A Aunty skrev:
tyvärr är inte snickare.
Nä det syntes på bilden, men nån sorts stolthet kan man ju ha när man listar ändå
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Aunty skrev:
hantverkaren har alltid rätt att prissätta enklast möjliga. Annars kommer man aldrig få några jobb.
Rätt kanske hantverkaren har att prissätta billigast möjliga, men är inte en nöjd kund, ett bra jobb och en lönsam affär mer värt?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fattar inget vad du skrev.
Ett troll som inte tillför något relevant.
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Rätt kanske hantverkaren har att prissätta billigast möjliga, men är inte en nöjd kund, ett bra jobb och en lönsam affär mer värt?
Så kan man väl inte argumentera om man vill ha en hållbar och lönsamt företag övertid?

Kunden har frågat på en sak, hantverkaren har prissatt det och utfört enligt ffu.
Men sen blir kunden missnöjd för man hade räknat mer mer i sin fantasi då ska hantverkaren grattis fixa detta?
 
Alltså sånt här får mig att koka inombords som hantverkare.

Om någon snickare säger att det är en godkänd listsättning enligt deras standarder så får man ju isåfall visa referensjobb, där man kan se att ni inte kan och monterar skit.

Att man alltid skulle offertera det billigaste är hål i huvudet, man offerterar ett pris där man har utrymme att utföra det yrket besitter. Faller inte det inom kundens buffert så får kund isåfall sänka standarden med vetskap om vad slutresultat kommer bli. Eller så tar man helt enkelt inte jobbet.
Har man ingen yrkesstolthet eller känner någon skyldighet mot kunden som ska betala för utfört jobb, så ska man inte heller jobba som hantverkare. Om den snickaren hade utfört den nivån hemma hos sig själv hade jag blivit mäkta förvånad, men om så är fallet så ska han sluta ta betalt som hantverkare då han uppenbarligen inte har kompetens nog att ta full betalning som snickare, möjligtvis lärling men då skulle det jobbet ändå göras om med handledare.

Hur lr hur, finns inget att försvara i den listsättningen, när kund själv påstår att pengar inte är ett problem.
Då är det bara kunskap och stolthet som saknas. Att folk inte skäms som utför såna här jobb är fan pinsamt.
Så nu ska jag dricka mitt morgonkaffe och lugna ner mig lite.
Ha en vacker dag.
Allt gott.
 
  • Gilla
Thomas59 och 6 till
  • Laddar…
R Robin_CG skrev:
Alltså sånt här får mig att koka inombords som hantverkare.

Om någon snickare säger att det är en godkänd listsättning enligt deras standarder så får man ju isåfall visa referensjobb, där man kan se att ni inte kan och monterar skit.

Att man alltid skulle offertera det billigaste är hål i huvudet, man offerterar ett pris där man har utrymme att utföra det yrket besitter. Faller inte det inom kundens buffert så får kund isåfall sänka standarden med vetskap om vad slutresultat kommer bli. Eller så tar man helt enkelt inte jobbet.
Har man ingen yrkesstolthet eller känner någon skyldighet mot kunden som ska betala för utfört jobb, så ska man inte heller jobba som hantverkare. Om den snickaren hade utfört den nivån hemma hos sig själv hade jag blivit mäkta förvånad, men om så är fallet så ska han sluta ta betalt som hantverkare då han uppenbarligen inte har kompetens nog att ta full betalning som snickare, möjligtvis lärling men då skulle det jobbet ändå göras om med handledare.

Hur lr hur, finns inget att försvara i den listsättningen, när kund själv påstår att pengar inte är ett problem.
Då är det bara kunskap och stolthet som saknas. Att folk inte skäms som utför såna här jobb är fan pinsamt.
Så nu ska jag dricka mitt morgonkaffe och lugna ner mig lite.
Ha en vacker dag.
Allt gott.
Du är inte ensam i tråden om den åsikten, alla utom en resonerar på det viset(y)
Har försökt förklara precis det du skriver i ganska många inlägg.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
R Robin_CG skrev:
Alltså sånt här får mig att koka inombords som hantverkare.

Om någon snickare säger att det är en godkänd listsättning enligt deras standarder så får man ju isåfall visa referensjobb, där man kan se att ni inte kan och monterar skit.

Att man alltid skulle offertera det billigaste är hål i huvudet, man offerterar ett pris där man har utrymme att utföra det yrket besitter. Faller inte det inom kundens buffert så får kund isåfall sänka standarden med vetskap om vad slutresultat kommer bli. Eller så tar man helt enkelt inte jobbet.
Har man ingen yrkesstolthet eller känner någon skyldighet mot kunden som ska betala för utfört jobb, så ska man inte heller jobba som hantverkare. Om den snickaren hade utfört den nivån hemma hos sig själv hade jag blivit mäkta förvånad, men om så är fallet så ska han sluta ta betalt som hantverkare då han uppenbarligen inte har kompetens nog att ta full betalning som snickare, möjligtvis lärling men då skulle det jobbet ändå göras om med handledare.

