Sittställning Forlowt skrev:
Jag gav upp när ingen ville bemöta mina tankar eller frågor med riktiga svar, dom är än obesvarade faktiskt.
Jag svarade, dock inte genom att citera dig, så du kanske missade. Här är mitt svar igen:

"Angående alternativ till plejd som är "minst lika bra och minst lika billiga". Det beror ju på vem som ska ha systemet. Det vi som påpekat brister med Plejd försöker att få fram är i huvudsak att "om man någon gång vill automatisera mer än vad Plejd kan i kombination med Google Home eller Apple Homekit så är Plejd i dagsläget inget bra alternativ, och man kan inte veta om det någonsin kommer att bli det.". Om man inte vill det så är Plejd ett helt okej alternativ, så frågan blir lite svår att svara på... Men någon här kanske har bra koll på hur tex Shellys app ser ut och fungerar och kan presentera för- och nackdelar med den? Tuya tillverkar väl också puckar så även deras system är väl relevant att jämföra med."
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Tror du på fullaste allvar att mina enheter kommer sluta fungera om dom kursar ?
Puckarna i väggen kommer naturligtvis att fortsätta att fungera. Men sannolikt lägger appen och ev gateway av och därmed även alla möjligheter till att ändra schema eller justera systemtiden om den hamnat fel. Så kvar är ett helt vanligt dumt system med fysiska knappar... Som dessvärre kanske inte ens enkelt går att ersätta med vanliga dimmers mm heller eftersom man mha Plejd kunnat spara in på en och annan elkabel vid installationen. Har man riktig otur så hann man inte ta bort sina scheman innan appen dog och då har man förr eller senare lampor som står och tänder och släcker helt ur fas med verkligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Tror du att andra märke är mer framtidssäkra på ett sätt som _faktiskt_ är relevant
Rent statistiskt så är svaret utan tvekan "JA".
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Sittställning
David Wallin David Wallin skrev:
Rent statistiskt så är svaret utan tvekan "JA".
David Wallin David Wallin skrev:
Puckarna i väggen kommer naturligtvis att fortsätta att fungera. Men sannolikt lägger appen och ev gateway av och därmed även alla möjligheter till att ändra schema eller justera systemtiden om den hamnat fel. Så kvar är ett helt vanligt dumt system med fysiska knappar... Som dessvärre kanske inte ens enkelt går att ersätta med vanliga dimmers mm heller eftersom man mha Plejd kunnat spara in på en och annan elkabel vid installationen. Har man riktig otur så hann man inte ta bort sina scheman innan appen dog och då har man förr eller senare lampor som står och tänder och släcker helt ur fas med verkligheten.

Det fina med ett känt system är att det ofta går att använda ändå. Alla små okända halvkända kända men skräpprodukter brukar däremot tappa funktionaliten delvis eller helt.

Nja... Njaaaa..... Plejd är fortfarande ett av dom bästa på marknaden.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Det fina med ett känt system är att det ofta går att använda ändå. Alla små okända halvkända kända men skräpprodukter brukar däremot tappa funktionaliten delvis eller helt.

Nja... Njaaaa..... Plejd är fortfarande ett av dom bästa på marknaden.
Hur bra de är just nu spelar ingen roll, frågan var ju vad som händer om företaget Plejd går i konkurs? Att ett kursat företag skulle driva sina servrar vidare är inte troligt och just för att Plejd kör sitt eget race med egen standard så blir det svårt att få systemet att överleva även för nördarna. Kanske löser deras ev kommande Matterstöd detta - kanske inte.

Eller hur skulle det annars kunna leva vidare, mer än som "dumt" system?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Det fina med ett känt system är att det ofta går att använda ändå. Alla små okända halvkända kända men skräpprodukter brukar däremot tappa funktionaliten delvis eller helt.

