det var bättre förr" ;) men när gjorde vi det sist?
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Tokslut Tokslut skrev:
Nog för att "det var bättre förr" ;) men när gjorde vi det sist?
Jag kunde svära på att vi gjorde innan 2020 när skatten infördes men jag kanske är ute och cyklar när det gäller priset.. Hur som helst, tror inte affärerna kommer sänka priserna frivilligt… gratis pengar och fin vinst.
 
Ett bra miljöbeslut. Skönt också att kunna köra hem maten på scootern i plastpåse. Papperspåsen fungerar generellt sämre och inte alls i regn.
 
MrJay MrJay skrev:
Hur som helst, tror inte affärerna kommer sänka priserna frivilligt… gratis pengar och fin vinst.

Det kommer de att göra imo. Kanske inte hela vägen men bra bit iaf.
 
Fortsätter med "flergångspåsarna" som skaffades när skatten kom. Ännu inga utbytte, ligger två i varje bil.:D
Större och starkare, samt lättare att packa än både plast och papperspåsar.
 
  • Gilla
RoAd och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så den postmoderna skatten får ett postmodernt slut. Det trodde jag inte.

Det lilla partiet som hittade på denna skatt i opposition är nu det som avskaffar den i regeringsställning. Och ett annat litet märkligt parti som nästan är utraderat i opinionen är det som kommer att bli mest förbannat över det. Sveriges politiska scen är så märklig.
 
  • Gilla
  • Haha
Keiller och 8 till
  • Laddar…
Äntligen!
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.