M maria01 skrev:
det går ju fråga dom som har startat trådarna med peronligt medelande eller hur
Det är ju ett alternativ så klart. Kan hoppas på att någon i denna tråden kan hjälpa med. Tack för förslaget
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
1. han är död (beklagar) och har inte längre någon vilja.

2. Troligen gjorde han bara ett rationellt val när han beställde solcellerna och skulle inte bry sej ett endaste dugg om vad de efterlevande gör med husets elförsörjning.

Det är ju liksom inte så att han har skrivit ner en sista vilja där han sååå gärna ville ha solceller på sitt gamla hus, därmed faller hela argumentet om vad han ville.
"Genom sig själv känner man andra".
Jag hade iaf försökt uppfylla min fars vilja.
 
TRJBerg
K Kirev skrev:
Sant, han beställde dom säkert mot sin vilja. Bara för att bränna pengarna.
"Genom sig själv känner man andra".
Jag hade iaf försökt uppfylla min fars vilja.
Du är ganska konstig.
 

Bästa svaret

Förslagsvis är att läsa på avtalet mellan parter x/solcell leverantör, om det inte framgår något i avtalet om beställare avlider, så har dödsbo förvaltare med största möjlighet att avbryta avtalet. Vad gäller handpenning kan bero på, dvs har leverantören utfört något arbete eller beställt material som motsvarar summa/handpenning så är den förbrukad. Har leverantören beställt eller utfört arbeten utöver handpenning summa så har leverantör ingen rätt att kräva kostnader utöver handpenning (med reservation att inga förbehåll framgår i avtal mellan parter).

Som tidigare inlägg hänvisar till förekommer det risker i det skedet ni befinner er i nu dvs. ROT avdrag utgår, 1 x grönt avdrag gäller, och inte 2 x grönt avdrag.

Rekommendation är att häva avtal med hänvisning avliden beställare då part är ensam och ingen juridisk person/företag.

I sämsta utfall kanske det finns möjlighet att flytta fram installationen och komplettera x 2 grönt avdrag samt ROT som förutsättning.

Lycka till!
 
  • Gilla
Crank och 3 till
  • Laddar…
S Seka70 skrev:
Förslagsvis är att läsa på avtalet mellan parter x/solcell leverantör, om det inte framgår något i avtalet om beställare avlider, så har dödsbo förvaltare med största möjlighet att avbryta avtalet. Vad gäller handpenning kan bero på, dvs har leverantören utfört något arbete eller beställt material som motsvarar summa/handpenning så är den förbrukad. Har leverantören beställt eller utfört arbeten utöver handpenning summa så har leverantör ingen rätt att kräva kostnader utöver handpenning (med reservation att inga förbehåll framgår i avtal mellan parter).

Som tidigare inlägg hänvisar till förekommer det risker i det skedet ni befinner er i nu dvs. ROT avdrag utgår, 1 x grönt avdrag gäller, och inte 2 x grönt avdrag.

Rekommendation är att häva avtal med hänvisning avliden beställare då part är ensam och ingen juridisk person/företag.

I sämsta utfall kanske det finns möjlighet att flytta fram installationen och komplettera x 2 grönt avdrag samt ROT som förutsättning.

Lycka till!
Tack för ett väldigt utförligt svar. Uppskattas verkligen!
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är väl inte på något sätt klarlagt att TS inte får tillbaka hela handpenningen?

Självklart går ett vettigt företag med på det under dessa omständigheter.
Företaget har ju inte levererat något eller förlorat några pengar.
Det finns ett (sk) skäl till att de tar ut förskottsbetalning.. jag tycker det är "skit".. jag är emot att betala förskott - men det var otroligt utbrett inom solcellsföretagen när vi kikade runt.

Och det har diskuterats stort i solcellsgrupper på fb (många är lika anti som mig, men den andra halvan har ju redan betalt sina förskott..).

Jag brukar säga att det täcker kunderna innan "mig"s utrustningar.. så att företagen har råd att ha så långa köer som de har.. de kan inte ligga ute med alla pengar själva! Och det är många många arga kunder just nu runt om.. som sitter och väntar på ja.. växelriktare t ex (men även annat) och ingen kan eg svara på när de kommer komma.. de försöker med nån vecka, sen får man nån månad.. sen svarar de inte.. och har man "tur" så byter de till andra saker (erbjuder) .. som kan vara (ofta är..) sämre.. och många vill då bara ha igång sina utrustningar.. och godkänner bytena..

