H Harald Blåtumme skrev:
Själva idén att ha en ”smart” brytare bakom varenda kontakt ser jag som enormt krystad.
Ja det är en teknik som är på väg bort eftersom man insett att det är dyrt, krångligt och extremt förlegat, särskilt om vi pratar om något så enkelt som belysning. Med "man" menar jag förstås hela världen bortsett från Plejd, där denna metod lustigt nog fortfarande är grundläggande. Att installera puckar år 2023 känns lika hett som att installera telejack för hemtelefonen i varenda rum.

En dimbar LED-ljuskälla av hög kvalitet med brinntid 25000 timmar och inbyggd styrning via öppen standard kostar 79 spänn på Ikea. Om ett par år kommer det knappt säljas ljuskällor som inte har inbyggd Matter-möjlighet eftersom alla kommer förutsätta att denna funktionalitet finns och det knappt kostar tillverkaren något extra.

Elektrikerna kommer nog bli glada när de om några år får åka runt och tjäna ytterligare tusenlappar på att avinstallera alla de puckar de tryckt in till höger och vänster hos folk som trodde att detta var framtiden.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
P Pin skrev:
En sådan där har jag nyss hjälpt en pensionär att ställa om till sommartid samt kompensera för att solen går ner senare än när jag gjorde samma sak senast jag besökte. Sedan slutar den fungera helt plötsligt när lampan släckts manuellt för att den lyser för sent på kvällen om hon vill lägga sig tidigare, Riktig skitprodukt utan riktig support och totalt obegriplig att förstå sig på för en lekman. Typisk hobby för ingenjörersnördar att programmera sådana. :rofl:
Vill man ha deluxevarianten som själv vet när solen går ner så får man lägga ut en 20-lapp extra för ett 3-pack. Eller ytterligare en tjuga om man även vill kunna mäta förbrukning och kunna integrera med andra system om man så vill, och slippa problematiken med att någon slår av ljuskällan manuellt mm. Men då blir det så komplicerat att Nissens blir alldeles frustrerad så därför valde jag den enklare varianten som exempel. Funktionalitetsmässigt så motsvarar de ju Plejd ändå.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Spännande tråd! Jag kör iofs inte just Plejd, har bara ett antal Deltaco smartplugs men det funkar ju helt underbart vad gäller styrning, plus att man får se konstant monitorering av elförbrukning på grejer man anslutit. Är Plejd något motsvarande så javisst, skitbra. Såg att det finns en uppsjö av andra grunkor man kan ansluta tex kameror kanske samma med Plejd.

Ska jag bygga ut dessa hemautomationssystem så är ett grundkrav att de olika systemkomponenterna ska kunna kommunicera via gemensamt protokoll. Annars begränsat värde och jag är mindre benägen att investera i prylarna. Alla leverantörer av liknande system är rökta inom kort om de inte använder öppna standards för kommunikation, en självklarhet.
Jag ser det tvärtom på det, använder Plejd för all fast installation, har Deltaco för alla lösa pluggar, och det finns ingen att koppla in kameror i samma system som något annat - kamerorna har jag endast för att ha koll på hemmet när ingen är hemma, så jag vill att det skall vara så driftsäkert och ”stand alone” som möjligt.
Att ha ett separat system för fast installation är tex praktiskt den dagen man flyttar, nya ägaren tar bara över Plejdsystemet med en kod som säljaren lämnar. Eftersom det inte är kopplat till wifi eller något annat system fungerar det direkt. :) Alla lösa pluggar, kameror etc. tar man bara med sig.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Ja det är en teknik som är på väg bort eftersom man insett att det är dyrt, krångligt och extremt förlegat, särskilt om vi pratar om något så enkelt som belysning. Med "man" menar jag förstås hela världen bortsett från Plejd, där denna metod lustigt nog fortfarande är grundläggande. Att installera puckar år 2023 känns lika hett som att installera telejack för hemtelefonen i varenda rum.

