N Nerre skrev:
Men hur vet du att de komponenter du köper uppfyller relevanta krav? Grejer man köper från Kina riskerar ju ofta att vara plagiat som inte alls håller samma nivå som de riktiga grejerna.
Det lär man sig. Det finns numera inte så mycket skräp alls, det mesta är bortrensat. Sedan går man på mängden försäljningar för att hitta rätt produkter. När man gjort detta så kan man leta vidare och hitta billigare (inte de billigaste dock, oftast inget fel på produkten men annat strular, exempelvis så har de inte betalat tull).

Men i huvudsak så finns det inte så mycket kopior längre. Varför sälja kopior när originalen är så billiga?
 
A AndersS skrev:
Klara man att bygga en egen laddare är det för den personen inget större problem tekniskt att ansluta elen.
Jag pratar inte om kunskaper, jag pratar om lagligheten.
 
N Nerre skrev:
Jag pratar inte om kunskaper, jag pratar om lagligheten.
Finns väl inget direkt olagligt i det
 
N Nerre skrev:
Jag pratar inte om kunskaper, jag pratar om lagligheten.
Tror inte den som kan bygga en laddare bryr sig om det om det finns el framdragen och är väl införstådd med regelverk. Men "konstruktören" kanske sätter på en löstagbar kontakt.
 
Lika införstådd med regelverken som Easee?
 
N Nerre skrev:
Lika införstådd med regelverken som Easee?
Minns inte riktigt, men behöver väl inte vara det för eget bruk och ingen försäljning?;)
Men du kanske vet?
Jag skulle vara mera orolig för bilens laddningssystem.
 
A AndersS skrev:
Tror inte den som kan bygga en laddare bryr sig om det om det finns el framdragen och är väl införstådd med regelverk. Men "konstruktören" kanske sätter på en löstagbar kontakt.
Jag har CEE-don till dem.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har CEE-don till dem.
Ja, då behöver man inte bry sig.(y)
 
N Nerre skrev:
Den behöver inte CE-märkas, men ska uppfylla samma tekniska krav.

[länk]
Vilket mina laddboxar gör.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Den behöver inte CE-märkas, men ska uppfylla samma tekniska krav.

[länk]
Jag läste det länkade med hittade inte den ordalydelsen, "ska uppfylla samma tekniska krav", men kanske missade.
Däremot "En hemmagjord armatur för hemmabruk måste vara lika säker som om du köpt den från en etablerad tillverkare".
Viket inte är detsamma, kan uppfattas som ordvrängeri men faktiskt två skilda saker.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det är formellt sett samma sak. Inte ens en CE-märkt produkt behöver uppfylla harmoniserade standarder, det går att använda alternativa metoder.

Fördelen med att använda harmoniserade standarder är att man kan luta sig på presumptionsprincipen: Om produkten uppfyller relevanta harmoniserade standarder kan den antas uppfylla relevanta krav i lagstiftningen.

Utan presumptionsprincipen blir det ett enormt arbete med riskanalysen, då behöver statistik med tusentals datapunkter för att t.ex. kunna påvisa att sannolikheten för skada från din alternativa lösning är minst lika liten som om du hade använt harmoniserad standard.

Du har alltså i princip två val:

1. Gör en omfattande riskanalys (vi snackar troligen om flera års arbete) för att visa att din lösning är minst lika säker som att använda de harmoniserade standarderna
2. Använd harmoniserade standarder

Riskanalys slipper du visserligen inte ens med alternativ 2, men det blir betydligt mindre omfattande.
 
N Nerre skrev:
Det är formellt sett samma sak. Inte ens en CE-märkt produkt behöver uppfylla harmoniserade standarder, det går att använda alternativa metoder.

Fördelen med att använda harmoniserade standarder är att man kan luta sig på presumptionsprincipen: Om produkten uppfyller relevanta harmoniserade standarder kan den antas uppfylla relevanta krav i lagstiftningen.

Utan presumptionsprincipen blir det ett enormt arbete med riskanalysen, då behöver statistik med tusentals datapunkter för att t.ex. kunna påvisa att sannolikheten för skada från din alternativa lösning är minst lika liten som om du hade använt harmoniserad standard.

Du har alltså i princip två val:

1. Gör en omfattande riskanalys (vi snackar troligen om flera års arbete) för att visa att din lösning är minst lika säker som att använda de harmoniserade standarderna
2. Använd harmoniserade standarder

Riskanalys slipper du visserligen inte ens med alternativ 2, men det blir betydligt mindre omfattande.
Nä, nu överdriver du med påhittat.:crysmile:
Läs texten igen och enbart eget bruk;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket mina laddboxar gör.
Du kanske skulle låta Nerre få titta på din laddstation så att han slipper vara orolig ;)

Om jag skulle säga vad jag tror, då tror jag att du har konstruerat dem med tanke på att den ska kunna användas av alla familjemedlemmar utan fara för liv o rem.
 
A AndersS skrev:
Nä, nu överdriver du med påhittat.:crysmile:
Läs texten igen och enbart eget bruk;)
Ok,jag har bara jobbat med elsäkerhetsprovning och CE-märkning i över 25 år, inklusive jobbat med marknadskontrollprovning åt elsäkerhetsverket för 15-20 år sen, så jag kan säkert ingenting om detta. Vad är dina kvalifikationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.