H
Patrik V. Patrik V. skrev:
Men hur är det möjligt att vara så begränsad i tanken och inte ens begripa att ex solceller inte alls är "tillgängliga för alla" . Att leva i en pseudoverklighet, där alla bor i villa, visar bara på hur trångsynt du är.
Vore intressant med en uppföljning nu i nyktert tillstånd. Eller ska vi gå på att cykelbanor finns överallt på landsbygden :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Patrik V.
X xLnT skrev:
Nu är jag medveten om att det är lördagkväll och att många då njuter av diverse alkoholhaltiga drycker som kanske påverkar både omdömet likväl läsförståelsen.

Jag skrev att det var tillgängligt för alla att nyttja, inte att det passade alla att nyttja, förstår du skillnaden annars får du säga till så förklarar jag det i mer detalj.

Det finns så många bidrag som inte alla kan nyttja eller kommer till gängs, så detta blir bara en direkt reflektion över klagandes egna värderingar.
Mot väldigt många bidrag, så krävs det ju för att nyttja detta, en motprestation (jobb och betald skatt), det tycker jag är positivt. Jag är generellt emot bidrag och vill hellre ha lägre skatter, för det ska löna sig att arbeta tycker jag.

Så till skillnad från dig (vad det verkar av ditt inlägg) så kan jag resonera om/för saker som ligger tvärt emot mina åsikter.
Hej kom och hjälp mig, vad du är off Tråden handlar om solceller, inte bidrag i största allmänhet.
 
D Dilato skrev:
I dag får en mindre elproducent, exempelvis en villaägare med solpaneler på taket, en rabatterad eller slopad elnätsavgift när överskottselen skickas in på elnätet, enligt ellagens bestämmelser. Men det krockar med EU-regler där alla elproducenter, oavsett storlek, ska betala sin faktiska del av kostnaden.

Nu sätter Energimarknadsinspektionen (Ei) ner foten. ”Ei har beslutat om inriktningen som innebär att bestämmelserna om reducerad nätavgift inte får tillämpas”, skriver myndigheten.

I praktiken innebär det att villaägare med solceller på taket får dyrare kostnader, i storleksordningen några hundralappar upp till någon eller några tusenlappar per år, enligt Anna Werner, vd för Svensk Solenergi, som refererar till uträkningar som Ei tidigare har gjort.
[länk]
Det måste väl snarare bli lägre överföringskostnader och överföringsförluster för elbolagen i villaområden där produktion och konsumtion ligger när varandra i elnätet.
 
X xLnT skrev:
Det är inte världens undergång, det har bara blivit lite mindre lönsamt att exportera solenergi.
Så antal solanläggningar och storlekar på villor kommer minska. Låter inte så smart, vi behöver väl all elproduktion som kan fås.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Nej, ni har fel båda två.
 
D
J jack23 skrev:
Det måste väl snarare bli lägre överföringskostnader och överföringsförluster för elbolagen i villaområden där produktion och konsumtion ligger när varandra i elnätet.
Ja, det är därför man får en (mycket) liten peng som kallas nätnytta för det du säljer.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Man kan ju tycka att de som har solpaneler skulle ha koll på hur deras elproduktion interagerar med elnätet på olika sätt. Jag förstår inte hur man kan vara så oinsatta som en del här verkar vara och samtidigt göra så stora investeringar. Att man kommer fram till olika slutsatser är en sak, men att man inte har koll på hur ens investeringar fungerar ekonomist och hur de nyttjar subventioner?
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju tycka att de som har solpaneler skulle ha koll på hur deras elproduktion interagerar med elnätet på olika sätt. Jag förstår inte hur man kan vara så oinsatta som en del här verkar vara och samtidigt göra så stora investeringar. Att man kommer fram till olika slutsatser är en sak, men att man inte har koll på hur ens investeringar fungerar ekonomist och hur de nyttjar subventioner?
Det är väl lite stora krav, jag pratade med eon i samband med min installation och känslan var att även de hade dålig koll, gamla obsoleta nät som har lappats efterhand för att klara förtätningen, som redan innan solceller kom in i bilden hade behövt en strukturerad uppfräschning. Nu vill man påskina att detta ackumulerade renoveringsbehov är pga solcellerna, som sagt -cry me a river.
 
  • Haha
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, ni har fel båda två.
Hur ska man förstå vem du syftar på?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju tycka att de som har solpaneler skulle ha koll på hur deras elproduktion interagerar med elnätet på olika sätt. Jag förstår inte hur man kan vara så oinsatta som en del här verkar vara och samtidigt göra så stora investeringar. Att man kommer fram till olika slutsatser är en sak, men att man inte har koll på hur ens investeringar fungerar ekonomist och hur de nyttjar subventioner?
Hur många som köper aktier förstår den marknaden?
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hur ska man förstå vem du syftar på?
Man använder hjärnan.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man använder hjärnan.
Varför svarar du så otrevligt? Här finns många svar i tråden. Kan du inte använda quote-funktionen?
 
Nej, det är inte tillåtet om det inte behövs. Vilket det inte gör för folk som använder hjärnan. Men nu begriper du väl inte vem jag svarar igen.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte tillåtet om det inte behövs. Vilket det inte gör för folk som använder hjärnan. Men nu begriper du väl inte vem jag svarar igen.
Tråkig attityd du har, finns det en regel i forumet som säger att man inte får lov att använda funktionen när det inte behövs?
Syftar du på mig så är det väl rätt uppenbart att det blir mindre lönsamt med solceller efter införandet av den borttagna reduceringen?
 
Ja, det gör det. Läs reglerna.
Det tas ju inte bort någon rabatt för mikroproducenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.