En dimbar LED-ljuskälla av hög kvalitet med brinntid 25000 timmar och inbyggd styrning via öppen standard kostar 79 spänn på Ikea. Om ett par år kommer det knappt säljas ljuskällor som inte har inbyggd Matter-möjlighet eftersom alla kommer förutsätta att denna funktionalitet finns och det knappt kostar tillverkaren något extra.

Elektrikerna kommer nog bli glada när de om några år får åka runt och tjäna ytterligare tusenlappar på att avinstallera alla de puckar de tryckt in till höger och vänster hos folk som trodde att detta var framtiden.
Så där, nu föll du tillbaka till ditt mantra igen. :crysmile::crysmile:
Så, vad får du ut av att såga Plejd i trådar för utbyte av erfarenheter kring Plejds produkter? Något måste det vara som driver dig…
 
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Vill man ha deluxevarianten som själv vet när solen går ner så får man lägga ut en 20-lapp extra för ett 3-pack. Eller ytterligare en tjuga om man även vill kunna mäta förbrukning och kunna integrera med andra system om man så vill, och slippa problematiken med att någon slår av ljuskällan manuellt mm. Men då blir det så komplicerat att Nissens blir alldeles frustrerad så därför valde jag den enklare varianten som exempel. Funktionalitetsmässigt så motsvarar de ju Plejd ändå.
Problemet är att Astrour knappast är lösningen. Om man tex har belysning som tänds en timme innan solen går ner så är det ljust ute på sommaren vid den tiden, på vintern är det redan mörkt innan… pga att solvinkeln är olika på sommar/vinter - så de gamla ”skymningsreläerna” gör det bäst fortfarande.

Jag blir inte alls frustrerad, är bara fascinerad över att du och ett par till inte håller er i trådar med erfarenhet av andra system än Plejd istället för att spy galla över sådant ni inte gillar. Hittills har ni ju helt fel dessutom. :crysmile::crysmile: De här domedagsprofeterna brukar vanligtvis hålla till i de äldre generationerna, med degenereringen verkar gå fortare på sina håll. :rofl:
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Så, vad får du ut av att såga Plejd i trådar för utbyte av erfarenheter kring Plejds produkter?
TS frågade också om "liknande system på marknaden". Jag förstår att ni Plejd-fans endast vill diskuera Plejd för att slippa ta del av kunskap och framsteg utanför den lilla bubblan där man tycker att tända och släcka lampor är framtiden, men för oss andra är det intressant att höra om andra erfarenheter så att man får mer kunskap och kan göra bättre val.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
det finns ingen att koppla in kameror i samma system som något annat - kamerorna har jag endast för att ha koll på hemmet när ingen är hemma, så jag vill att det skall vara så driftsäkert och ”stand alone” som möjligt.
Du ser absolut ingen idé med att sätta igång t ex ytterlampor och kamera samtidigt?

Hur gör Plejd det?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att Astrour knappast är lösningen. Om man tex har belysning som tänds en timme innan solen går ner så är det ljust ute på sommaren vid den tiden, på vintern är det redan mörkt innan… pga att solvinkeln är olika på sommar/vinter - så de gamla ”skymningsreläerna” gör det bäst fortfarande.

Jag blir inte alls frustrerad, är bara fascinerad över att du och ett par till inte håller er i trådar med erfarenhet av andra system än Plejd istället för att spy galla över sådant ni inte gillar. Hittills har ni ju helt fel dessutom. :crysmile::crysmile: De här domedagsprofeterna brukar vanligtvis hålla till i de äldre generationerna, med degenereringen verkar gå fortare på sina håll. :rofl:
Apropå äldre generationen.. kom faktiskt att tänka på dig igår när jag gick förbi brödavdelningen på Ica. Det här med skivat bröd, från Pågens, det skulle Nissens se. Kanske går att kopiera och sälja som en nyhet. Nissens bröd, funkar alltid att ta fram en ny skiva. Ingen vill ha focaccia, ciabatta, surdegsbröd och sån skit.
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så där, nu föll du tillbaka till ditt mantra igen.
Mitt mantra att kontra dina drömmar med fakta och kunskap? Det står jag för.
Som vanligt bemöter du inte ett enda argument utan kontrar bara med allmänt trams och raljerande om att du har rätt och alla andra har fel.

