Nissens
D djac skrev:
Det oberoende testhuset rullar på i verkligheten, jag är säker på att varje eventuell incident med en sådan box skulle få uppmärksamhet, så det fullskaliga testet rullar verkligen på, precis som tråden.
Ok, så du tänker att när det finns 5 miljoner boxar ute och boxarna pga åldrande o annat börjar poppa och det uppstått diverse bränder och personskador så är det dags att påbörja ett utbytesprogram?

Det är just för att undvika sådant som man har standarder… och kräver testdokument och riskanalyser för alla väsentliga avvikelser från standarder…
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Nu tror jag det är mer fakta i förvaltningsrätten och den stora utmaningen för domstolen är nog att det går upp för juristerna den totala röran som råder med CE-märkning, gamla standarder och företag som verkar i röran.
Sen har ju säkert förvaltningsrätten egna sakkunniga som ska bistå de som dömer.
Du skriver ofta om någon slags röra, vad är det du tycker är rörigt?
Allt är ju kristallklart vad gäller ce märkningen och de krav som skall vara uppfyllda…
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du skriver ofta om någon slags röra, vad är det du tycker är rörigt?
Allt är ju kristallklart vad gäller ce märkningen och de krav som skall vara uppfyllda…
För mig är det en stor röra och det är min bestämda åsikt.
Dömer du någon efter att ha läst en förundersökning?
Nu prövar en domstol frågan och jag hoppas de kan få klarhet i frågan.
 
P paralun skrev:
För mig är det en stor röra och det är min bestämda åsikt.
Dömer du någon efter att ha läst en förundersökning?
Nu prövar en domstol frågan och jag hoppas de kan få klarhet i frågan.
ESV är en "domstol", det vi har nu är ett överklagande.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
ESV är en "domstol", det vi har nu är ett överklagande.
Nej de är en myndighet som ibland kan fatta felaktiga beslut.
Alla har då rätt att överklaga ett beslut och få en domstols syn på saken, i det här fallet då förvaltningsrätten i Karlstad.
 
Domstolen prövar inte Elsäkerhetsverkets (inte Ekonomistyrningsverkets...) slutsatser, utan bara om åtgärderna står i proportion till bristernas allvarlighetsgrad.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Domstolen prövar inte Elsäkerhetsverkets (inte Ekonomistyrningsverkets...) slutsatser, utan bara om åtgärderna står i proportion till bristernas allvarlighetsgrad.
Citat
"
Processen framåt
Beslut om försäljningsförbud meddelades Easee AS den 14 mars. Den 17 mars skickade företaget in ett överklagande av beslutet till Elsäkerhetsverket. Elsäkerhetsverket har nu överlämnat ärendet till Förvaltningsrätten i Karlstad för vidare prövning. All dialog i ärendet sker efter detta utifrån domstolens direktiv, där parterna får möjlighet att yttra sig om sina respektive ståndpunkter i frågan, innan domstolen meddelar dom.

Den dokumentation som har inkommit till Elsäkerhetsverket efter att försäljningsförbudet beslutats, är en del av underlaget för Easee:s överklagan och skickas till förvaltningsrätten. Elsäkerhetsverket granskar samtidigt dokumentationen och gör en utvärdering om de nya uppgifterna medför att beslutet kan ändras, eller om Elsäkerhetsverket behöver yttra sig över uppgifterna. Under tiden som målet i domstolen pågår gäller Elsäkerhetsverkets beslut, om inte domstolen fattar ett särskilt beslut om att Elsäkerhetsverkets beslut inte ska gälla under tiden målet pågår (s k inhibition).
Slut citat
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/uppdatering-om-forsaljningsforbud-av-laddbox/
 
P paralun skrev:
Citat
"
Processen framåt
Beslut om försäljningsförbud meddelades Easee AS den 14 mars. Den 17 mars skickade företaget in ett överklagande av beslutet till Elsäkerhetsverket. Elsäkerhetsverket har nu överlämnat ärendet till Förvaltningsrätten i Karlstad för vidare prövning. All dialog i ärendet sker efter detta utifrån domstolens direktiv, där parterna får möjlighet att yttra sig om sina respektive ståndpunkter i frågan, innan domstolen meddelar dom.

