Utan att gå in för mkt på detaljer
Jag ska sätta i ett isolerglas i en träram byggd av träreglar
Det är ut mot en altan med tak så kommer ej utsättas för regn
Men säg att träramen är 50x50cm, vad bör jag beställa för mått på isolerglaset?
Tänkt fästa den med list ut och invändigt
Det har jag sett på en del uteserveringar och med svart fogmassa har jag för mig (?)
Tar gärna emot tips angående detta också
Jag ska sätta i ett isolerglas i en träram byggd av träreglar
Det är ut mot en altan med tak så kommer ej utsättas för regn
Men säg att träramen är 50x50cm, vad bör jag beställa för mått på isolerglaset?
Tänkt fästa den med list ut och invändigt
Det har jag sett på en del uteserveringar och med svart fogmassa har jag för mig (?)
Tar gärna emot tips angående detta också
Medlem
· Västra Götaland
· 2 287 inlägg
Förutsatt att hålet verkligen är 500 * 500, så skulle jag köpt 490 * 490.
I hörnen i spalten mellan glas och reglar skulle jag sätta glasklossar, så att glaset har något mjukare än sig självt att gnugga sig mot.
Leif Arvidsson (och många andra) har stort sortiment at glasklossar.
https://www.leifarvidsson.se/beslag/tillbehor-fonster-balkong/glasklossar
I hörnen i spalten mellan glas och reglar skulle jag sätta glasklossar, så att glaset har något mjukare än sig självt att gnugga sig mot.
Leif Arvidsson (och många andra) har stort sortiment at glasklossar.
https://www.leifarvidsson.se/beslag/tillbehor-fonster-balkong/glasklossar
Jag brukar bara ställa glas/kassetter på något i underkant 2-3 mm, sidor/överkant blir bara luftspalt.
Plast eller träbitar beroende av vad som finns liggande, blir som glassklossarna i länken ovan.
Plast eller träbitar beroende av vad som finns liggande, blir som glassklossarna i länken ovan.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 287 inlägg
Ja, i detta fallet är det ju att betrakta som ett fast fönster så i underkant räcker säkert.
Brukar inte sätta enbart trälist mot glaset eller glas direkt mot båges fals som glaset ligger mot, utan glasningslist och/eller tätningslist av gummi. När man sedan sätter glasningslist eller trälist med tätningslist låser det glaset.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
A AndersS skrev:
Toppen tack!Stefan Bengtsson skrev:
Det är 3,5cm träram, hur brett isolerglas kan jag klämma in?
Gör inget om trälisten sticker ut(?)
Finns massor av former på glaslister. Men du bör ju även ha en glaslist, tror minsta man brukar sätta är 2mm då blir det 11mm till glas. Jag hade övervägt annan lösning. Du har inte en bild hur det ser ut?
B BosseHansson skrev:
Tack för ert tålamod!A AndersS skrev:
Ramen är väldigt enkel, 3,5 cm träreglar.
Jag (tror) mitt mål är ett värmeisolerat fönster, det är prio ett
Behöver ej vara väder/regn skyddat då det är under altantaket
Gärna en ekonomisk/budget lösning
Går det att klara sig med smyg och golvlister och som jag har hemma? Skruv/spik?
Något glas som går att beställa hos den lokala glasmästaren?
Där köper jag nog också glasklossar, gummilist, något mer?
Har kikat lite på bygg guider men inte hittat mitt ändamål
(Jag har aldrig snickrat med fönster så tar gärna emot rekommendationer)
Gärna ett "färdigt paket" med dubbelglas och inte att jag ska montera två separata glas
Ok, då söker du på 2-glaskassett och här kan du se ungefär vad det kostar utifrån.
Och lite och rullar du ned finns tillbehör som glaslister.
https://glasnet.nu/isolerglas/isolerglas
Jag har senast gjort tre fönster med vanligt enkelglas till ett förråd och använt både överblivna glasningslister och gjort egna med tätningslist i svart gummi. Här ett målat med glaslist och dropbleck i trä.
Och lite och rullar du ned finns tillbehör som glaslister.
https://glasnet.nu/isolerglas/isolerglas
Jag har senast gjort tre fönster med vanligt enkelglas till ett förråd och använt både överblivna glasningslister och gjort egna med tätningslist i svart gummi. Här ett målat med glaslist och dropbleck i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Lättare att resonera med skisser.
Tre begrepp:
Hålmått är det stumma måttet från kant till kant där glaset skall sitta.
Dagmått är måttet innanför glaslisten.
Glasmått är måttet man ger till glasmästaren när glaset beställs.
Isolerglas är två rutor med en distanslist runtom ihoplimmat så att mellanrummet är gastätt. Distanslisten brukar man vilja att glaslisten täcker.
