G Guzzen1 skrev:
Vad är argumentet för att åka elbil? Miljö eller vad?
Det vore kul att någon elbilsägare redogör för de för och nackdelar man vet eller tror att en elbil har.

Fakta i målet kan sökas på Youtube i Björn Gillbergs klipp i ämnet. Han presenterar kalla fakta om mijjö och energi, ämnen han forskat i under minst 50 år.
Enbart för att reta andra medmänniskor i trafiken.
Äldre män med jämthund verkar vara väldigt upprörda. Det är för att de är väldigt miljömedvetna och inte tycker om den miljöfarlig elbilen.
De har plötsligt blivit intresserade av miljönvård.

Miljöpartiet kommer nog gå fram i nästa val !!
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
sunnis
P paralun skrev:
Jo men vitsen är ju att man ska se fel innan bilbrovningen, annars så är vi i "epatraktorfällan" med för lite pengar. Urbota korkat!
Då kan du börja med att påtala det till alla som åker runt i sina gamla bilar och får 2or på besiktningen att de ska minsann betala för en rejäl inspektionsservice!

Min poäng är folk kommer skita i att betala för inspektionsservice vare sig det är en Tesla eller BMW. De flesta gör en oljeservice på sin gamla bil i bästa fall varje år och överlåter 2orna till en mekaniker om de inte löser det själv innan eller efter besiktningen.

Så vad spelar det för någon roll att man inte behöver betala en mekaniker en timpenning runt 4000kr timmen effektiv tid för att garantin de första åren ska gälla?

Vi är redan i epatraktorfällan och det har varit så sen 1963. Innan bilprovningen så strunta man helt i det.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
I dagens "service" på en märkesverkstad ingår inte ens kontroll av ljusbilden, glapp i styrleder eller spindelleder kan de också missa och om du dagen efter en så kallade "service" får flera "2or" vid en besiktning tar inte märkesverkstaden något ansvar.
Pengar är tyvärr det som styr...
Jo men det blir rena katastrofen när Teslorna blir +5 eller mer...
Sen som ett "brev på posten" så börjar batteriet sacka.. noll i andrahandsvärde.
Knäppskallar!
 
sunnis sunnis skrev:
Då kan du börja med att påtala det till alla som åker runt i sina gamla bilar och får 2or på besiktningen att de ska minsann betala för en rejäl inspektionsservice!

Min poäng är folk kommer skita i att betala för inspektionsservice vare sig det är en Tesla eller BMW. De flesta gör en oljeservice på sin gamla bil i bästa fall varje år och överlåter 2orna till en mekaniker om de inte löser det själv innan eller efter besiktningen.

så vad spelar det för någon roll att man inte behöver betala en mekaniker en timpenning runt 4000kr timmen effektiv tid för att garantin de första åren ska gälla?

Vi är redan i epatraktorfällan och det har varit så sen 1963. Innan bilprovningen så strunta man helt i det.
Kort så är vi inte i "epatraktorfällan" men vi kanske är på väg dit i all misär?

Har man råd med en Tesla så ska man banne mig ha råd med en riktig service för bilen!
Byta kupefilter....:crysmile:
 
sunnis
P paralun skrev:
Kort så är vi inte i "epatraktorfällan" men vi kanske är på väg dit i all misär?

Har man råd med en Tesla så ska man banne mig ha råd med en riktig service för bilen!
Byta kupefilter....:crysmile:
jo, vi är i din så kallade ”Epatraktorfälla”. Vill du ha bevis för det så finns det massvis med statistik hos bilprovningen som visar på att bilägare som inte äger Tesla systematisk slarvar med den årliga servicen på sina bilar.
 
j.f.s
Så här ser serviceschemat ut för min BMW i4 som togs ut i år sista februari.
 
  • Skärm i bil med statusindikatorer som visar serviceinformation och underhållsåtgärder för en BMW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Däckservice??? Vad innebär det?
 
M Markarbetaren skrev:
Vill minnas att jag hade detta på min BMW...från 1984;). En lampa som tändes när ett bleck blev jordat mot skivan. Tesla borde ju ha en varning också, föregångare som dom är.
.
Att kolla bromsbelägg när vi idag bara har skivbromsar och dessutom de flesta skiftar hjul 2 ggr/år.
Jag skiftar hjul och kollar själv, borde väl enkelt kunna kollas även om man lämnar in bilen för det.
Och efter några år kan man be besiktningen ge ett omdöme då det är årlig besiktning.
Är bara släpor de haft synpunkt vid besiktning, aldrig bilarna.:D
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Att kolla bromsbelägg när vi idag bara har skivbromsar och dessutom de flesta skiftar hjul 2 ggr/år.
Jag skiftar hjul och kollar själv, borde väl enkelt kunna kollas även om man lämnar in bilen för det.
Och efter några år kan man be besiktningen ge ett omdöme då det är årlig besiktning.
Är bara släpor de haft synpunkt vid besiktning, aldrig bilarna.:D
Ja självklart kollar man bromsarna när man skiftar däcken, iaf. vi som sparar tid på att göra det själva.
På just BMW kan jag tänka mig att det hade med rådande marknad att göra. Vi hade ingen vinterdäckslag då, jag hade heller inga vinterdäck. Och bilarna såldes på många marknader där man aldrig skiftar däck pga. årstid.
På andra bilar har jag haft ett bleck på klossen som går emot skivan och skapar ett skrapljud som varning att beläggen är på väg att ta slut.

