L Lakritsianen skrev:
Ja då har du troligtvis läst alla andra trådar och inlägg av oss som är drabbade av höga träd som tar upp mer space av vad tomtägaren egentligen äger!
Varför ska vi vara tysta? Det hade ju passat er ypperligt.
Nu handlar inte inlägget om mig men jag har förståelse för den som är drabbad av ett 15 m högt träd.
En vacker alm, lind, bok med bred krona kommer skugga enormt mycket om den är placerad vid tomtgränsen sydväst om grannen med en mindre villatomt, eller hur? Ganska enkel matematik.
Tyvärr krävs det regler och ansvar för tomtägare kring träd i tätbebyggt område när det inte visas hänsyn. Precis som det finns regler på bygglov vid tomtgränser och reglerade höjder.
Om ett träd faller över grannens hus /växthus får den drabbade grannen betala självrisk till sitt försäkringsbolag när det borde vara tvärtom vilket också hade lett till att fler hade valt att inte ha höga träd nära grannens hus. Det svider ju mer när man själv får betala.
Sedan kommer aldrig ett försäkringsbolag att täcka upp helt för en stormskada på ett äldre hus med typ 40 år gammalt virke!
Lagarna i Sverige som omfattar hantering av träd passar inte optimalt för alla. Särskilt inte i tätbebyggt område.

Om man orkar kan man givetvis lobba för något annat men det kan ta en livstid. Vill man hitta frid i sinnet och leva ett glatt liv och verkligen stör sig om nästgårds väljer gran före granne så är man tvungen att flytta dit där man inte har grannar nära inpå knuten. Något annat finns tyvärr inte.

Det är förstås en jobbig sits att man behöver anpassa sig men så är det. Vi har tex flyttat dit där det finns en invasiv växtart hos en granne som skiter i det. Vi kommer aldrig bli av med den växten på vår egen tomt pga det. Bara jobba mot den till det möjligen kommer en trädgårdsintresserad ny granne. Totalt sätt har vi en fantastisk tomt och en majoritet av grannar har vi en god relation med. Väl så.

Här gäller det att välja sina strider.
 
  • Gilla
Utter6300
  • Laddar…
H
L Lakritsianen skrev:
Ja då har du troligtvis läst alla andra trådar och inlägg av oss som är drabbade av höga träd som tar upp mer space av vad tomtägaren egentligen äger!
Varför ska vi vara tysta? Det hade ju passat er ypperligt.
Nu handlar inte inlägget om mig men jag har förståelse för den som är drabbad av ett 15 m högt träd.
En vacker alm, lind, bok med bred krona kommer skugga enormt mycket om den är placerad vid tomtgränsen sydväst om grannen med en mindre villatomt, eller hur? Ganska enkel matematik.
Tyvärr krävs det regler och ansvar för tomtägare kring träd i tätbebyggt område när det inte visas hänsyn. Precis som det finns regler på bygglov vid tomtgränser och reglerade höjder.
Om ett träd faller över grannens hus /växthus får den drabbade grannen betala självrisk till sitt försäkringsbolag när det borde vara tvärtom vilket också hade lett till att fler hade valt att inte ha höga träd nära grannens hus. Det svider ju mer när man själv får betala.
Sedan kommer aldrig ett försäkringsbolag att täcka upp helt för en stormskada på ett äldre hus med typ 40 år gammalt virke!
Från att grannens äppelträd blir skuggat, till självrisker.
Det kanske redan finns någon tråd om självrisker? :thinking:
 
L Lakritsianen skrev:
Ja då har du troligtvis läst alla andra trådar och inlägg av oss som är drabbade av höga träd som tar upp mer space av vad tomtägaren egentligen äger!
Ärligt talat, du och ett par stycken till försöker få detta att vara en stor grej, ytterst få andra håller med.

Skulle iofs inte förvåna mej om minst en av de som håller med visar sej vara ett dublettkonto.