Den dokumentation som har inkommit till Elsäkerhetsverket efter att försäljningsförbudet beslutats, är en del av underlaget för Easee:s överklagan och skickas till förvaltningsrätten. Elsäkerhetsverket granskar samtidigt dokumentationen och gör en utvärdering om de nya uppgifterna medför att beslutet kan ändras, eller om Elsäkerhetsverket behöver yttra sig över uppgifterna. Under tiden som målet i domstolen pågår gäller Elsäkerhetsverkets beslut, om inte domstolen fattar ett särskilt beslut om att Elsäkerhetsverkets beslut inte ska gälla under tiden målet pågår (s k inhibition).
Slut citat
[länk]

"Elsäkerhetsverket granskar samtidigt dokumentationen och gör en utvärdering om de nya uppgifterna medför att beslutet kan ändras, eller om Elsäkerhetsverket behöver yttra sig över uppgifterna."

Elsäkerhetsverket!
Inte domstolen!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej de är en myndighet som ibland kan fatta felaktiga beslut.
Alla har då rätt att överklaga ett beslut och få en domstols syn på saken, i det här fallet då förvaltningsrätten i Karlstad.
Notera att jag skrev "domstol" inte domstol. De är första beslutande instans.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Här diskuterar vi debatten på forumet, inte vad som skrivs i övrig media. Det vi ifrågasätter är varför Bo kallar ESVs beslut, och det vi diskuterar HÄR för drev, inget annat. Vad är det egentligen du vidhåller?

Har ESV startat ett "drev" mot Easee? Tycker du också det? Är detta "vårt" drev ?

[bild]

/M
Så kan det gå i folkmun!
Vem sa vad?
Vem startade drevet?
Finns det någon som leder drevet?
Är det ett drev öht?
Har jag någonsin skrivit att ESV's beslut är ett drev? nää
Jag kan vara skyldig till att vara den förste som kallade denna tråd för ett drev, eller om det var en annan tråd.
För jag tycker ju att denna tråd är ett drev, och kanske nån tråd till.
Vem som kastade första stenen vet jag inte. Det var nog lite luddigt i början.
ESV tycker jag är marginellt skyldiga till att ha triggat igång drevet med märkligt grova formuleringar typ "JFB saknas" i början av beslutet.
Men drevet tycker jag startade och drivs här. Varför förstår jag inte.
Jag förstår inte alla svallande känslor i ämnet, även hos icke ägare av deras laddstation.

M Marcus-AA skrev:
"Drev" förutsätter att någon är på felaktiga grunder utsatt. Det stämmer inte här, Easee har helt och hållet sig själva att skylla. Det enda drev som förekommer är från Easee själva, när man med rena lögner i media försöker frammåla en bild att styggga svenskar på ESV inte förstår hur fantastiska Easee är, inte förstår hur standarderna skall användas och inte "har rätt" att utfärda förbud, blixt från klar himmel, förlegad teknik, Uhuu buhuu...

När verkligheten tydligt framgår i diariet att Easee bara struntar i att inkomma med relevant dokumentation och deras DoC är värdelös.

/M
Tack för att du visar exempel på hur drevet dömer Easee utan några bevis. Du drar en slutsats att Easee är lögnare, på oklara grunder.

Jag har inte sett mer än att de är okunniga, naiva och dumma.

Men om du kan leda i bevis att de avsiktligt och uppsåtligt har prånglat ut en undermålig laddstation på marknaden enbart för (kortsiktig) egen vinnings skull, då kanske jag är med och kastar en liten sten jag också.
 
