hsd
Undrar hur det ser ut i andra änden :thinking:
 
Skulle vilja se en bild på centralen :cool:
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Inte det allra värsta men så här kan det se ut i Spanien.
3xFK hänger i luften och kan skava mot stommens plåtbaksida, bortskruvad på bild. De är faktiskt dragavlastade i ugns-ändan. Litegrann…
I andra ändan lufthängande sockerbit. Får inventera spansk bygghandel och se om det finns någon standard för spisuttag som passar i fyrkantig apparatdosa. Och tillhörande sladdställ.

/Höghus

Oorganiserad elinstallation med exponerade kablar och isoleringstejp nära ett hål i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen eluttag, kablar, isoleringstejp, vägg, säkerhetsrisk, oprofessionell elinstallation, behov av elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Collie och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Absolut finns det. Så många att det genomfördes en utredning nyligen.

[länk]

Lite förvånande så blev slutsatsen att det inte kunde motiveras med regelbundna besiktningar av bostäder. Det hade väl varit lite för entusiastiskt manipulerande av statistiken att dra den slutsatsen.

”Bränder som orsakas av elprodukter och spisbränder står för en betydande del av elbränderna”.


HA! Om alla de egna installationer som gjorts i landet vore så farliga så skulle det ha flammat husbrasor i landet som forna tiders vårdkasar. Nu visar det sig att det är kassa prylar och glömt-kastrullen-på-spisen som drar upp statistiken.

Vad. Var. Det. Jag. Sa.

Legalisera och reglera nu. Gör det möjligt för vem som helst att ta ett elkörkort för arbeten och installationer i den egna bostaden, precis som man får ta körkort för bil!
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Är det inte bättre att införa det på spisen? Det tycks ju vara där den stora faran finns.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
tommib
ricebridge ricebridge skrev:
”Bränder som orsakas av elprodukter och spisbränder står för en betydande del av elbränderna”.

HA! Om alla de egna installationer som gjorts i landet vore så farliga så skulle det ha flammat husbrasor i landet som forna tiders vårdkasar. Nu visar det sig att det är kassa prylar och glömt-kastrullen-på-spisen som drar upp statistiken.

Vad. Var. Det. Jag. Sa.

Legalisera och reglera nu. Gör det möjligt för vem som helst att ta ett elkörkort för arbeten och installationer i den egna bostaden, precis som man får ta körkort för bil!
Jojo... Jag har tjatat om det där i många år nu. Vill minnas att jag till och med gjorde en liten uträkning på hur många dödsfall det faktiskt skulle vara någon gång när jag var riktigt irriterad.

Det är ju allmänt känt att 50% av "elbränderna" är spisen. Ca 10% har jag för mig är den fasta elanläggningen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Som dessutom ligger i obygden vilket gör det ännu svårare att rekrytera folk med rätt kompetens
(Och naturligtvis inget ont om obygden i allmänhet. Hade gärna haft ställe i Kristinehamn.)
De flyttade från Stockholm till Kristinehamn 2008, den enda som flyttade med från Stockholm var generaldirektören som anställts just för flytten.

Några år senare (2011) blev jag tvungen att gå till domstol för att få min allmänna behörighet godkänd .......
Jag upptäckte vid besök i Kristinehamn, att man inte hade en enda behörig elektriker på sin enhet för godkännande av ansökningar av behörigheter. Antalet godkända behörigheter sjönk från 70% till 30%.
Man blev bokstavstroende till sina egna föreskrifter, som ingen själv varit med att ta fram ock alltså inte förstod andemeningen i.

Vid sagda domstolsförhandling förstod jag att jag vunnit när domaren spände ögonen i Elsäkerhetsverkets representant, och sa: "Menar ni att ni står över svensk lag ?????". Så klart de inte kan stå över svensk lag, så jag fick ut min behörighet och elsäkerhetsverket fick ändra i sina regler.

En annan lustig sak de införde var åldersdiskriminering, elektriker som fyllde 65 förlorade med automatik sin behörighet, även detta diskuterade jag flera gånger med deras jurist som stod på sig. Några år senare blev de tvungna att ta bort denna olagliga åldersdiskriminering.

Så JAAAAAA de är/var inkompetenta, utlokaliserade till en ort utan att få med sig kompetens.

Några år senare starta man en behörighetsutredning på regeringsnivå, denna mynnade inte ut i något än ännu mer papper. m.m. Jag orkar inte orda om allt detta ........
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 19 till
  • Laddar…
C
Så det finns inte en enda behörig elektriker i Kristinehamn med omnejd (som innefattar bland annat Karlstad)? Eller föredrar samtliga att fortsätta åka runt och rota i folks elanläggningar snarare än att sätta sig på en myndighet och mögla fast i kontorsstolen?
 
Mikael_L
C claesborjesson skrev:
Några år senare (2011) blev jag tvungen att gå till domstol för att få min allmänna behörighet godkänd .......
Jag var tvungen att hota med domstolen, dvs jag meddelade att jag avsåg att överklaga avslaget och låta pröva det rättsligt.
Då vart plötsligt allt bra och korrekt.
Jag fick aldrig veta vad som var fel, inte heller vad som blivit rätt eller bedömts på annat sätt.
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Så det finns inte en enda behörig elektriker i Kristinehamn med omnejd (som innefattar bland annat Karlstad)? Eller föredrar samtliga att fortsätta åka runt och rota i folks elanläggningar snarare än att sätta sig på en myndighet och mögla fast i kontorsstolen?
Skulle tro det senare. Förmodligen i kombination med att man när man sökt folk velat ha mer av en ”handläggarprofil”, alltså förmåga att vända papper rätt snarare än att förstå sakområdet. Egentligen tycker jag inte ens att det behöver vara fel, men då måste ju sagda handläggare i alla fall i viss mån vara förmögna att läsa och tolka regler. [/OT]
 
Hittade denna skönheten precis !
 
  • Öppen eluttag utan skyddsplatta visar ledningar och anslutningar, behöver reparation eller täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ja, målarfärg på jordblecken år inte bra.
 
Stickan56
E elmont skrev:
Ja, målarfärg på jordblecken år inte bra.
Det är samma färg på alla kablar. Eller?

Stickan
 
  • Gilla
MIKE THE HAMMER
  • Laddar…
När det uttaget var modernt var det inte nått konstigt med samma färg på trådarna.
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har lagt in en bild här någon gång på en kopplingsdosa jag öppnade, där alla FK var röda.
Det blev ju riktigt lätt då faktiskt.
Skyddsjorden är röd
Nollan är röd
Tändtråden är röd
och fasen är röd

Plättlätt helt enkelt och lätt att komma ihåg. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Jotsat och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.