M maria01 skrev:
visa en bild på en medeltida kyrka med brygga och fasta stegar snälla
Jag har kollat på många kyrkor idag och insett att det är väldigt få som har skorsten över huvudtaget :oops:.. tänk det hade jag aldrig reflekterat över (och jag har varit i många/ bott i kyrktäta områden) .. så nu har jag börjat undra över hur de "på den tiden" faktiskt värmde upp kyrkorna..?!

Jag har bara hittat ett fåtal med nån skorsten (eller venthuv?) men jag hittade några med lucka mot taknocken så de iaf slipper klättra upp dit (de kan kliva upp ur luckan direkt)

Sen lite udda.. så hittade jag faktiskt en kyrka med stege på taket.. men såg fasiken ingen skorsten för det.

Gammal kyrka av sten med torn, kyrkogård, klart väder, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror att det där iof kan vara en åländsk kyrka,


Vit kyrka med tegeltak, kyrkogård framför, klarblå himmel, gröna träd, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer jag gå å fundera på de där skorstenarna i flera dagar haha.. (eller ja, bristen av skorstenar)
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
M maria01 skrev:
visa en bild på en medeltida kyrka med brygga och fasta stegar snälla
Om den har en eldstad som behöver sotas, så kommer det absolut finnas...
Men om du nu jobbar så mycket på kyrkor så borde du vara medveten om hur många instanser som är inblandade då.... och jag tror inte någon av dom godkänner stegar och bryggor i största allmänhet....
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
en plåtslagare och byggare gör det varje dag varför ska sotaren inte klara av det
Den här veckan har jag tagit fram stegen en gång....:cool::cool:
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
M maria01 skrev:
och en skylift kommer defentivt inte in på många villa tomter så du menar du aldrig lämnar korgen helt omöjligt för en jobba så

Vindskiveplåten har jag aldrig satt upp med skylift eller andra mindre jobb som skorstens huvar

du står inte på nån skylift på dina bilder ?
M maria01 skrev:
och en skylift kommer defentivt inte in på många villa tomter så du menar du aldrig lämnar korgen helt omöjligt för en jobba så

Vindskiveplåten har jag aldrig satt upp med skylift eller andra mindre jobb som skorstens huvar

du står inte på nån skylift på dina bilder ?
Röd lyftutrustning i verkstadsmiljö, troligen för tunga maskiner eller fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
måste erkänna att jag inte visste om bildarkivet...
Den här går på larvband blir 800bred x 2100 hög .ska kunna komma igenom en gångdörr... funkade utmärkt i trädgårdar... dock italiensk så kvaliteten lämnade lite att önska... Röd lyftutrustning i verkstadsmiljö, troligen för tunga maskiner eller fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Det här forumet består fanemig av de mest gnidna, avundsjuka och missunnsamma jävla människor jag någonsin har skådat.
 
Redigerat:
wildeside
F finnemang skrev:
Det här forumet består fanemig av de mest gnidna, avundsjuka och missunnsamma jävla människor jag någonsin har skådat.
Och så finns jag, det finns nog en och annan till som inte stämmer in på den beskrivningen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag har kollat på många kyrkor idag och insett att det är väldigt få som har skorsten över huvudtaget :oops:.. tänk det hade jag aldrig reflekterat över (och jag har varit i många/ bott i kyrktäta områden) .. så nu har jag börjat undra över hur de "på den tiden" faktiskt värmde upp kyrkorna..?!

Jag har bara hittat ett fåtal med nån skorsten (eller venthuv?) men jag hittade några med lucka mot taknocken så de iaf slipper klättra upp dit (de kan kliva upp ur luckan direkt)

Sen lite udda.. så hittade jag faktiskt en kyrka med stege på taket.. men såg fasiken ingen skorsten för det.

[bild]


Tror att det där iof kan vara en åländsk kyrka,


[bild]

Nu kommer jag gå å fundera på de där skorstenarna i flera dagar haha.. (eller ja, bristen av skorstenar)

vart har skrivt att kyrkan ska skorsten?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Om den har en eldstad som behöver sotas, så kommer det absolut finnas...
Men om du nu jobbar så mycket på kyrkor så borde du vara medveten om hur många instanser som är inblandade då.... och jag tror inte någon av dom godkänner stegar och bryggor i största allmänhet....
exsakt vad jag skrev från början
 
M maria01 skrev:
exsakt vad jag skrev från början
Men varför har du då hakat upp dig på att det ska finnas stegar?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Men många brukar ha nockräcke
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men varför har du då hakat upp dig på att det ska finnas stegar?
för min sotare krävde det på enplanshus fastmoterad på fasaden på taket hade jag en men den var inte godkänd sa han sen ville han ha en fotbrygga med på ett hus från 1850 skulle se helt konstigt ut


jag har aldrig skrivit nåt om skorstenar på kyrktak
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men många brukar ha nockräcke
det hade jag

när det kommer till jobb där det inte får sättas up stegar på grund av k märkning och vidare så går det att lösa säkerheten på annnat sett ett sättet är ankra linnan på andra sidan huset jag brukar parkera bil och använda dragkroken sen på med selen och gå upp otroligt säkert
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vart har skrivt att kyrkan ska skorsten?
Jag skrev det ”nyss”.. att jag inte sett det på kyrkor.. och rent generellt tänker man ju att eldar man för värmen brukar det vara ett hål/skorsten/nått.. någonstans :)

Har inte funderat så mycket på uppvärmningen förr, i kyrkor:)
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
för min sotare krävde det på enplanshus fastmoterad på fasaden på taket hade jag en men den var inte godkänd sa han sen ville han ha en fotbrygga med på ett hus från 1850 skulle se helt konstigt ut
kan det vara så att fasadhöjden är över 4m?
jag gissar åxå att det är en liten plattform på skorstenen han är ute efter..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.