Hur lr hur, finns inget att försvara i den listsättningen, när kund själv påstår att pengar inte är ett problem.
Då är det bara kunskap och stolthet som saknas. Att folk inte skäms som utför såna här jobb är fan pinsamt.
Så nu ska jag dricka mitt morgonkaffe och lugna ner mig lite.
Ha en vacker dag.
Allt gott.
skippa just detta fallet då.

Så du menar att en entreprenör inte ska räkna på billigast möjliga enligt FFU?
Hur ska man såfall räkna?
 
A
A AndersS skrev:
Du är inte ensam i tråden om den åsikten, alla utom en resonerar på det viset(y)
Har försökt förklara precis det du skriver i ganska många inlägg.
jo alla utom en arbetar i branschen och vet hur den fungerar.

Hur ska man räkna på ett jobb om man inte ska räkna på billigaste möjliga då?
Du har fortfarande inte förklarat detta?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
A Aunty skrev:
skippa just detta fallet då.

Så du menar att en entreprenör inte ska räkna på billigast möjliga enligt FFU?
Hur ska man såfall räkna?
Du ska räkna på vad du behöver för att just du ska kunna utföra ditt jobb bra.
Sen är det ditt jobb som företagare att förklara i text och ord varför din offert kanske inte är billigast och vad dom får som kund.
Annars tycker jag man ska avstå från att åta sig jobbet.
Varför ska man utföra ett yrke där det då enligt din retorik går ut på att använda så billiga material som möjligt och göra jobbet så snabbt att det är orimligt. Det blir ju bara skit. Och om alla hantverkare har den mentaliteten, vad händer då med kunskapsbanken och yrkesstoltheten i Sverige?

Måååånga kunder väljer helst inte det billigaste, utan vill betala någon annan att göra ett bra jobb, då de inte besitter kunskap, tid eller viljan själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas59 och 4 till
  • Laddar…
A
R Robin_CG skrev:
Du ska räkna på vad du behöver för att just du ska kunna utföra ditt jobb bra.
Sen är det ditt jobb som företagare att förklara i text ock ord varför din offert kanske inte är billigast och vad dom får som kund.

Varför ska man utföra ett yrke där det då enligt din retorik går ut på att använda så billiga material som möjligt och göra jobbet så snabbt att det är orimligt. Det blir ju bara skit. Och om alla hantverkare har den mentaliteten, vad händer då med kunskapsbanken och yrkesstoltheten i Sverige?

Måååånga kunder väljer helst inte det billigaste, utan vill betala någon annan att göra ett bra jobb, då de inte besitter kunskap, tid eller viljan själv.
Fast så fungerar inte entreprenadbranschen och juridiken är inte uppbyggd så heller.

Ingen som säger att du ska utföra det dåligt, du ska utföra det billigast enklast enligt FFU.
Sedan är det upp till FFU att säkerställa omfattningen.

Enligt ditt sätt att tänka så kan man aldrig få ett jobb som hanterverkare mot kommun då tex?
Är alla hantverkare som lämnar anbud mot kommunen inga ritkiga hantverkare då?
 
A Aunty skrev:
Fast så fungerar inte entreprenadbranschen och juridiken är inte uppbyggd så heller.

Ingen som säger att du ska utföra det dåligt, du ska utföra det billigast enklast enligt FFU.
Sedan är det upp till FFU att säkerställa omfattningen.

Enligt ditt sätt att tänka så kan man aldrig få ett jobb som hanterverkare mot kommun då tex?
Är alla hantverkare som lämnar anbud mot kommunen inga ritkiga hantverkare då?
Vi jobbar kontinuerligt mot både kommunen och svensk kyrkan. Så verkar ju uppenbarligen inte vara några problem. Eller så har vi fortfarande kvar standard som inte avser skitmaterial eller orimliga tider.
Men nu var ju frågan ställd från privatperson.

Och ja, anser man att man inte kan göra ett bra jobb under ett visst pris så tycker jag man ska avstå från att ta det. Så får då din kommun ta billigaste alternativet och vid nästa upphandling kommer denna firma inte vara med då din kommun insett att dom anlitat okunskap.

Som sagt, känner man att man måste sälja sig till billigast möjliga så gör man i min mening nånting fel och bör se över sin företags nisch.
Kanske man inte ska rikta in sig mot kommun tex och lägga fokus någon annanstans där man får utrymme för att utöva sin yrkesstolthet så man kan komma hem om kvällen och känna att man gjort ett jävligt bra jobb.
 
  • Gilla
Unikt namn och 4 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Fast så fungerar inte entreprenadbranschen och juridiken är inte uppbyggd så heller.

