J JohanLun skrev:
Trots att jag "jobbar med" elektronik är jag inte kompetent att bygga en och det skulle troligen bli dyrare än att köpa en färdig. Installerade och klara kostar ju ca 6.000 efter bidrag. Det -borde- bli billigare iom att allt är klart om man tar bort Easee-laddaren.

Dessutom tror jag inte Easee är SÅ dålig att den måste bytas sett till min egen risk. Visst, om den döms ut så försäkringen inte gäller så blir det ju jobbigt. Däremot, om jag om jag reklamerar får en annan variant för mig helt utan kostnad så är det ju något jag inte tackar nej till. Förutom en godkänd box så är den ju 3 år nyare, kommer sannolikt ha en molntjänst som inte läggs ned så det finns väl egentligen inget som talar mot det. Om Easee hittar på ett sätt att göra boxen säker så är jag helt bekväm även med den lösningen, min oro är ju att de går i konken och boxen blir både olaglig att ha installerad och osupportad vad gäller molntjänsten.
mina kostar runt tusenlappen, beroende på vad jag valt att plocka in. Den senaste är lite dyrare iom att jag har två kontaktorer för att kunna växla mellan 1-fas och 3-fas. JFB är då exkluderad iofs, men den köpte jag för 600kr.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
mina kostar runt tusenlappen, beroende på vad jag valt att plocka in. Den senaste är lite dyrare iom att jag har två kontaktorer för att kunna växla mellan 1-fas och 3-fas. JFB är då exkluderad iofs, men den köpte jag för 600kr.
Hur får du ihop en laddbox för tusenlappen. Bara den där jädrans type 2 uttaget börjar på kring 1000 lappen. Bortsett från någon från Ali express men då brukar man få köpa typ 10st.
 
I Icee skrev:
Hur får du ihop en laddbox för tusenlappen. Bara den där jädrans type 2 uttaget börjar på kring 1000 lappen. Bortsett från någon från Ali express men då brukar man få köpa typ 10st.
Jag har hittat för strax under 500kr på Ali till den andra boxen, den första byggde jag med fast kabel som jag köpte begagnad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har hittat för strax under 500kr på Ali till den andra boxen, den första byggde jag med fast kabel som jag köpte begagnad.
Och du tror att din box uppfyller kraven bättre än Easees? :)
 
N Nerre skrev:
Och du tror att din box uppfyller kraven bättre än Easees? :)
Ja, bara standardkomponenter i 230/400V.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, bara standardkomponenter i 230/400V.
Jaha, och isolation mot CP klarar kraven? Och det har du verifierat av oberoende test hus såklart.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jaha, och isolation mot CP klarar kraven? Och det har du verifierat av oberoende test hus såklart.
Naturligtvis inte verifierat, men då CP och PP är på eget kretskort och är ansluten med bättre isolerade trådar än vad som behövs så klarar de kraven.

Men jag behöver inte verifiera några krav då jag inte har annat än standardkomponenter.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men jag behöver inte verifiera några krav då jag inte har annat än standardkomponenter.
Och dessutom inte säljer någon box på den gemensamma marknaden...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Man får väl bygga egna apparater som monteras med stickpropp, men får man montera fast ansluten egenkonstruerad utrustning?

Inte för att jag är orolig för pacman, men ur ett försäkringsperspektiv...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, bara standardkomponenter i 230/400V.
Men hur vet du att de komponenter du köper uppfyller relevanta krav? Grejer man köper från Kina riskerar ju ofta att vara plagiat som inte alls håller samma nivå som de riktiga grejerna.
 
J JohanLun skrev:
Man får väl bygga egna apparater som monteras med stickpropp, men får man montera fast ansluten egenkonstruerad utrustning?
Är den fast ansluten måste väl elektriker installera? Och jag undrar om elektrikern går med på att installera ett hembygge?
 
N Nerre skrev:
Är den fast ansluten måste väl elektriker installera? Och jag undrar om elektrikern går med på att installera ett hembygge?
Klara man att bygga en egen laddare är det för den personen inget större problem tekniskt att ansluta elen.
Så här är nog ingen elektriker inblandad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Eller så ber man en elektriker sätta upp ett trefasuttag och så sätter man sin laddare på sladd...
images
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Med en egenkonstruerad och byggd elektrisk apparat installerad i en byggnad, tänker jag att man måste vara noggrann med att ta bort den om man får för sig att sälja byggnaden.

Kan bli jobbigt om det händer något med den och den nya ägaren.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Naturligtvis inte verifierat, men då CP och PP är på eget kretskort och är ansluten med bättre isolerade trådar än vad som behövs så klarar de kraven.

Men jag behöver inte verifiera några krav då jag inte har annat än standardkomponenter.
Jag förstår hur du tänker och inser att du vet vad du gör. Blev litet sugen på att bygga en själv. Börjat skissa på en BOM, men det ser ut att bli något dyrt. Kostar rätt mycket att köpa komponentet i en-styck. Vissa bitar kan iofs jag få till bra pris genom kontakter. Men reläer är dyra och inte helt enkelt att få tag i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.