D Dilato skrev:
Det finns olika stora lock på tanktoppen så du måste vara mer specifik, hur stort lock har du?
Vad köpte du för pump?
[bild]

[bild]

Jag har satt tryckluftnippel i locket så jag kan skapa tryck i tanken :D

[bild]

Jag har satt Gardena-koppling i täcklocket så jag kan koppla vanlig slang.

Rackarns, mitt hål är 15cm! :sweat:
Köpte den minsta dränkpumpen på Jula och den gick inte i…. Ska jag vara tvungen att skära upp eller finns det någon som är mindre som går att få i?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
R roli skrev:
Ni som har tankar, eller nyss köpt. Var hittar man dessa till ett ”vettigt pris” eller är det så att en tank kostar nästan 3 tusen? Måste väl gå att få tag på begagnade?
Köpte min på marketplace för 450kr, låna ett släp för 49kr på Freetrailer. Så 500kr hemkört o klart!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
C crazytok skrev:
…. Ska jag vara tvungen att skära upp eller finns det någon som är mindre som går att få i?
Du kan inte snitta upp typ så här så kan vika tillbaka det när du fått i pumpen?
Röd säkerhetsplombering på plåtbehållare med plomblås och gul tätningsindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du dessutom ett sådant lock på bilden kan du ju skruva på stora locket och dra ut slang å sladd genom lilla hålet i locket så hjälper locket till med att hålla igen snittet.


Hade du bott nära mig så hade du kunnat fått en överdel med lock från en IBC som jag kapat ner för den biten skall jag ändå slänga.

Hade du typ kapat upp 25x25cm så hade du kunnat skruva på en bit på 35x35 över där i så fall.

/Patrik
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Patrik440
"Inklädd"

Ett hemmagjort koifiskkar omgivet av träpallar med vattenslang, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Du kan inte snitta upp typ så här så kan vika tillbaka det när du fått i pumpen?
[bild]

Har du dessutom ett sådant lock på bilden kan du ju skruva på stora locket och dra ut slang å sladd genom lilla hålet i locket så hjälper locket till med att hålla igen snittet.


Hade du bott nära mig så hade du kunnat fått en överdel med lock från en IBC som jag kapat ner för den biten skall jag ändå slänga.

Hade du typ kapat upp 25x25cm så hade du kunnat skruva på en bit på 35x35 över där i så fall.

/Patrik

Ja det är nog så jag får göra tyvärr, verkar vara svårt att hitta någon pump som är smalare… :sweat: Trist, för jag hade helst låtit ibc tanken vara intakt.
Men din idé om att snitta vid hålet för att sedan använda locket för att hålla ihop den är bra. Kommer nog göra så! (y)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
R roli skrev:
Och för oss som inte har någon tank att mäta på så vet vi inte hur stort det hålet är.
Finns två olika storlekar, en som tar normal dränkpump o en som inte gör det. Jag har båda
 
D Dilato skrev:
Det lilla som blir är inte farligt (om du inte ska ha det som dricksvatten).
Nej nej, bara bevattning (y)
 
R roli skrev:
Ni som har tankar, eller nyss köpt. Var hittar man dessa till ett ”vettigt pris” eller är det så att en tank kostar nästan 3 tusen? Måste väl gå att få tag på begagnade?
Industrier brukar kunna sälja billigt för fikapengar. Se bara till att fråga vad det varit i dem tidigare.
 
C crazytok skrev:
Ja det är nog så jag får göra tyvärr, verkar vara svårt att hitta någon pump som är smalare… :sweat: Trist, för jag hade helst låtit ibc tanken vara intakt.
Men din idé om att snitta vid hålet för att sedan använda locket för att hålla ihop den är bra. Kommer nog göra så! (y)
Måste du ha en dränkbar pump? Fungerar det inte med en tryckpump/bevattningspump istället?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Industrier brukar kunna sälja billigt för fikapengar. Se bara till att fråga vad det varit i dem tidigare.
Gäller då att hitta någon som har som de dessutom vill bli av med....
 
Hade inte en sådan här från Gardena fungerat. Eller missar jag något?

https://www.gardena.com/se/produkte...r-regnvattentunna-4700-2-inox-auto/967975001/

Har två IBc tankar ihopkopplade som fylls från stuprör. Pumpen ska förse ett större Micro Drip system från Gardena. Det blir en tryckregulator strax innan MD börjar.

Behöver en pump som inte kan gå torr. Den ska styras med en vanlig timer från 240 uttaget.
 
Insåg att jag glömt uppdatera här, så här kommer lite bilder på slutresultatet!

Började med att klä in hela tunnan med snarlik panel som huset.
Värmepump omgiven av träskydd utomhus nära husvägg, gräsmatta förgrund, kala träd och stenar bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ett lock för enkel åtkomst.
Träkista utomhus med öppet lock innehållande värmepump eller liknande utrustning; hus och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stängd
Trälåda utomhus bredvid hus, på gräs, dag, soligt, stenrabatt i bakgrunden, bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan vitmålad i samma kulör som huset.
Vit träskyddslåda utomhus nära hus, på gräsmatta mot dekorativa stenar och hus. Solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte sedan en brytare för att starta/stoppa pumpen. Kommer sätta en Shelly som kommer stänga av pumpen per automatik efter typ 10min. Blev en dubbel brytare eftersom den ena kommer styra pumpen, och sen andra kommer styra en vattenventil för att starta/stoppa bevattning av odlingslådorna. Även detta med hjälp av en Shelly för då kan jag schemalägga funktionen med automatik.
En vit pumpstation eller brunnshus i trädgård med kranar, vattenmätare och svart vattenkanna bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detsljbild, sågade i tunnan för att få ner pumpen.
Ett IBC-behållarlock med svart slang, omgivet av ett kabelrör och montagekonsoler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan på med locket så håller det ihop allt fint.
Slang inuti slangenupprullare på vit yta, metallfästen synliga, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte en lite snyggare variant av vattenuppsamlare på amazon. Inte lika effektiv uppsamling tyvärr, får se hur det funkar på sikt. Går även att vrida reglaget och stänga av tillförsel av vatten till tunnan. Bra under vintern!
Korrugerad sladd kopplad till vägggenomföring och utomhus eluttag på vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingsdosa och eluttag till pump.
Övervakningskamera installerad på trävägg vid elektriska kablar och behållare utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick sätta en liten kloss för att få ut kranen och slang anslutningen till kranen. Hade velat ha en bättre kran till detta, men hade allt hemma så det får funka tillsvidare.
Det kommer vatten ur kranen precis som tänkt, så får vara nöjd med det! :)
Utomhuskran med vatten som rinner, slanganslutning, timerenhet monterad på sidovägg mot grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hoppas detta kan inspirera någon annan! 😃
 
  • Gilla
Holypain och 16 till
  • Laddar…
Jäklar vad snyggt. Verkligen! 💪👍🙌
 
C crazytok skrev:
Köpte en lite snyggare variant av vattenuppsamlare på amazon. Inte lika effektiv uppsamling tyvärr, får se hur det funkar på sikt.
[bild]
Snygg lösning. Blir det problem med "uppsamlaren" från stupröret så kan jag rekommendera en sådan här: https://img.bygghemma.se/pimages/40...g?auto=format,compress&w=673&h=673&dpr=1&q=40
Har monterat en själv och den både separerar ut löv och skräp och skickar vattnet till uppsamlingstunnan.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.