Varför ska vi vara tysta? Det hade ju passat er ypperligt.
Skillnaden hade varit minimal, kom igen när du lyckats lobba in en lag om det.

Tyvärr krävs det regler och ansvar för tomtägare kring träd i tätbebyggt område när det inte visas hänsyn. Precis som det finns regler på bygglov vid tomtgränser och reglerade höjder.
Du och nån enstaka människa till anser det, så det "krävs" inte.

Själv skulle jag hellre se lagar om att man inte får ta ner träd hur som helst (som finns i många andra länder), jag tror ärligt talat att sannolikheten är större för att vi får sådana lagar, även om jag eg inte tror att nåt av det kommer att hända.

Om ett träd faller över grannens hus /växthus får den drabbade grannen betala självrisk till sitt försäkringsbolag när det borde vara tvärtom vilket också hade lett till att fler hade valt att inte ha höga träd nära grannens hus. Det svider ju mer när man själv får betala.
Vi har haft denna diskussionen i flera andra trådar, och alltid kommit fram till att husskador orsakade av fallande träd är extremt ovanliga.

Du gör i vanlig ordning en höna av en fjäder.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
L Lakritsianen skrev:
Ja då har du troligtvis läst alla andra trådar och inlägg av oss som är drabbade av höga träd som tar upp mer space av vad tomtägaren egentligen äger!
Varför ska vi vara tysta? Det hade ju passat er ypperligt.
Nu handlar inte inlägget om mig men jag har förståelse för den som är drabbad av ett 15 m högt träd.
En vacker alm, lind, bok med bred krona kommer skugga enormt mycket om den är placerad vid tomtgränsen sydväst om grannen med en mindre villatomt, eller hur? Ganska enkel matematik.
Tyvärr krävs det regler och ansvar för tomtägare kring träd i tätbebyggt område när det inte visas hänsyn. Precis som det finns regler på bygglov vid tomtgränser och reglerade höjder.
Om ett träd faller över grannens hus /växthus får den drabbade grannen betala självrisk till sitt försäkringsbolag när det borde vara tvärtom vilket också hade lett till att fler hade valt att inte ha höga träd nära grannens hus. Det svider ju mer när man själv får betala.
Sedan kommer aldrig ett försäkringsbolag att täcka upp helt för en stormskada på ett äldre hus med typ 40 år gammalt virke!
Problemet med ditt resonemang är att det i stort sett aldrig händer att träd faller på hus på det viset. Det är därför försäkringsbolagen inte säger så mycket kring det.

Det är snarare du som har ångest över stora träd.

Men jag håller med om att så stora träd inte passar i en trädgård, men av helt andra skäl än de du tar upp. :)
 
H Håkan V skrev:
Nej jag är ingen elak människa. Men dina argument roar mig, en villatomt är ingen odlingslott så vill man odla så får man göra det i den del av den egna trädgården som är lämplig. Det är också lämpligt att välja att odla sådant som hinner mogna i den aktuella växtzon man bor i.

Din grannes granhäck är dock troligen lika gammal som du är, så den är sannolikt inte planterad för att djävlas med dig. Ha det gott.
Nuvarande granne har inte gjort något åt sin granhäck under 17 år och åt det vill jag skriva: Fy sjutton!
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Nuvarande granne har inte gjort något åt sin granhäck under 17 år och åt det vill jag skriva: Fy sjutton!
En fördel med träd som jag ser det är att de inte behöver göras något åt ifall man inte vill. Jag har massor av träd runt huset, skulle aldrig komma på tanken att hålla på att ansa dem i tid och otid. Träden är unika individer och man kan inte förvänta sig att de alla ska se ut som 'idealträdet'.
 
