F
Jag tror stenhårt på en betong-helikopter.
 
  • Gilla
ErikLtz och 6 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Vad är ditt förslag då? Eftersom du är så kunnig och frågan är så lätt menar jag. Låt höra.
Du har ett golv som ser helt slut ut. Ingen av oss som snickrat (förmodat) mer än dig skulle komma på tanken att försöka rädda det, för både resultatet och insatsen som krävs talar emot det. Du framhärdar dock att det är uteslutet. Högst oklart varför du tycker så.

Ok. du har brädor vars yta är slut. Vad gör man då? Jo man slipar tills träet blir fint igen. Men rillorna som du vill behålla? Ja dom kommer försvinna, för utifrån bilderna så ser det slitna ut att vara lika djupt som dom. Jaha? Då får du försöka skaka fram (som någon redan gett dig tips om) en maskin som kan återskapa rillorna på det lagda golvet. (Det kommer bli svårt). När dom momenten (plus sänka skruvar och annat småfix) är klart så är du klar.

Men som sagt det där golvet är ett billigt skitgolv som inte är värd insatsen, vad du än hävdar. Det tar en dag att riva och lägga nytt, max.
 
  • Gilla
  • Haha
vakthund och 8 till
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Jag tror inte lut är direkt skadligt för miljön. Det är starkt basiskt ph14. Ex HD Grön som är ett väldigt starkt basiskt avfettningsmedel är svanenmärkt.

lut?
"); display: inline-block; height: 24px; width: 24px; transform: rotateZ(-180deg);">

Det finns dock risker med luten: Lut är ett starkt frätande ämne vilket skapar risker för personal på vattenverk. Allvarligast är risken för stänk i ögonen. Om läckage sker och aluminium exponeras för lut bildas vätgas som tillsammans med syret i luften kan bilda explosiv knallgas. Känns inte bra
 
Fulkemisten
F fsn skrev:
Jag tror stenhårt på en betong-helikopter.
Alltså det kan faktiskt funka. En bekant till mig fick mycket gott resultat när denne körde en sådan på sin trall. Jag rekommenderade att vända på trallen eller slipa eller tom byta trallen. Nu ville inte min bekant det då trallen var rillad och denne absolut ville behålla just originalrillorna. Således gicks trallen över med helikopter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu ville du iof ha räfflorna kvar, annars hade en tanke varit att vända trallen.. (man brukar kunna välja sida på dem, men det är bara en som är räfflad).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L lob skrev:
[länk]
.
Denna proffsiga rengörings maskin gör ett mycket bra jobb.
Har sett resultatet, den finns att hyra i dom flesta städer, bara att googla.
 
Häll på någon skit och låt det solblekas.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
raveper raveper skrev:
Häll på någon skit och låt det solblekas.
Blir trallens lasyr verkligen solblekt av fekalier? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
Ja den ser redan ut som skit och är solblekt.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
M Mulvaden skrev:
Du har ett golv som ser helt slut ut. Ingen av oss som snickrat (förmodat) mer än dig skulle komma på tanken att försöka rädda det, för både resultatet och insatsen som krävs talar emot det. Du framhärdar dock att det är uteslutet. Högst oklart varför du tycker så.

Ok. du har brädor vars yta är slut. Vad gör man då? Jo man slipar tills träet blir fint igen. Men rillorna som du vill behålla? Ja dom kommer försvinna, för utifrån bilderna så ser det slitna ut att vara lika djupt som dom. Jaha? Då får du försöka skaka fram (som någon redan gett dig tips om) en maskin som kan återskapa rillorna på det lagda golvet. (Det kommer bli svårt). När dom momenten (plus sänka skruvar och annat småfix) är klart så är du klar.

Men som sagt det där golvet är ett billigt skitgolv som inte är värd insatsen, vad du än hävdar. Det tar en dag att riva och lägga nytt, max.
För mig är trallen slut när den är rutten och farlig att gå på. Inte när ytan är dålig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
raveper raveper skrev:
Häll på någon skit och låt det solblekas.
Tack för ditt fantastiska bidrag.

Snigla Snigla skrev:
Nu ville du iof ha räfflorna kvar, annars hade en tanke varit att vända trallen.. (man brukar kunna välja sida på dem, men det är bara en som är räfflad).
Om man ska slipa trallen behöver man dra i skruvarna och ska man ändå göra det kan man skruva ut dom istället. Lösningen missar räfflorna men kan säkert vara bättre än slipnings-alternativen.
 
Skumpe Skumpe skrev:
För mig är trallen slut när den är rutten och farlig att gå på. Inte när ytan är dålig.
Exakt, jag har ett tralldäck vid stugan som är drygt 40 år gammalt och aldrig underhållet. Det är inte slut då det fortfarande fyller sitt syfte och inte är ruttet. Så jag kan inte förstå hur man kan döma ut ett trallgolv genom att se på några bilder på översidan. Själv tycker jag det ser fint ut, föredömligt skruvar med rostfria torx i raka linjer. Helt förkastligt att riva upp det bara för att ytan ser lite luggsliten ut.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi väntar med spänning på resultatet när du har slipat iordning träet och sen återskapat rillorna! Glöm inte att hålla oss uppdaterade!

Om det tar max en dag för att lägga nytt golv (inklusive rivning, bortforsling, inköp av, och läggande av nytt golv. Och bortforsling av spill från nya virket) så bör vi se något liv från dig inom nån vecka eller så va? Nu när du har pejl på hur skitgolvet ska renoveras.
 
  • Gilla
ErikLtz och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Själv tycker jag det ser fint ut
Smaken är som baken, helt klart. Tror dock dom allra flesta (inklusive TS) inte håller med, därav trådstarten.

Men obehandlade tryckade trallbrädor håller i regel väldigt länge ja.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Smaken är som baken, helt klart. Tror dock dom allra flesta (inklusive TS) inte håller med, därav trådstarten.

Men obehandlade tryckade trallbrädor håller i regel väldigt länge ja.
Exakt och då kan man slipa lite på dom om man vill fräscha upp dom.
Hemma har jag 34x120 trall, lär aldrig bli läge att kasta bort dom bara för att ytan ser lite sjaskig ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.