L LillaRackaren skrev:
Hej!

Jag har installerat Robonect i min R70Li och det har funkat bra. Efter att ha dragit lite för hårt med mejseln när jag satte ihop chassidelarna i varandra så är det 2-3 skruvar som har dragit med sig lite gänga (krullig plast) ut ur skruvhålen och därmed tar inte de skrivarna särskilt bra när de sedan dess ska dras åt. Någon som har ett tips på hur det kan åtgärdas, t.ex. om man skulle fylla hålen med något lämpligt medel som stelnar och sedan ger skruvarna möjlighet att greppa igen? Annat bra tips? Vill helst slippa byta chassit med allt pill som det innebär. :)

Tack för alla eventuella svar!

Gänginsats:
https://www.gplshop.se/sv/ganginsats-automower
 
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gänginsats:
[länk]
Haha - klockrent ju! Exakt det jag behöver. Tack!!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
L lasseboy skrev:
Den gick ut 1 gång och klippte nu stått och laddat 3 h, skickade ut den på auto, den vänder och går hem igen!!? Blir tokig på den!
Ser ju bättre ut när den laddar , kolla bilden:thinking:
Tjenare! jag hade exakt samma fel på min maskin förra året. Hade satt i ett eftermarknads batteri från batterilagret och det funkade typ 1 månad sen gick den in i laddaren för att sen åka ut direkt och åka runt och ledar efter laddstationen ett par ggr för att sedan stanna framför laddaren. Sen tröttna jag och köpte ett original batteri och nu fungerar den felfritt.

Vanliga orsaker på dessa maskiner är:
Glapp/skadade/ kablar till laddblecken i laddstationen.

Eftermarknads batteri/dåligt batteri

guidekabeln dålig kontakt i anslutningen till laddstationen

laddningsstationens (antennslinga) är skadad eller ligger fel under laddningsstationen.

Sen har jag hört att kretskortet i laddningsstationen kan bli fuktskadade och behöver då bytas.

Min maskin är nu 10 år gammal men går som den var ny.

/Fidde
 
L LillaRackaren skrev:
Haha - klockrent ju! Exakt det jag behöver. Tack!!
Hej,
hur gick det med gänginsatsen? Jag har samma problem och har köpt gänginsats men tycker hålen i chassit är alldeles för små för insatsen. Borrade du upp hålen innan du skruvade i gänginsatsen?
MVH
Johan
 
Hej Johan!

tack för återkopplingen på din upplevelse! Jag har faktiskt inte hunnit testa, men det låter ju illavarslande att hålen är för trånga för insatsen.

Har någon fått klarhet i vad måtten är på gänginsatsen och skruven? Jag lyckas inte läsa mig till det ännu och gänginsatserna (som jag redan beställt) är ju rätt dyra kan jag tycka, vore nice att hitta billigare på Amazon eller liknande.
 
J Johan Sülau skrev:
Hej,
hur gick det med gänginsatsen? Jag har samma problem och har köpt gänginsats men tycker hålen i chassit är alldeles för små för insatsen. Borrade du upp hålen innan du skruvade i gänginsatsen?
MVH
Johan
Hej Johan!

jag hittade denna video. Det krävs att man borrar hål med en 6,6mm borr. Jag hade bara en 6mm borr och lyckades sedan förstås sabba chassit när jag skulle skruva in gänginsatsen. Helvete också, jag och mitt kassa tålamod när jag saknar verktyg.

 
Samma sak hände mig. Chassit sprack när jag skruvade i gänginsatsen efter att ha borrat. Hörde av mig till gpl shop och hävdade att jag blivit vilseledd av produktbeskrivningen som säger att det bara är att skruva in den. Kundtjänst på gpl shop rekommenderade mig dessutom att borra.
Dom kontaktade då husqvarna som sa att den inte var 100% anpassad för 430x. Gpl shop var hyggliga och skickade ett nytt chassi till mig. Nu såg jag att dom tagit bort texten som säger att insatsen passar alla automower. Istället räknar dom upp vilka modeller den passar till.
 
Tänkte köpa nya bläck till R40 li 2012, men såg att även den lilla ögla som man har fast mot bläcket är väldig ut sliten, har nog slipat förmycket. Går det sätta nån annan typ av metall ögla där, tyckte 441 kr för bläck och kablage var dyrt.
https://www.gplshop.se/sv/kablage-batteri-4
 
  • Elkabel med kontakt, kopparfästen och text "Kablage batteri" på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Javisst, du kan tillverka en själv om du inte tycker att du kan använda tiden till annat.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Javisst, du kan tillverka en själv om du inte tycker att du kan använda tiden till annat.

Stickan
Köpa bläcken och hitta en ögla i koppar klämma på kabeln, kan ju inte va svårt eller ta tid.
 
Stickan56
L lasseboy skrev:
Köpa bläcken och hitta en ögla i koppar klämma på kabeln, kan ju inte va svårt eller ta tid.
Om det du menar med ögla ar den ringkabelsko som sitter på kabeln så finns de att köpa.
8890654.jpg
Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om det du menar med ögla ar den ringkabelsko som sitter på kabeln så finns de att köpa.
[bild]
Stickan
Får försöka hitta i koppar. Så inte det ärjar.
 
Stickan56
L lasseboy skrev:
Får försöka hitta i koppar. Så inte det ärjar.
Är något som ärgar så är det koppar.
Kabelskon på bilden är av förtennt koppar.

Stickan
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Nu börjar man bli trött på min R40 li.
Fulladdad in för vintern, förvarad i om hus.
Rent gjort kontakter bläck i laddare och maskin. Slipat och fixat. Maskinen går 1 dag. Sedan säger den hittar inte laddstation. Trots att den är i laddsationen. Rev ner allt igen maskin och laddare!, fin putsade slipade nya plast brickor mellan skruv bläck, men 0 laddning! Ska låna en mätare för att se om det är nån spänning i laddblecken, men den lyser grönt. Maskinen gick skit bra tills detta!
Ska man kasta skite eller köpa nytt?
 
L lasseboy skrev:
Nu börjar man bli trött på min R40 li.
Fulladdad in för vintern, förvarad i om hus.
Rent gjort kontakter bläck i laddare och maskin. Slipat och fixat. Maskinen går 1 dag. Sedan säger den hittar inte laddstation. Trots att den är i laddsationen. Rev ner allt igen maskin och laddare!, fin putsade slipade nya plast brickor mellan skruv bläck, men 0 laddning! Ska låna en mätare för att se om det är nån spänning i laddblecken, men den lyser grönt. Maskinen gick skit bra tills detta!
Ska man kasta skite eller köpa nytt?
Aktivera quick info.-menyn genom lång tryck på 0. Avläs batteriström, ställ klipparen i laddaren, dra den ut och in några gånger och se om laddningen påbörjas på korrekt sätt
Visas ett negativt strömvärde sker urladdning, positivt strömvärde sker laddning. Beroende på batteriets status kan strömmen ligga närmare 1000 mA.

Har du kollat kablaget från klipparens laddbleck, så att de är friska och hela?
Bakdelen utsätts för mycket fukt som kan påverka metall och kontakter..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.