Jag vet inte hur lågt man ska lägga ribban. Vart går gränsen för sunda förnuftet och ägarens ansvar? Behöver jag lämna min bil på serviceverkstad för att kolla beläggens beskaffenhet? Däckens mönsterdjup? Fylla på spolarvätska? Svaret är uppenbarligen ja för vissa. Att Tesla frångått detta och överlåtit det som en frivillig sak till ägarna tycker jag är ett steg framåt. Jag har en Folka och deras "inspektion" är ju ett stort skämt med enda syfte att tvinga bilägarna till dyra verkstadsbesök i enda syfte att tjäna pengar. Första märket under 35 års bilägande som jag lämnat en bil på service utan att dom bytt olja/filter, och då drivs den inte av en elmotor:mad:
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Att kolla bromsbelägg när vi idag bara har skivbromsar och dessutom de flesta skiftar hjul 2 ggr/år.
Jag skiftar hjul och kollar själv, borde väl enkelt kunna kollas även om man lämnar in bilen för det.
Och efter några år kan man be besiktningen ge ett omdöme då det är årlig besiktning.
Är bara släpor de haft synpunkt vid besiktning, aldrig bilarna.:D
Jo nu är det många nuförtiden som byter däck vid en 5-minuters "drive-in" och det blir inga kontroller gjorda mer än på däcken, jag byter så. Sen kommer ju broms samt styrledsfel smygande oavsett bromsbeläggmätning och det är ju när en bil år +5år som felen börjar komma. Sen vet jag inte hur mycket gummidamasker det är på drivningen för en elbil? Det är ju sedan även stor skillnad på slitage hur en förare kör en bil.
Men det lär ju börja synas i bilprovningens statistik om Tesla har många fel.
 
P paralun skrev:
Kort så är vi inte i "epatraktorfällan" men vi kanske är på väg dit i all misär?

Har man råd med en Tesla så ska man banne mig ha råd med en riktig service för bilen!
Byta kupefilter....:crysmile:
Du verkar inte gilla Tesla? Du borde köra nåt annat bilmärke istället då.

Vilka har då råd med en Tesla kan man fråga sig? Tja, Model Y är den mest sålda bilen i Sverige hittills i år, så det är väl ganska många då som har råd.
 
  • Gilla
jannebmw och 4 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Du verkar inte gilla Tesla? Du borde köra nåt annat bilmärke istället då.

Vilka har då råd med en Tesla kan man fråga sig? Tja, Model Y är den mest sålda bilen i Sverige hittills i år, så det är väl ganska många då som har råd.
Jo men vad jag vill komma till är att felen kommer efter +5 år och att då inte ha riktiga verkstadskontroller i ett serviceschema är ju klart märkligt. Men det visar ju sig i bilprovningens statistik om servicen är dålig för en bil.
Sen kostar ju en verkstad inkl billyftar en stor slant inkl kunniga bilmekaniker.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag brukar se till att göra inspektioner och byta filter.

Visst, det finns ingen motorolja och filter att byta men även kyl och bromsvätskor behöver kontroll och byter man inte bromsvätska regelbundet är det risk att bromssystemet kan rosta invändigt.

Elbilar är ofta relativt tunga så kontroll av upphängning och leder är inte helt fel enligt mig.

Att sedan bilmekaniker ofta debiterar högre timtaxa än hjärnkirurger är en egen tråd, som troligen skulle bli längre än den om elektrikernas påslag på elmaterial. ;)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Vilka har då råd med en Tesla kan man fråga sig? Tja, Model Y är den mest sålda bilen i Sverige hittills i år, så det är väl ganska många då som har råd.
Frågan är om de går att sälja när de är 3 år gamla?
Försäkringsbolagen i Sverige verkar ha bestämt sig för att inte ha och göra med Tesla.

Hos Folksam kostar en helförsäkring på mig, (en man i villa) med 1500 mil.
Tesla M Y 37164/år
VW ID4 14244/år

Även ID4:n är dyr, men 37000/år kommer jag aldrig betala för en bilförsäkring, även om någon gav mig
en Tesla.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Ja de är väldigt dyra att försäkra efter tre år. Har man möjlighet så kan det därför vara bättre att leasa, och lämna tillbaka efter tre år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.