P Peter787 skrev:
Mina kassar är ungefär som de man får köpa i matvaruaffären till att bära hem varorna, har små buntar med 100, ligger alltid en bunt i bilen
Precis så gör jag också. Fast med tygpåsar i stället som är mycket starkare än de plastpåsar eller papperspåsar man köper i butiken. Jag bara undrar vad fördelen är med plastpåsarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Precis så gör jag också. Fast med tygpåsar i stället som är mycket starkare än de plastpåsar eller papperspåsar man köper i butiken. Jag bara undrar vad fördelen är med plastpåsarna.
Om det är bomull så är det inte bra för miljön, då är engångskassar bättre.

Är det flergångs plastkassar så får du gärna använda dessa. Min erfarenhet av dessa är dock att de åldras och bara håller i ett par år. Dock bättre för miljön än engångs plastkassar, om du nu inte köper billiga plastkassar för att kasta sopor och återvinning i, respektive packa kläderna till stranden och gymmet i. De bättre kassarna från matvaruaffären bättre för miljön (enligt de utredningar som gjorts) än de billiga engångskassarna på rulle som många köper idag.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hoppas att detta innebär att skatten för engångsförpackningar för snabbmat inte införs också. Även denna är rätt korkad. Hotet om denna är ju orsaken till att koppnudlarna försvunnit. Den hotar även Risifrutti, portionsförpackningar av yoghurt och liknande förpackningar.

Edit: denna skulle ha införts för ett par år sedan, men införandet sköts upp pga Covid.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om det är bomull så är det inte bra för miljön, då är engångskassar bättre.
Det finns ju flera aspekter här. Många företag delar ut bomullspåsar som reklamsaker. Pratar vi miljöaspekten i detta så är det givetvis inte bra att använda flergångspåsar för ett så tydligt engångssyfte. Men har jag väl fått dessa påsar så måste det väl vara bättre att använda dem än att kasta bort dem och använda funktionellt sämre engångspåsar? Blir alla mina bomullspåsar utslitna utan att jag fått några fler så kan jag ju byta sort då. Men det lär ta ett par decennier som det ser ut nu. Sedan tror jag att det är olyckligt att fördjupa sig för mycket i miljöaspekten av sådana småsaker som påsar.

pacman42 pacman42 skrev:
Är det flergångs plastkassar så får du gärna använda dessa.
Du har min tillåtelse att använda precis vilka påsar du vill.
 
Jag fattar inte riktigt varför alla SD kramare jublar över det här beslutet?
Är det för att kunna köpa 3 plastpåsar till priset av 1 på butiken?
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
Precis så gör jag också. Fast med tygpåsar i stället som är mycket starkare än de plastpåsar eller papperspåsar man köper i butiken. Jag bara undrar vad fördelen är med plastpåsarna.
Slutanvänder dem i sopspannen.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag fattar inte riktigt varför alla SD kramare jublar över det här beslutet?
Är det för att kunna köpa 3 plastpåsar till priset av 1 på butiken?
Allt som går emot Mp och S-gänget är ju en vinst!
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 12 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag fattar inte riktigt varför alla SD kramare jublar över det här beslutet?
Är det för att kunna köpa 3 plastpåsar till priset av 1 på butiken?
Nej, det är för att ovetenskaplig, kontraproduktiv symbolpolitik rullas tillbaka.

Eller, det är i alla fall mitt skäl till att glädjas över beslutet, även om jag inte stödjer SD i allmänhet.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 8 till
  • Laddar…
P
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag fattar inte riktigt varför alla SD kramare jublar över det här beslutet?
Är det för att kunna köpa 3 plastpåsar till priset av 1 på butiken?
Jag fick nästan 19 påsar från Tyskland för priset de vill ha i lokala livsmedelsbutiken för EN PÅSE.

Skatten var naturligtvis ett utslag av typisk svensk hybris, lilla Sverige ska minsann lära resten av världen hur de ska agera.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grattis Sverige! Nu kan vi fortsätta tillverka och sälja plastfria kassar igen istället för att imponera från öst eller Thailand osv,..
Om fabrikerna fortfarande finns kvar vill säga.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Om det här beslutet är så mycket att jubla över för SD och deras marionetter i regeringen, så visar det bara på hur mycket den här regeringen har åstadkommit efter tillträdet
Det kan kanske få svenska folket att glömma deras svikna vallöften gällande bensinpris och utbetalningen av elstödet.
De här partierna lovade brett men höll tunt.
Vad blir nästa steg?
Kanske att ersätta vår nationalsång med den store diktaren Åkessons låt "Bedårande barn"?