Ingen som säger att du ska utföra det dåligt, du ska utföra det billigast enklast enligt FFU.
Sedan är det upp till FFU att säkerställa omfattningen.

Enligt ditt sätt att tänka så kan man aldrig få ett jobb som hanterverkare mot kommun då tex?
Är alla hantverkare som lämnar anbud mot kommunen inga ritkiga hantverkare då?
Vi pratar inte om kommun eller annan offentlig upphandling som är kapitel för sig. När jag arbetade med offerter/försäljning inom vår bransch hade vi en speciell verksamhet inriktad enbart på offentlig upphandling och dess regelverk. Misstänker att du gör hänvisningar till det regelverket, där jag saknar kunskap.

Du kan inte applicera det på arbete mot privatkund, inte heller mot privata företag!

Nu återgår vi till privatpersoner som ts tråd gäller.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A
R Robin_CG skrev:
Vi jobbar kontinuerligt mot både kommunen och svensk kyrkan. Så verkar ju uppenbarligen inte vara några problem. Eller så har vi fortfarande kvar standard som inte avser skitmaterial eller orimliga tider.
Men nu var ju frågan ställd från privatperson.

Och ja, anser man att man inte kan göra ett bra jobb under ett visst pris så tycker jag man ska avstå från att ta det. Så får då din kommun ta billigaste alternativet och vid nästa upphandling kommer denna firma inte vara med då din kommun insett att dom anlitat okunskap.

Som sagt, känner man att man måste sälja sig till billigast möjliga så gör man i min mening nånting fel och bör se över sin företags nisch.
Kanske man inte ska rikta in sig mot kommun tex och lägga fokus någon annanstans där man får utrymme för att utöva sin yrkesstolthet så man kan komma hem om kvällen och känna att man gjort ett jävligt bra jobb.
R Robin_CG skrev:
Vi jobbar kontinuerligt mot både kommunen och svensk kyrkan. Så verkar ju uppenbarligen inte vara några problem. Eller så har vi fortfarande kvar standard som inte avser skitmaterial eller orimliga tider.
Men nu var ju frågan ställd från privatperson.

Och ja, anser man att man inte kan göra ett bra jobb under ett visst pris så tycker jag man ska avstå från att ta det. Så får då din kommun ta billigaste alternativet och vid nästa upphandling kommer denna firma inte vara med då din kommun insett att dom anlitat okunskap.

Som sagt, känner man att man måste sälja sig till billigast möjliga så gör man i min mening nånting fel och bör se över sin företags nisch.
Kanske man inte ska rikta in sig mot kommun tex och lägga fokus någon annanstans där man får utrymme för att utöva sin yrkesstolthet så man kan komma hem om kvällen och känna att man gjort ett jävligt bra jobb.
men då hänger jag inte med, du skrev ju att du inte lägger dig lägst utan istället förklarar varför du har dyrare och bättre?

gör man det mot kommunen blir man direkt förkastad enligt LOU.
 
A
A AndersS skrev:
Vi pratar inte om kommun eller annan offentlig upphandling som är kapitel för sig. När jag arbetade med offerter/försäljning inom vår bransch hade vi en speciell verksamhet inriktad enbart på offentlig upphandling och dess regelverk. Misstänker att du gör hänvisningar till det regelverket, där jag saknar kunskap.

Du kan inte applicera det på arbete mot privatkund, inte heller mot privata företag!

Nu återgår vi till privatpersoner som ts tråd gäller.
men jag har frågat åtskilliga gånger nu, om man inte ska räkna på enklast och billigaste som uppfyller Förfrågningsunderlag.
Hur ska man då räkna som entreprenör?
 
A Aunty skrev:
men jag har frågat åtskilliga gånger nu, om man inte ska räkna på enklast och billigaste som uppfyller Förfrågningsunderlag.
Hur ska man då räkna som entreprenör?
Men snälla du för privatperson finns många gånger inte förfrågningsunderlag, kan vara så enkelt som ett tfnsamtal och sedan får hantverkaren ställa frågorna om hur det ska utföras utifrån kundens önskemål.
Du kan inte ställa krav att privatkunden ska besitta den kunskapen, t.ex. ARN tar hänsyn till det vid tvister att utförande företag har inte informerat tillräckligt utifrån att en privatkund inte kan förväntas inneha sådan kunskap. Men här får du leta själv bland alla de rekommendationerna.

När det gäller privata företag kan man skriva vilka krav som helst, även valfritt välja vilka som får offerera arbete. Man svarar utifrån kundens förfrågan och kunden/företaget väljer inte alltid den billigaste lösning. Om en offert ska förkastas eller inte avgör företaget själva.
Ungefär som en kund uttryckte till mig en gång med en komplex lösning "ni är billigast och inte enklast, men om det blir problem löser ni dem", där vi fick affären.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.