Det är väl där pengarna fastnar, det ska täcka kostnaderna som företaget upplever att de haft (vilket de också kan förklara och peka på.. därför jag inte tror man får tillbaka den).

Ungefär som när man häver ett husköp efter handpenningen är lagd.. den får man ju heller inte tillbaka. Mäklaren ska ha sitt och säljaren kan ha haft utgifter relaterat till det hela.

Här är det solcellsföretaget som har haft besök, ritningar/kontruktion, beställning av varor (med långa köer beställas de lång tid innan..).. osv
 
Nissens
K K. L skrev:
Lite som han som vann två miljoner på travet och tyckte att det var för jävla illa att han inte satsade allt han ägde så han kunde ha vunnit ännu mer
Med den skillnaden att inte en kotte blir rik på att investera i solpaneler…
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Aktier har inget minne, det är ingen naturlag men visst ibland går det upp och ibland går det ner. Du är på oerhört tunn is igen.
Du vet inte mycket om aktiemarknaden…
Att kasta ur sig stokastisk verklighetsfrånvänd information är du skicklig på. Som vanligt.

Bifogar OMX index de senaste 15 åren, mycket bättre utveckling än vad någon solpanel kan ge.

Allt talar för att utvecklingen fortsätter på det viset, så du är ute och cyklar igen.
 
  • OMX Stockholm 30 index graf, aktiebörs, historisk data, minskar i senaste handeln, finansiell analys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med den skillnaden att inte en kotte blir rik på att investera i solpaneler…
Att minska utgifterna är ett bra sätt att få pengar över till annat, som att utöka sparande och andra investetingar.

Köpte solceller under förra året och hoppas väl att det var ett bra köp på sikt. Lite som en riskspridning får det ses också. Förhoppningsvis så har vi låga eller i alla fall lägre elräkningar jämfört med tidigare i de kommande 20-30 åren.
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns flera trådar på forumet om just dom
Kan iofs ha att göra med att de är en av de största i Sverige på solcellsinstallationer. Ju fler installationer man roddar med desto mer möjligheter för att det kan gå snett i några fall.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nissens
O OskarJ skrev:
Att minska utgifterna är ett bra sätt att få pengar över till annat, som att utöka sparande och andra investetingar.

Köpte solceller under förra året och hoppas väl att det var ett bra köp på sikt. Lite som en riskspridning får det ses också. Förhoppningsvis så har vi låga eller i alla fall lägre elräkningar jämfört med tidigare i de kommande 20-30 åren.
Nja, hade du inte köpt solcellerna så hade du kunnat investera i något som hade varit mer lönsamt.
Solceller är nog inte i första hand särskilt ekonomiskt fördelaktigt, det är väl mer ideoligiska vinningar med det möjligen.
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med den skillnaden att inte en kotte blir rik på att investera i solpaneler…
För de flesta lär det inte handla om att "bli rik". Det handlar om långsiktiga strategier att hantera uppenbara osäkerheter i elmarknaden framöver, minimera risk. Det finns en del inbyggda mer eller mindre automatiska riskminimerande faktorer i solcellsinstallationer man inte bör ignorera. En del av dessa är redan avhandlade och jag tänker inte sitta och slösa kB på att upprepa dessa.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
För de flesta lär det inte handla om att "bli rik". Det handlar om långsiktiga strategier att hantera uppenbara osäkerheter i elmarknaden framöver, minimera risk. Det finns en del inbyggda mer eller mindre automatiska riskminimerande faktorer i solcellsinstallationer man inte bör ignorera. En del av dessa är redan avhandlade och jag tänker inte sitta och slösa kB på att upprepa dessa.
Att producera el som mest när den behövs som minst hjälper knappast någon…
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Kolla elpriserna sensommaren 2022, gärna mitt på dagen. Idealt sparar vi el genom att inte använda upplagrad energi i våra vattendammar, solceller kan bidra till att jämna ut förbrukningen och spara effekt till tillfällen det behövs. Att solceller inte bidrar mycket på vintermånader är ju välkänt, so what.
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att producera el som mest när den behövs som minst hjälper knappast någon…
Det hjälper mig iallafall.
Ingen elräkning i fjol för mig och jämfört med index på börsen så fick jag bra avkastning på min investering.
Kolla när elpriset var högst i fjol, det sammafall när jag producerade som bäst:)
Men fortsätt du som vanligt att solceller inte är bra att satsa på så skrattar jag varje gång jag inte får någon elräkning:)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.