galento
M Markarbetaren skrev:
Ja man får ställa alternativen mot varandra idag, pronostisera olika utfall, ta med riskaversion i beräkningarna. En värmepump som ger cop3 och Ebbas elpristak på 168öre (inkl. allt i SE3) ger 57öre/kWh. 1m3 travad björk innehåller ca. 1500kWh. Med 90% verkningsgrad på eldstället får vi ut 1350kWh. Vid 770kr/m3 för björken går vi +-0kr med dessa förutsättningar.

Så om vedpåsarna kostar 2000kr/m3 så ska vi ordna med släpkärra, åka till butiken, lasta, köra hem släpet, bära in veden, ta hand om skräpet, elda veden, aska ur osv. och sedan betala 1230kr mer för hela denna procedur med 1m3 ved mot att vrida på strömbrytaren på värmepumpen....njae, jag vet inte, nog finns det roligare saker att betala 1230kr att göra.
Vi eldar när vi känner för det ( men en hel del ) men använder även llvp och element.
Vi tycker det kan vara värt att betala lite för komforten även fast vi har lite egen skog
och så länge vi har råd så kommer vi fortsätta göra detta.
 
M
galento galento skrev:
Vi eldar när vi känner för det ( men en hel del ) men använder även llvp och element.
Vi tycker det kan vara värt att betala lite för komforten även fast vi har lite egen skog
och så länge vi har råd så kommer vi fortsätta göra detta.
Okej, jag har vattenburen värme och luft/vatten-värmepump, det är komfort för mig. Eldar ca. 3m3 ved i kamin per säsong. Hade tur och kom över 15m3 ved gratis denna vintern så nu slipper jag fundera över ved på några år.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Eller gör som mig. Stängt av all el för uppvärmning av bodelen sen 20 år tillbaks. Eldar endast en ugn. Öppen planlösning.
Fixar maten idag i bakugnen.
Erkännes, lite el till svag uppvärmning av garaget vintertid.
 
MG_88 MatGab skrev:
Tror man alltid har rätt att avbeställa innan leverans, men säljaren kan då kräva viss ersättning för olika omkostnader.
Enligt köplag så har säljaren rätt till hela sin vinst och omkostnader som han har fått, "det positiva kontraktsintresset" dvs säljaren ska vara i lika bra situation som om han levererat varan till dig.
Att säljaren kan ha andra köpare påverkar inte.
Så enligt köplagen blir du skyldig att betala en stor peng.
 
  • Haha
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
Äsch... Prata du med säljaren, så ordnar de sig...

Förstår inte detta att det ska dras till jurister, och tingsrätt så fort det är nåt tjafs.
Måste vara nåt storstadsfenomen... Som det går att tjäna pengar på.

Inte alls ofta för rena bagateller ute på bygda.

Snart är det väl nån som anmäler mig till EU för att hunden pissar och skiter i vägdiket.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
Mer seriöst. Lyssna med nån som avverkar skog.
Så gör jag.

Köp bara björk.
Varför bada köpa björk?
Är det inte bättre att köpa det som ger bäst energi per krona?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
För allmäninformationens skull.
Typ Naturkuskapsbok.

Björk, gran, asp, al, tall, lönn och björk växer i Värmland. Mindre bestånd av ek i södra delarna.
Kan tro att det är likadant norrut.
Gran och tall går till massaindustri, byggnadsvirke mm.
Björk är den vedart vilken avverkas i skogarna här och som nyttjas mest till eldning. Den ger även mest värme per volym. Och finns typ i närområdet.

Pellets vete tusan vad det tillverkas av.
Troligvis av spillvirke från sågverk.

Givetvis kan jag ha fel. Men här i bygden eldas det nästan uteslutande ved av björk.

Ek skulle man kanske kunna köpa från södra Sverige... Men frakten lär bli orimligt dyr.

