Manganbangan Manganbangan skrev:
Förs

Vad är det som kan vara så dyrt? cirkulationspump, konventorelement, 16+16m slang på vinden och arbetstid. Klart om man ska massa styrning och grejer så bär det nog iväg. Tänkte köpa ett kylbatteri till FTXn men det kostade 15000 + arbetskostnad så nää.
Förstår inte vad du vill säga...?
 
J jbernspang skrev:
Nä, du har rätt förstås. Jag har nog inte riktigt tänkt klart än… Och VPn kommer ju anpassa sin CP eftersom det redan finns ett grundflöde i kollektorn när det behöver produceras varmvatten sommartid.

Fick lite feeling och kröp upp på vinden. Lyckades måtta mig till vart pipan från pannrummet går på första försöket…

Vill göra klart den delen först eftersom konvektorn ska placeras där man kommer upp ur luckan…
Kom ihåg att planera för kondensavrinning!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Kom ihåg att planera för kondensavrinning!
japp! Den tänker jag ta ner till pannrummet samma väg som köldbärarslangarna.
 
anders07 anders07 skrev:
Förstår inte vad du vill säga...?
Förlåt, läste lite i början om 60-80k till100-120k. Mot mina ,17000. Nu insåg jag att den skulle byggas in i taket. Min sitter som på bilden med kondens ner i källaren. Får ut en luft på ca 17⁰c men då den drar så lite ström kan den få gå dygnet runt. Intressant läsning, lycka till med installationen.

Vägra varmt hus✊
 
  • Ett vardagsrum med takmonterad AC, växt, konst, bokhylla och bågformad dörröppning till ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Förlåt, läste lite i början om 60-80k till100-120k. Mot mina ,17000. Nu insåg jag att den skulle byggas in i taket. Min sitter som på bilden med kondens ner i källaren. Får ut en luft på ca 17⁰c men då den drar så lite ström kan den få gå dygnet runt. Intressant läsning, lycka till med installationen.

Vägra varmt hus✊
Ah, ok!
Jag har ju två enheter också... :)
Ett monster i taket och en vägghängd
 
anders07 anders07 skrev:
Ah, ok!
Jag har ju två enheter också... :)
Ett monster i taket och en vägghängd
Lite kontraproduktivt för mig nu när min nuvarande FTX blåser in 30graders värme bara har en roterande värmeväxlare som ska upp om nån vecka.
 
Nu kommer jag inte exakt ihåg längre, men tror att totalkostnaden för mig landade på någonstans runt 26 tusen, och då stod fläktkonvektorerna för ca. 18 tusen av det... De har gått upp en hel del i pris sedan jag köpte allt.

Det låg i lådan i över tre år innan jag kom igång och installerade...
 
Är nog dags att starta kylan snart :)

Bytte från propylenglykol till "köldbärarsprit" förra hösten. Var ett helvete att få kopplingar på fördelaren att sluta svettas glykol. KB löste problemet, fick även något högre flöde tackvare snällare att cirkulera KB en propylenglykol.
Har en helt egen kylkrets.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är nog dags att starta kylan snart :)

Bytte från propylenglykol till "köldbärarsprit" förra hösten. Var ett helvete att få kopplingar på fördelaren att sluta svettas glykol. KB löste problemet, fick även något högre flöde tackvare snällare att cirkulera KB en propylenglykol.
Har en helt egen kylkrets.
Nja... min blåser varmt ännu... :sweat:

Det var min första plan också, värmeväxlare och glykol, men förstod att det är knepigare att pumpa, speciellt när det blir kallare...
 
Ja något knepare är det. Jag ökade flödet med ca 20% med samma uppfodringshöjd.
Har ca 10-15% KB vill jag minnas. Det blir slurry på vintern men is-sprängverkan är borta.
 
Skystar SKECM32 som jag ska köpa ligger på dryga 13-tusenlappen för tillfället. Styrenhet, front, CP, ventiler, slang och lite elprylar på det och jag landar nog på samma som du Anders i slutändan. Bakklaffventil och kopplingar till KB-slingan är ju redan på plats, så det blir ju gratis (kostnad som är betald och glömd)…
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har en SK-ECM-52, med front och kontroll tror jag den gick på runt 25 kkr. Hade jag fått med frun på stålborsten hade bara den ökat kostnaden med typ 8 kkr :surprised:

Vi har faktiskt kört några gånger sen i februari, kanske för jag inte hunnit justerat in värmekurvan så bra kring -0 C ännu, så när solen legat på har vi fått dryga 24 grader inne.

Om och när vi bygger nytt hus, ska det in fläktkonvektorer eller kylbafflar från början, det är en sak som är säker.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
C cappa skrev:
Jag köpte ec-modellen utan modbus men styr den med ett sunricher 0-10v drivdon genom home assistant. Funkar klockrent
Detta var ju riktigt intressant. Jag har två fläktkonvektorer, Carisma, på gång med EC-motor som jag tänkte styra själv med HA. Tittade initialt på 0-10V drivdon med Zigbee men har fått för mig att styrningen inte kommer gilla en PWM-signal utan behöver en ren analog 0-10v?
 
Det visade sig att jag ljög en del om mina priser... :surprised:

Priset jag mindes var nog bara för konvektorerna:
Infrastrukturkomponenter, kvitto, fläktkonvektorer, styrenheter, summa 27607,00 kr, exklusive moms, värmesystem delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga grejer var drygt 12 tusen till så jag betalade (i mars 2020) då närmare 40 tusen alltså!
 
Leeijo Leeijo skrev:
Detta var ju riktigt intressant. Jag har två fläktkonvektorer, Carisma, på gång med EC-motor som jag tänkte styra själv med HA. Tittade initialt på 0-10V drivdon med Zigbee men har fått för mig att styrningen inte kommer gilla en PWM-signal utan behöver en ren analog 0-10v?
Sätt en kondensator parallellt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.