David Wallin David Wallin skrev:
Vill tillägga att för mig är just möjligheten att ha allt i samma app en av de absolut viktigaste grejerna med mitt smarta hem. Då menar jag inte bara belysning, motorvärmare, TV och ljudsystem utan även väderprognoser, dagens skolmat, batteristatus för barnens telefoner och nu senast installerat - pollenprognos. Nog för att jag lagt åtskilliga timmar på att sätta upp det som jag vill ha det, men jag är ändå ganska säker på att många skulle vilja ha samma funktionalitet under förutsättning att det inte var bökigt att sätta upp. Framförallt för gamla människor som redan nu kan ha svårt att skilja på vad som är SMS, mail eller WhatsApp osv.
Men att ha allt i samma app är ju nåt som verkligen blir rörigt! Vad t.ex skolmat o belysning ska vara i samma app för kan då inte jag förstå....
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Men att ha allt i samma app är ju nåt som verkligen blir rörigt! Vad t.ex skolmat o belysning ska vara i samma app för kan då inte jag förstå....
Beror väl lite på tycke och smak. Men layoutar man det på ett bra sätt så blir det inte ett dugg rörigt. Det är ju inte så att jag "blandar" lampor och skolmat på samma plats såklart utan det ligger i olika flikar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Poängen för mig är att jag får tillgång till all information på samma ställe utan att behöva tänka på att jag måste leta efter den.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Men att ha allt i samma app är ju nåt som verkligen blir rörigt! Vad t.ex skolmat o belysning ska vara i samma app för kan då inte jag förstå....
Nu är ju det här ganska OT i en tråd om Plejd, men att, som jag, ha en skärm på central plats i huset med skolmat, väder, elpris, pollenläget osv är grymt smidigt. En snabb blick så ser man all info som behövs. Öppnar man appen så finns robotgräsklippare, robotdammsugare, kameror, alla lampor, LLVP osv i samma app, uppdelade efter sina positioner. Går utmärkt att blanda tillverkare, allt hamnar i samma.
Det var nog främsta anledningen till att jag började med HA i julas. Sedan har intresset växt när jag upptäckt hur mycket som går att göra
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Kanske. Men bara en sådan sak som att kunna välja vilken app man vill ha sin belysning OCH sin gräsklippare i utan att vara tvingad att välja Google Home-appen känns inte på något sätt extremt. Att behovet av automatisering förmodligen är betydligt mer ointressant för gemene man har du förmodligen helt rätt i.
Jodå, det är extremt för de flesta. Inte många vill koppla ihop belysningen och gräsklipparen i samma system… det är dumheter.
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu är ju det här ganska OT i en tråd om Plejd, men att, som jag, ha en skärm på central plats i huset med skolmat, väder, elpris, pollenläget osv är grymt smidigt. En snabb blick så ser man all info som behövs. Öppnar man appen så finns robotgräsklippare, robotdammsugare, kameror, alla lampor, LLVP osv i samma app, uppdelade efter sina positioner. Går utmärkt att blanda tillverkare, allt hamnar i samma.
Det var nog främsta anledningen till att jag började med HA i julas. Sedan har intresset växt när jag upptäckt hur mycket som går att göra
Ja, då har du fullt upp medan livet passerar.

Skulle säga att de flesta Plejd kunderna vill att det bara skall fungera utan att man lägger en massa tid på administration… precis som jag.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Vill tillägga att för mig är just möjligheten att ha allt i samma app en av de absolut viktigaste grejerna med mitt smarta hem. Då menar jag inte bara belysning, motorvärmare, TV och ljudsystem utan även väderprognoser, dagens skolmat, batteristatus för barnens telefoner och nu senast installerat - pollenprognos. Nog för att jag lagt åtskilliga timmar på att sätta upp det som jag vill ha det, men jag är ändå ganska säker på att många skulle vilja ha samma funktionalitet under förutsättning att det inte var bökigt att sätta upp. Framförallt för gamla människor som redan nu kan ha svårt att skilja på vad som är SMS, mail eller WhatsApp osv.
Ja, det är väl någon promille av befolkningen som har det behovet…
 
Nissens Nissens skrev:
Jodå, det är extremt för de flesta. Inte många vill koppla ihop belysningen och gräsklipparen i samma system… det är dumheter.
Vänta bara. Allt kommer att bli "smart" och allt kommer att ha sin egen app. Ingen kommer då att hitta något någonsin pga den app-djungel med evinnerliga mängder av konton som de kommer tvingas att logga in i. Förutom vi extrema hardcore-nördar som, mot bättre vetande, envisades med att alla våra grejer skulle kunna prata med varandra. ;) :D
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, då har du fullt upp medan livet passerar.

Skulle säga att de flesta Plejd kunderna vill att det bara skall fungera utan att man lägger en massa tid på administration… precis som jag.
Nej, inte alls särskilt stressat, det mesta sköter sig själv.
Speciellt smidigt är det att inte behöva fundera på vilken app man ska öppna om man nu skulle behöva göra något, då allt finns samlat i samma app.
Är inte det listigt?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, det är extremt för de flesta. Inte många vill koppla ihop belysningen och gräsklipparen i samma system… det är dumheter.
Båda går väl på el ur uttaget?
De är därmed kopplade till samma system

Liknelsen bär lika mycket relevans som din egen eftersom jag tycker det med passion. Precis som du.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Skulle säga att de flesta Plejd kunderna vill att det bara skall fungera utan att man lägger en massa tid på administration… precis som jag.
Det som garanterat kommer att hända är att denna "administration" kommer att ske helt automatiskt av systemen. Så då kommer allt fortfarande att "bara fungera" utan att någon behöver nörda ner sig alls. Så många av funktionerna som vi nu slösar våra liv på att administrera kommer HELT säkert snart att bli tillgängliga för alla, utan en massa teknik-skit och administration.
 
För övrigt vet jag av erfarenhet att den här diskussionen nu inte kommer att leda längre. Så jag ska ta en fika istället och leva vidare. :rofl:(y):heart:
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Det som garanterat kommer att hända är att denna "administration" kommer att ske helt automatiskt av systemen. Så då kommer allt fortfarande att "bara fungera" utan att någon behöver nörda ner sig alls. Så många av funktionerna som vi nu slösar våra liv på att administrera kommer HELT säkert snart att bli tillgängliga för alla, utan en massa teknik-skit och administration.
Vet inte ens om du frågar något, men åtminstone mitt Plejdsystem bara fungerar, jag lägger ingen tid överhuvud taget på det.
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
För övrigt vet jag av erfarenhet att den här diskussionen nu inte kommer att leda längre. Så jag ska ta en fika istället och leva vidare. :rofl:(y):heart:
Ja, du behöver väl tid att administrera ditt hemautomatiseringssystem. Vem tar över det arbetet efter dig?
 
Nissens Nissens skrev:
Vet inte ens om du frågar något, men åtminstone mitt Plejdsystem bara fungerar, jag lägger ingen tid överhuvud taget på det.
Nej, jag frågar inget. Jag bara påstår att systemen och funktionerna kommer med tiden att bli mer avancerade, men handhavandet och administrationen kommer inte bli det. Så fler människor kommer att få fler möjligheter och de kommer då att upptäcka nya "behov" och saker de tycker är praktiskt att tekniken tar över. Precis som utvecklingen sett ut sedan människans gryning.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.