Vad kostar en timmertransport per mil? 300 - 400 kr? Troligen mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
galento
  • Laddar…
De flesta eldar väl det mesta i virkesväg, det som finns på marken helt enkelt. Det som sälj mest i bulk är ju oftast "blandved", vilken normalt innebär furu och gran.
Själv kör jag lövved i kakelugnen pga att det inte är helt tätt i luckorna. I smalspisen och en kamin kör jag det som inte hamnar i kakelugnen, dvs furu och gran.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
M
Ni ska bara veta hur mycket som slängs på byggena idag! Jag var på ett husbygge (lägenheter) och där fyllde gubbarna en 20m3 container med trä varje dag. Kom en lastbil och bytte container varje eftermiddag. Och det är inget kontaminerat, inga EU-pallar, utan rent trä. Det sved i en vedeldares hjärta:D

Sista jobbet jag var på fick jag tag på ett jäkla hårt träslag, inte ek, ljusare i färgen, 1 dm3 väger drygt 720gr. Det är stenhårt, väldigt tättvuxet och går knappt att klyva när jag provat. Virket är 75x75mm och ca. 1m långa, har varit nån form av förpackningsmaterial. Kapade upp dessa i lagoma 25cm bitar och det blev över 10m3. Brinner väldigt länge och ger grymt bra värme.

Jag gissar på alm, vad tror ni?
Träplanka i närbild med synliga ådringar, staplade brädor i bakgrunden, byggmaterial, textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett sågat trästycke med synliga årsringar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som bok.
Mvh Findus
 
lunnabo lunnabo skrev:
Enligt köplag så har säljaren rätt till hela sin vinst och omkostnader som han har fått, "det positiva kontraktsintresset" dvs säljaren ska vara i lika bra situation som om han levererat varan till dig.
Att säljaren kan ha andra köpare påverkar inte.
Så enligt köplagen blir du skyldig att betala en stor peng.
Jag har köpt av någon som driver företag där man bl.a. säljer ved, så det är inte köplagen som gäller utan konsumentköplagen.

Kommer dock inte avbeställa, då vi förbrukar såpass lite ved per säsong att det rör sig om småpengar att hitta någon billigare leverantör. Ser det som en läxa framöver att inte vara så snabb på bollen, det är ju dock omöjligt att veta hur vedpriserna kommer se ut inför nästa eldningsäsong.
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
För allmäninformationens skull.
Typ Naturkuskapsbok.

Björk, gran, asp, al, tall, lönn och björk växer i Värmland. Mindre bestånd av ek i södra delarna.
Kan tro att det är likadant norrut.
Gran och tall går till massaindustri, byggnadsvirke mm.
Björk är den vedart vilken avverkas i skogarna här och som nyttjas mest till eldning. Den ger även mest värme per volym. Och finns typ i närområdet.

Pellets vete tusan vad det tillverkas av.
Troligvis av spillvirke från sågverk.

Givetvis kan jag ha fel. Men här i bygden eldas det nästan uteslutande ved av björk.

Ek skulle man kanske kunna köpa från södra Sverige... Men frakten lär bli orimligt dyr.

Vad kostar en timmertransport per mil? 300 - 400 kr? Troligen mer.
Jag har inte köpt ved någonsin, bortsett från en 40 liters säck björk för många många år sen till en stuga vi hyrde .

Jag eldar med det jag kommer över, ek, lönn, ask, Al, björk, tall, gran, äpple, rönn etc.

Nyligen var det ju någon som inte blev av med lönn för att folk bara skulle ha björk... Jag tar gärna lönn
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Under påskhelgen och helgen före påsk har jag huggit och kört hem 20 kubikmeter gran och tallved i 3-4 meter längder fullkomligt gratis förutom mina omkostnader. I morgon kör jag hem mer. Jag fick lov av en storskogsägare att ta vara på vindfällen. Jag kommer inte att kunna ta vara på allt för vinterföret håller på att ta slut.
Ved måste inte vara dyr.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Dyrt blir det väl för var och en när värmen blir svår att vidmakthålla?

Oftast så prioriteras annat. T ex en vecka i fjällen, för att alla andra gör så.

Att då prata om dyrt med värme, tycker jag är rent nonsens.
 
galento
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har inte köpt ved någonsin, bortsett från en 40 liters säck björk för många många år sen till en stuga vi hyrde .

Jag eldar med det jag kommer över, ek, lönn, ask, Al, björk, tall, gran, äpple, rönn etc.

Nyligen var det ju någon som inte blev av med lönn för att folk bara skulle ha björk... Jag tar gärna lönn
Vi eldar med blandat här också , hade en kärra med 4,5 m3 ute på annons ifjol med
blandved mest al men det är bara björk som duger åt många så vi behöll detta. Alen
funkar fint att elda och är lättkluven.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.