Från det här partiet kan man förvänta sig allt :cry:

Kan undra vad nästa låt från Åkesson kommer att heta och om denna letar sig in på några andra topplistor än partiets egna?

Och en annan fråga är: Varför görs inget åt den skenande inflationen. Med en så handlingskraftig regeringskonstellation som utmålades i valet skulle vi gå en ljusare framtid till mötes?
Deras budget gick ju igenom så de regerar ju på det de gick till val på, till skillnad från den förra regeringen som fick regera med oppositionens:mad:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det komiska/tragiska är att alla nu köpt en massa flergångskassar, som måste användas några tusen ggr för att bli mindre miljöbelastande än de miljövänliga engångspåsar vi hade innan skatten. Nu går sannolikt väldigt många (inkl jag) tillbaka till att köpa engångs, bla för att man behöver soppåsar, innan man har hunnit använda flergångskassarna tillräckligt många gånger. Och vips - rejält kontraproduktivt slutresultat! Typisk svensk miljöpolitik helt enkelt. (y) Men trots det så finns det enligt mig såklart ingen som helst anledning att ha skatten kvar.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
@
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer att att Sverige släpper ut bara lite plast i svenska hav. Vår plast samlas in och går till återvinning. Där fortsätter det delvis till återvinningsfabriker i Sverige och blir till ny råvara.
Problemet är bara att kapaciteten räcker inte till och exporteras till utlandet. Mycket plast från västvärlden exporteras till Kina och grannländer, där det återvinns (smälts) i små verkstäder. Mycket plast blåsas bort och hamnar till slut i havet.
Men låt oss utgå att Sverige inte exporterar till Asien, men till t ex Polen. Vad händer där med plasten. Hur mycket stannar i landet och hur mycket exporteras vidare?

Själv använder jag ofta papperskassor som jag återanvänder. Ibland köper jag stora tjocka plastpåsar och väldigt sällan vanliga plastkasser.
Vanliga plastkasser återanvänder jag som soppåsar och de andra typer ligger alltid i bilen för nästa gång jag handlar.

Jag tror knte att skatten kommer att kosta mig månfa kronor extra.
Det är väl bra en väldigt liten andel plast som faktiskt återvinns i den mening att de blir nya produkter. Den största andelen plast som samlas in av svensk förpackningsindustri går till energi-återvinning...dvs bränns upp som sopor i värmeverk....

Tycker personligen att det inte är att "återvinna"!

Jag kommer då att fortsätta ta med mig flergångskassar till butiken. Varför skulle man inte göra det?
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
@
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer att att Sverige släpper ut bara lite plast i svenska hav. Vår plast samlas in och går till återvinning. Där fortsätter det delvis till återvinningsfabriker i Sverige och blir till ny råvara.
Problemet är bara att kapaciteten räcker inte till och exporteras till utlandet. Mycket plast från västvärlden exporteras till Kina och grannländer, där det återvinns (smälts) i små verkstäder. Mycket plast blåsas bort och hamnar till slut i havet.
Men låt oss utgå att Sverige inte exporterar till Asien, men till t ex Polen. Vad händer där med plasten. Hur mycket stannar i landet och hur mycket exporteras vidare?

Själv använder jag ofta papperskassor som jag återanvänder. Ibland köper jag stora tjocka plastpåsar och väldigt sällan vanliga plastkasser.
Vanliga plastkasser återanvänder jag som soppåsar och de andra typer ligger alltid i bilen för nästa gång jag handlar.

Jag tror knte att skatten kommer att kosta mig månfa kronor extra.
Tror inte att du har stenkoll på ämnet....

"Största delen av plastavfallet, 87 procent, går till energiåtervinning eller bränsle inom industrin, ungefär 10 procent materialåtervinns och blir ny plast."

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/

Det är i princip ingen plast som blir nya en produkter... dessutom ökar användningen av plast en massa...

"Plastanvändningen och mängden plastavfall har ökat de senaste tio åren. Siffror för 2020 som är jämförbara med 2010 visar att plastanvändningen i Sverige har ökat med nästan 300 000 ton per år, eller nästan 30 kg mer plast per invånare och år. "

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/

Plast som lämnas av privatpersoner på insamlingsstationerna återvinns inte eftersom det finns för många olika sorters plast och det inte går att sortera ut dem på något enkelt sätt.
 
Betyder detta att det kommer att börja flyta ica plastpåsar nere i Thailand igen?
 
  • Gilla
  • Haha
Antemoo och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.