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En fördel med träd som jag ser det är att de inte behöver göras något åt ifall man inte vill. Jag har massor av träd runt huset, skulle aldrig komma på tanken att hålla på att ansa dem i tid och otid. Träden är unika individer och man kan inte förvänta sig att de alla ska se ut som 'idealträdet'.
De flesta tar hänsyn till sina grannar och därför " kryllar" det inte av höga träd i villaområden. Men du är just ett typexempel varför reglerna måste ses över.
 
L Lakritsianen skrev:
De flesta tar hänsyn till sina grannar och därför " kryllar" det inte av höga träd i villaområden. Men du är just ett typexempel varför reglerna måste ses över.
De flesta tar hänsyn till sina grannar och därför lägger dom sej inte i vad andra har för växter på sin tomt.

Men just du är ett typexempel på folk som inte har den respekten.
 
  • Gilla
Tabors39 och 5 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
De flesta tar hänsyn till sina grannar och därför lägger dom sej inte i vad andra har för växter på sin tomt.

Men just du är ett typexempel på folk som inte har den respekten.
Har du en 15 m hög lönn som skuggar grannens äppelträd m.m. och ingen klagar? Skulle inte tro det!
 
L Lakritsianen skrev:
Har du en 15 m hög lönn som skuggar grannens äppelträd m.m. och ingen klagar? Skulle inte tro det!
Jaha, och om grannen klagar?
 
L Lakritsianen skrev:
Har du en 15 m hög lönn som skuggar grannens äppelträd m.m. och ingen klagar? Skulle inte tro det!
Lönn vet jag inte, men jag har många träd som är mycket högre än så, skulle tippa på en bit över 100 träd, varav vissa är riktigt höga.

Ingen av grannarna har klagat än, och det tror jag inte dom kommer att göra då dom är den hyggliga typen som inte försöker lägga sej i hur andra lever sina liv.
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.

Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.

Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
Går du och sågar bort toppen så kommer lönnen att börja skjuta toppskott och bli mycket tät upptill och toppskotten växer snabbt=arbete vart tredje år ungefär men den kan bli otroligt fin förstås men då skall den klippas nu och då men det är inte något enkelt kapittel om trädet är 15 m högt. Jag har själv en lönn under en elledning som jag ansar och försöker forma forma till ett klot. Jag har redan funderat på att såga ner trädet helt.
 
  • Gilla
looserskin
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Så här ser det ut hos mina grannar halv sex på kvällen den 2 mars när vi hade kvällssol. Stora träd i sydväst som ger skugga när solen står lågt. Folk accepterar vanligen att grannens träd skuggar.
[bild]
Vad jag förstår av bilden är det inte grannarnas träd som skuggar utan deras egna träd. Då e de ju svårt stt klaga
 
K kentauren skrev:
Vad jag förstår av bilden är det inte grannarnas träd som skuggar utan deras egna träd. Då e de ju svårt stt klaga
Looserskin gjorde inlägget inte Gråsten som la upp bilden!
Om svenskar klagar brukar det finnas anledning, de håller tyst in i det längsta.

K kentauren skrev:
Vad jag förstår av bilden är det inte grannarnas träd som skuggar utan deras egna träd. Då e de ju svårt stt klaga
 
L Lakritsianen skrev:
Looserskin gjorde inlägget inte Gråsten som la upp bilden!
Om svenskar klagar brukar det finnas anledning, de håller tyst in i det längsta.
Drönarfotot tog jag i början av mars så sent på dagen som möjligt för att visa grannen hur skuggorna då faller. Längre fram på våren går solen ned ännu mer i väster (åt vänster i bild) och då är det snarare grannarnas träd än de egna som skuggar. Men det är lite absurt att kräva att grannarnas träd ska hållas nere så att man har sol i kvällningen.
Vi tog ned en stor stam som lutade sig över tomtgränsen och några större andra grenar som gick över tomtgränsen vilket grannen kan kräva enligt lag. Men trettio år gamla träd och träd som står mer än två meter från tomtgräns kan grannar inte få bort med hänvisning till önskemål om kvällssol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.