Nissens
T tomasfr skrev:
Det krävs väl inget stöd i APIet för att byta fas. Lastvakten mäter strömmen på faserna och skickar det till laddboxens API. Sen får laddboxen själv bestämma om det är läge att byta fas baserat på mätvärdena.
Hur förs lastinformationen över från Pulse till laddboxen? Via molnet?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur förs lastinformationen över från Pulse till laddboxen? Via molnet?
Ja
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur förs lastinformationen över från Pulse till laddboxen? Via molnet?
Jag vet inget särskilt om Pulse, men så måste det väl vara. Easee kör bara med 4G by default. Sen kan man utöver det ansluta den till Wi-Fi, men det är inget man kan ta för givet. Och någon annan sorts kommunikation finns inte, såvitt jag vet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
Det vore intressant att veta hur bra Easee funkar utan molntjänsten, om nu företaget skulle konka och tjänsten går ned. Ingen som har en faradaybur till hands och har lust att stoppa sin Easee i den och rapportera resultatet? :D
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
T tomasfr skrev:
Det vore intressant att veta hur bra Easee funkar utan molntjänsten, om nu företaget skulle konka och tjänsten går ned. Ingen som har en faradaybur till hands och har lust att stoppa sin Easee i den och rapportera resultatet? :D
Diskuterades för några dagar sedan. Med Tibbers smartladdning och lastbalansering kommer den inte att fungera alls. Equalizern fungerar ändå. Det går att dra igång laddning även när boxen är offline, och om man vill ha styrning utifrån elpris får man styra laddningen från bilen.
 
Nissens
R rindler skrev:
Diskuterades för några dagar sedan. Med Tibbers smartladdning och lastbalansering kommer den inte att fungera alls. Equalizern fungerar ändå. Det går att dra igång laddning även när boxen är offline, och om man vill ha styrning utifrån elpris får man styra laddningen från bilen.
Tveksamt dock om det går att ändra inställt schema i boxen om molnet försvinner.
 
R rindler skrev:
Diskuterades för några dagar sedan. Med Tibbers smartladdning och lastbalansering kommer den inte att fungera alls. Equalizern fungerar ändå. Det går att dra igång laddning även när boxen är offline, och om man vill ha styrning utifrån elpris får man styra laddningen från bilen.
Det här borde väl fungera för att byta fas från 1 tiil 2. Behövs inget moln till det
Skärmbild av gränssnitt för kontroll av laddningsstatus och inställningar för en elbils laddare.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det här borde väl fungera för att byta fas från 1 tiil 2. Behövs inget moln till det
[bild]
Eller ändra schema
Skärmklipp av samtalsgränssnitt visande tid, schemaläggning för laddbox med upprepning.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det här borde väl fungera för att byta fas från 1 tiil 2. Behövs inget moln till det
[bild]
Vet inte vad det är för app, men kan du minska begränsningen på enbart en fas där?

Det går visst via Home assistant också. Men det är via molnet. Oklart dock varför Tibber inte klarar att göra det.
 
Redigerat:
R rindler skrev:
Vet inte vad det är för app, men kan du minska begränsningen på enbart en fas där?
Det går att göra i appen, men vad som sedan händer i boxen är osäkert.
Använder Homey.

Men de här kommandona går kanske inte direkt till boxen utan via molnet de med.
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
R rindler skrev:
Homeyappen kommunicerar via Easees moln. Det finns inget lokalt API, tyvärr. [länk]
OK, då funkar det inte utan molnet.
 
Hej Mikael_L

Du skrev i inlägg #1428"Jag är säker på att det ÖKAR säkerheten."

Jag skulle inte uttala mig tvärsäkert på det sättet. Du kan t.ex. läsa om ”Safe operating area” i Wikipedia ” For power semiconductor devices (such as BJT, MOSFET, thyristor or IGBT)” https://en.wikipedia.org/wiki/Safe_operating_area

I texten står bland annat; “Secondary breakdown is a failure mode in bipolar power transistors. In a power transistor with a large junction area, under certain conditions of current and voltage, the current concentrates in a small spot of the base-emitter junction. This causes local heating, progressing into a short between collector and emitter. This often leads to the destruction of the transistor.”

När man t.ex. bygger UPS eller en inverter baserad på kraftelektronik (”power semiconductor devices”) är det en problematik att kunna leverera höga startströmmar och att kunna lösa ut säkringar.

Lösningen brukar vara att man styr ned kraftelektroniken, för att begränsa strömmen.

Under rubriken “Protection” I texten jag länkade till står; ”The most common form of SOA protection used with bipolar junction transistors senses the collector-emitter current with a low-value series resistor. The voltage across this resistor is applied to a small auxiliary transistor that progressively 'steals' base current from the power device as it passes excess collector current. Another style of protection is to measure the temperature of the outside of the transistor, as an estimate of junction temperature, and reduce drive to the device or switch it off if the temperature is too high. If multiple transistors are used in parallel, only a few need to be monitored for case temperature to protect all parallel devices. This approach is effective but not bullet-proof. In practice, it is very difficult to design a protection circuit that will work under all conditions, and it is left up to the design engineer to weigh the likely fault conditions against the complexity and cost of the protection.”

Du får gärna påstå att det ökar säkerheten.

Jag håller det för tveksamt.

Kan du visa det du påstår, så varsågod.:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.