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
För mig är det en stor röra och det är min bestämda åsikt.
Dömer du någon efter att ha läst en förundersökning?
Nu prövar en domstol frågan och jag hoppas de kan få klarhet i frågan.
Jösses. Det kanske är rörigt för dig, men om du tror att förvaltningsrätten tar ställning till de tekniska frågorna så kommer du att bli besviken, precis som du blev med den Norska elsäkerhetsmyndigheten.

Det är inget rörigt med detta, läs aesv’s beslut och motivering så ser du hur tydligt det är. :)
 
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så kan det gå i folkmun!
Vem sa vad?
Vem startade drevet?
Finns det någon som leder drevet?
Är det ett drev öht?
Har jag någonsin skrivit att ESV's beslut är ett drev? nää
Jag kan vara skyldig till att vara den förste som kallade denna tråd för ett drev, eller om det var en annan tråd.
För jag tycker ju att denna tråd är ett drev, och kanske nån tråd till.
Vem som kastade första stenen vet jag inte. Det var nog lite luddigt i början.
ESV tycker jag är marginellt skyldiga till att ha triggat igång drevet med märkligt grova formuleringar typ "JFB saknas" i början av beslutet.
Men drevet tycker jag startade och drivs här. Varför förstår jag inte.
Jag förstår inte alla svallande känslor i ämnet, även hos icke ägare av deras laddstation.


Tack för att du visar exempel på hur drevet dömer Easee utan några bevis. Du drar en slutsats att Easee är lögnare, på oklara grunder.

Jag har inte sett mer än att de är okunniga, naiva och dumma.

Men om du kan leda i bevis att de avsiktligt och uppsåtligt har prånglat ut en undermålig laddstation på marknaden enbart för (kortsiktig) egen vinnings skull, då kanske jag är med och kastar en liten sten jag också.
Du missar helt att det är Easee som har bevisbördan. Det är riktigt att det är fel att beslå Easee med att de ljuger, det de däremot inte bevisat är att det de så övertygat påstår är sant. Detta skulle de ha dokumenterade bevis på innan de lade ut sina laddare på marknaden, men inte ens efter ett års kommunikation med Esv har de tagit fram några bevis på det.

Det är minst sagt märkligt att de riskerar försäljningsstopp om de har bevis liggande i byrålådan.

Jag har en Easee laddbox, och jag har inget som helst agg mot Esv, däremot har Easee betett sig väldigt märkligt och drygt mot Esv.

OM de har testresultat och riskanalyser i byrålådan som styrker deras hittills ostyrkta påståenden så är det ännu märkligare…
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Notera att jag skrev "domstol" inte domstol. De är första beslutande instans.
Jo det var bara ett förtydligande... viktigt för "rättsmedvetandet" att man skiljer på ett myndighetsbeslut och en prövning av en domstol vid en överklagan.
 
MultiMan
Ni som kan elektronik bättre än jag, kan ni förklara hur man kan påstå att elektroniskt hopkopplade reläer kan få samma säkerhet som mekaniskt kopplade när något går fel? För mig låter det som en omöjlighet och ett allvarligt avsteg från standarderna. Vill bara försöka förstå hur man ska kunna godkänna en sådan lösning.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ni som kan elektronik bättre än jag, kan ni förklara hur man kan påstå att elektroniskt hopkopplade reläer kan få samma säkerhet som mekaniskt kopplade när något går fel? För mig låter det som en omöjlighet och ett allvarligt avsteg från standarderna. Vill bara försöka förstå hur man ska kunna godkänna en sådan lösning.
Man kan göra teoretiska beräkningar baserade på MTBF, mean time between failure, och sedan göra tester som bekräftar beräkningarna i oberoende lab.

Man bör tänka på att om ett av de mekaniskt sammankopplade reläerna kärvar ihop så kommer inte de andra kunna bryta och om man kopplar ihop 3 så kommer risken för detta vara 3 gånger så stor. Om det bara är en fas som läcker ut så kommer den sammankopplade lösningen alltså vara sämre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.