Nja... Njaaaa..... Plejd är fortfarande ett av dom bästa på marknaden.
Mina "halvkända" produkter pratar direkt med home assistant och behöver varken app eller moln för att funka. Så de kan lägga ner igår och jag skulle inte märka nått. Dessutom är de såpass öppna med vilket chip de använder så jag kan programmera om dem med annan mjukvara om jag så önskar.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Mina "halvkända" produkter pratar direkt med home assistant och behöver varken app eller moln för att funka. Så de kan lägga ner igår och jag skulle inte märka nått. Dessutom är de såpass öppna med vilket chip de använder så jag kan programmera om dem med annan mjukvara om jag så önskar.
En relaterad fråga:
Vad händer med systemet när du tar med dig routern till nästa bostad?
 
D
Nissens Nissens skrev:
En relaterad fråga:
Vad händer med systemet när du tar med dig routern till nästa bostad?
Samma som med allt annat uppkopplat, du får koppla de mot något nytt för att styra igen, beroende på egenskaper kan de ju tex funka som en Plejd, eller bara reagera på styrning från kontroller.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En relaterad fråga:
Vad händer med systemet när du tar med dig routern till nästa bostad?
Tryck på strömbrytaren fem gånger snabbt för att nolla den, nu är den fri att para om på nytt.
Alternativt är jag så vänlig och fabriksåterställer dem innan jag flyttar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En relaterad fråga:
Vad händer med systemet när du tar med dig routern till nästa bostad?
Jag har också ett blandsystem, precis som @13th Marine. I mitt fall sitter inget fast i huset så ingenting händer, mer än att alla saker följer med till den nya bostaden. Då slipper jag köpa ett nytt system också. :)
 
Sittställning
David Wallin David Wallin skrev:
Hur bra de är just nu spelar ingen roll, frågan var ju vad som händer om företaget Plejd går i konkurs? Att ett kursat företag skulle driva sina servrar vidare är inte troligt och just för att Plejd kör sitt eget race med egen standard så blir det svårt att få systemet att överleva även för nördarna. Kanske löser deras ev kommande Matterstöd detta - kanske inte.

Eller hur skulle det annars kunna leva vidare, mer än som "dumt" system?
Vilka servar ? Jag kör bara lokalt och det är kanon.

13th Marine 13th Marine skrev:
Mina "halvkända" produkter pratar direkt med home assistant och behöver varken app eller moln för att funka. Så de kan lägga ner igår och jag skulle inte märka nått. Dessutom är de såpass öppna med vilket chip de använder så jag kan programmera om dem med annan mjukvara om jag så önskar.
Det är en helt annan diskussion, har inte ens med Plejd och enkelhet att göra..


Just nu finns det vara Plejd som levererar det simpla till ett sjysst pris, felfritt. Som många säger det är lite Apple över Plejd och det stämmer till en viss grad. Förutom att Apple är sämre en Plejd.
 
  • Haha
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har också ett blandsystem, precis som @13th Marine. I mitt fall sitter inget fast i huset så ingenting händer, mer än att alla saker följer med till den nya bostaden. Då slipper jag köpa ett nytt system också. :)
Hur kan ni ens tänka tanken, leva med samma prylar livet ut !?

Jag är inte prylbög för ingenting, jag vill köpa nya roliga prylar. Senast köpte jag ljusslingor från Nedis, som för övrigt är väldigt buggit.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hur kan ni ens tänka tanken, leva med samma prylar livet ut !?

Jag är inte prylbög för ingenting, jag vill köpa nya roliga prylar. Senast köpte jag ljusslingor från Nedis, som för övrigt är väldigt buggit.
Jag vill köpa nya saker, inte samma sak en gång till...
 
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vill köpa nya saker, inte samma sak en gång till...
....hur tänkte du nu?

Ny bil ? Nej du har en
Nytt kök? Nej du har ett
Ny tvättmaskin? Nej du har en
Ny borrmaskin? Nej du har en
Ny dammsugare? Nej du har en....

Du tänker helt fel, man ska köpa nya prylar konstant för annars är livet inte nå roligt
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Vilka servar ? Jag kör bara lokalt och det är kanon.



Det är en helt annan diskussion, har inte ens med Plejd och enkelhet att göra..


Just nu finns det vara Plejd som levererar det simpla till ett sjysst pris, felfritt. Som många säger det är lite Apple över Plejd och det stämmer till en viss grad. Förutom att Apple är sämre en Plejd.
4blz3h.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.