Ditt bästa argument för att bemöta kritiken mot Plejd är att återigen posta en gammal länk till produkter som inte finns, för att på så sätt bevisa att Plejd är med i matchen. En match som man enligt dig inte ska vara med i eftersom bara idioter är med i den matchen (hemautomation). Förstår du inte att du bara visar att vi har rätt? Hur länge tycker du att man kan posta en länk till produkter som inte finns innan det blir larvigt? Ska man vara mer eller mindre källkritisk om det dessutom gäller ett företag som gång på gång har vilselett sina kunder genom pampiga pressleleaser om produkter och integrationer som man flera år senare inte sett röken av?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
så de gamla ”skymningsreläerna” gör det bäst fortfarande.
Så då håller du med om att en lampa för 19:- med inbyggt skymningsrelä är överlägsen Plejd och deras komplicerade, svindyra och förlegade lösningar. Skönt att vi är överens om något.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
[bild]
[länk]
Dessa funkar faktiskt inte lika bra och är svåra att få in i en dosa, styrning via mobil går ej.
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Ja det är en teknik som är på väg bort eftersom man insett att det är dyrt, krångligt och extremt förlegat, särskilt om vi pratar om något så enkelt som belysning. Med "man" menar jag förstås hela världen bortsett från Plejd, där denna metod lustigt nog fortfarande är grundläggande. Att installera puckar år 2023 känns lika hett som att installera telejack för hemtelefonen i varenda rum.

En dimbar LED-ljuskälla av hög kvalitet med brinntid 25000 timmar och inbyggd styrning via öppen standard kostar 79 spänn på Ikea. Om ett par år kommer det knappt säljas ljuskällor som inte har inbyggd Matter-möjlighet eftersom alla kommer förutsätta att denna funktionalitet finns och det knappt kostar tillverkaren något extra.

Elektrikerna kommer nog bli glada när de om några år får åka runt och tjäna ytterligare tusenlappar på att avinstallera alla de puckar de tryckt in till höger och vänster hos folk som trodde att detta var framtiden.
Ska spara denna kommentar för framtida argument ;)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
Sittställning Forlowt skrev:
Lägga alla ägg i en korg ser jag sällan som en god idé.

T.ex lampor ser jag inte nytta av att ligga i samma system som t.ex värmepumpen.. fattar faktiskt inte nyttan av att ha allt o en korg överhuvudtaget. Det har varit ett återkommande tema va gäller Plejd vs resten av skiten.
De ligger redan i samma system, husets elinstallation, så det får du släppa, hushållen och samhället är allt mer sammankopplat och inget som en en pytteliten elkomponenttillverkare kommer kunna stoppa.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Sittställning
D djac skrev:
De ligger redan i samma system, husets elinstallation, så det får du släppa, hushållen och samhället är allt mer sammankopplat och inget som en en pytteliten elkomponenttillverkare kommer kunna stoppa.
mmm för det va den trådade anslutning jag menade.... Smartass.
 
Nissens
D djac skrev:
De ligger redan i samma system, husets elinstallation, så det får du släppa, hushållen och samhället är allt mer sammankopplat och inget som en en pytteliten elkomponenttillverkare kommer kunna stoppa.
Så du ser ingen skillnad på fast installation vs annan installation?
Det är du nog rätt ensam om.

Att bygga in beroende av routrar och annat i det fasta elsystemet är att krångla till saker i o ting helt i onödan. :)

Men man kan ju säga att allt ligger i samma solsystem, så slipper du prata detaljer öht.
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.