Jag har köpt en Minimo 500 men inte bestämt om jag ska behålla eller byta mot en Sileno city 500. Begrep inte att det fanns två olika maskiner för samma tomtstorlek från Gardena..
Har någon klok person någon åsikt om ifall Minimo är ett sämre val? Jag har förstått att den saknar display samt rattvred för val av klipphöjd.
 
O olofh skrev:
ok. Tack, funderar på att försöka lösa en rätt smal korridor lite oortodoxt. Korridoren är mellan poolen och en spaljé. Funderar på att dra begräsningskabel bakom spaljén istället för framför. Bakom når aldrig klipparen men då får jag till minsta avståndet på korridoren med guidkabeln och kan låta den ”studsa” på spaljén
Posta gärna en liten skiss på hur gården ser ut och hur du har tänkt dig.
 
Så här ser tomten ut. Sträckande ytor är hus, altan etc. Blev inte skalenligt men hade ni dragit guidkabeln som alt 1 eller alt 2? Dvs behöver jag först dra den en böj på den stora gräsmattan där laddaren står innan den går bort mot baksidan eller kan jag dra den direkt till baksidan? Det är ca 4 meter fritt mellan busken i mitten och buskarna neråt och 3 m till odlingslandet uppåt
En handritad skiss på rutigt papper som föreställer ett flödesschema eller planlösning med text och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alt. 2 räcker bra.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Har en taight korridor mellan pool och trädgårdsgräns. Ca 40 cm innanför trädgårdsgränsen står en spaljé. Jag funderar på om jag kan dra begränsningskabeln på fel sida av spaljén så att säga. Då får jag bättre avstånd mot guidkabeln i mitten. Klipparen kommer aldrig in bakom spaljén så det är bara för avståndet
Handritad skiss av område med pool, guide, gräns och speglar, markerat med bläck på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är inget problem i sig. Roboten går på vänster sida om guiden mot laddaren sett, så lägg gärna guiden så nära ytterkant i kurvan som möjligt (om det är samma rundel som längst upp till höger i bilden före), så får klipparen maximalt med plats bredvid guiden.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är inget problem i sig. Roboten går på vänster sida om guiden mot laddaren sett, så lägg gärna guiden så nära ytterkant i kurvan som möjligt (om det är samma rundel som längst upp till höger i bilden före), så får klipparen maximalt med plats bredvid guiden.
tack testar så
 
O olofh skrev:
Har en taight korridor mellan pool och trädgårdsgräns. Ca 40 cm innanför trädgårdsgränsen står en spaljé. Jag funderar på om jag kan dra begränsningskabeln på fel sida av spaljén så att säga. Då får jag bättre avstånd mot guidkabeln i mitten. Klipparen kommer aldrig in bakom spaljén så det är bara för avståndet
[bild]
Tänk på att om roboten tar i något medan den följer kabeln så kommer den istället att gå rakt ovanför guiden under ett antal meter. När den gör det så får den ju inte komma för nära begränsningskabeln om du lägger guiden nära vänster sida sett mot laddaren. Jag bifogar en bild som förklarar hur jag menar, där den vänstra visar när den går bredvid guiden och den högra hur det blir om den går på guiden om man lägger den för nära begränsningskabeln
 
  • Grafisk representation av två fotbollsplaner side by side med svarta bollar i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Tänk på att om roboten tar i något medan den följer kabeln så kommer den istället att gå rakt ovanför guiden under ett antal meter. När den gör det så får den ju inte komma för nära begränsningskabeln om du lägger guiden nära vänster sida sett mot laddaren. Jag bifogar en bild som förklarar hur jag menar, där den vänstra visar när den går bredvid guiden och den högra hur det blir om den går på guiden om man lägger den för nära begränsningskabeln
tack, bra tips. Har precis fått ut alla kabel och ska starta upp klipparen men går inte som tänkt. Får blått blinkande ljus


Edit: hade tryckt ihop kopplingen för dåligt där guiden ansluter till slingan. Så nu lyser det grönt och den laddar. Får försöka göra om uppstarten sen när den laddar klart
 
Redigerat:
Varför kör den så långt jämte guidkabeln? Kan man minska ner det avståndet. Guiden går där påsen ligger till vänster, detta är på väg ut.
Robotgräsklippare på gräsmatta med genomskinlig påse och trädgårdsredskap i bakgrunden, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olofh skrev:
Varför kör den så långt jämte guidkabeln? Kan man minska ner det avståndet. Guiden går där påsen ligger till vänster, detta är på väg ut.
[bild]
Den justerar det automatiskt. Vid första starten så kör den en "kalibrering av guide", då går den på maximalt avstånd så långt den kan och minskar avståndet om den tar i nånstans. På så sätt vet den vad som är maximalt avstånd på just din gräsmatta. Efterföljande gånger så kommer den att variera avståndet mellan det som är max på din gräsmatta och 0 för att undvika hjulspår.

Har du misslyckats med kalibreringen så utgår den nog från att klipparens maxavstånd är ok att använda. Kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde om kalibreringen i så fall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
tack, bra tips. Har precis fått ut alla kabel och ska starta upp klipparen men går inte som tänkt. Får blått blinkande ljus


Edit: hade tryckt ihop kopplingen för dåligt där guiden ansluter till slingan. Så nu lyser det grönt och den laddar. Får försöka göra om uppstarten sen när den laddar klart
Blått blinkande ljus betyder helt enkelt att begränsningskabeln "är av" nånstans, eller som i ditt fall att kontakten inte var isatt riktigt. Dyker det upp oväntat så innebär det "blue light of terror" och betyder att du måste felsöka kabeln :rofl:
Gult blinkande ljus betyder detsamma men för guidekabeln. I det läget kan man fortfarande köra klipparen men den kommer inte att hitta ut och hem naturligtvis.
 
Oju. Rätt öm i kroppen efter att krupit runt hela helgen men nu är den igång. Kvar att göra är att lägga ner guidtråden i vp rör för annars kommer jag gräva av den (kommer ske typ genom att efter man grävt ngt annat så pustar man ut och drar spaden rakt ner i gräset)

sen ska klipparen/appen kartlägga gräsmattan. Någon som vet hur lång tid det tar?
 
O olofh skrev:
Oju. Rätt öm i kroppen efter att krupit runt hela helgen men nu är den igång. Kvar att göra är att lägga ner guidtråden i vp rör för annars kommer jag gräva av den (kommer ske typ genom att efter man grävt ngt annat så pustar man ut och drar spaden rakt ner i gräset)

sen ska klipparen/appen kartlägga gräsmattan. Någon som vet hur lång tid det tar?

Vi la guidekabeln i en skåra i gräsmattan, gjort med en spade. VP-rör låter onödigt jobbigt.
Med tiden så "kryper" kabeln ner i gräsmattan.


Kartan kan ta flera dagar att bli klar, det hänger på hur mycket klipparen är ute och klipper.
 
E etompau skrev:
Vi la guidekabeln i en skåra i gräsmattan, gjort med en spade. VP-rör låter onödigt jobbigt.
Med tiden så "kryper" kabeln ner i gräsmattan.


Kartan kan ta flera dagar att bli klar, det hänger på hur mycket klipparen är ute och klipper.
En tigersåg med grov klinga kan vara till hjälp när man sk göra spår till kabeln.
Ha tålamod när det gäller kartan. Vill minnas tt det tog drygt en vecka i min trädgård.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.