Tumregeln påstås vara att glasmått skall vara 25mm större än dagmått för att täcka distanslisten. Om glaset har 10mm marginal till hålmått så skall glaslisterna vara (25+10)/2=17,5mm. I yrkesskolan brukar man säga minst 17mm för isolerglas.
I praktiken så avviker glasmästare på sin höjd någon mm från beställt mått. Det går att minska luften mot hålmått till kanske 5mm. Sedan finns det någon mm marginal när det gäller distanslisten. Således 23mm mindre än dagmått.
Tänjer man lite på reglerna bör alltså glaslisten kunna vara 14mm.
Då finns inga marginaler. Är det det minsta snett så kommer det inte fungera. Samtidigt vill vi komma dit för att glasningen skall se mindre klumpig ut. Så det är min vardag.
Är mer frågande till ramdimensionen. Isolerglas är minst 12mm tjockt. För att få det tätt och skallerfritt brukar kassetten sättas mellan någon slags gummilist. Minsta kronlist jag sett har varit 3mm. 2mm list är slät. Enligt min erfarenhet kan en 3mm kronlist komprimeras till samma tjocklek som en 2mm list. Jag inbillar mig att det blir tätare med 3mm kronlist då det blir större marginal för småfel jämfört med 2mm om den trycks ihop till samma mått.
Glas 12 plus 3mm till gummilister ( i praktiken 3,5 före målning. Färg bygger) blir 15mm mellan glaslisterna. Med en 35mm ram är det bara 10mm på var sida. Det är klent oavsett om du använder spik eller skruv.
Falsar du ramen kan du gå ner till 7mm som fast list. Då kommer du upp i 13mm lös glaslist. Fortfarande klent.
För att göra det möjligt att borra för typ 3,5mm skruv kan man ta till knepet att låta listen sticka ut. Här ritat som falsad list. Brukar göra så för att garantera konsekvent glasning runtom.
16mm är rätt okej. Tillräckligt för att ha vettig försänkning för snygga kullerförsänkta skruv.
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre begrepp:
Hålmått är det stumma måttet från kant till kant där glaset skall sitta.
Dagmått är måttet innanför glaslisten.
Glasmått är måttet man ger till glasmästaren när glaset beställs.
Isolerglas är två rutor med en distanslist runtom ihoplimmat så att mellanrummet är gastätt. Distanslisten brukar man vilja att glaslisten täcker.
Tumregeln påstås vara att glasmått skall vara 25mm större än dagmått för att täcka distanslisten. Om glaset har 10mm marginal till hålmått så skall glaslisterna vara (25+10)/2=17,5mm. I yrkesskolan brukar man säga minst 17mm för isolerglas.
I praktiken så avviker glasmästare på sin höjd någon mm från beställt mått. Det går att minska luften mot hålmått till kanske 5mm. Sedan finns det någon mm marginal när det gäller distanslisten. Således 23mm mindre än dagmått.
Tänjer man lite på reglerna bör alltså glaslisten kunna vara 14mm.
Då finns inga marginaler. Är det det minsta snett så kommer det inte fungera. Samtidigt vill vi komma dit för att glasningen skall se mindre klumpig ut. Så det är min vardag.
Är mer frågande till ramdimensionen. Isolerglas är minst 12mm tjockt. För att få det tätt och skallerfritt brukar kassetten sättas mellan någon slags gummilist. Minsta kronlist jag sett har varit 3mm. 2mm list är slät. Enligt min erfarenhet kan en 3mm kronlist komprimeras till samma tjocklek som en 2mm list. Jag inbillar mig att det blir tätare med 3mm kronlist då det blir större marginal för småfel jämfört med 2mm om den trycks ihop till samma mått.
Glas 12 plus 3mm till gummilister ( i praktiken 3,5 före målning. Färg bygger) blir 15mm mellan glaslisterna. Med en 35mm ram är det bara 10mm på var sida. Det är klent oavsett om du använder spik eller skruv.
Falsar du ramen kan du gå ner till 7mm som fast list. Då kommer du upp i 13mm lös glaslist. Fortfarande klent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att göra det möjligt att borra för typ 3,5mm skruv kan man ta till knepet att låta listen sticka ut. Här ritat som falsad list. Brukar göra så för att garantera konsekvent glasning runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
16mm är rätt okej. Tillräckligt för att ha vettig försänkning för snygga kullerförsänkta skruv.
Mvh Findus
Redigerat:
Saknar ord!findus42 skrev:Lättare att resonera med skisser.
[bild]
Tre begrepp:
Hålmått är det stumma måttet från kant till kant där glaset skall sitta.
Dagmått är måttet innanför glaslisten.
Glasmått är måttet man ger till glasmästaren när glaset beställs.
Isolerglas är två rutor med en distanslist runtom ihoplimmat så att mellanrummet är gastätt. Distanslisten brukar man vilja att glaslisten täcker.
Tumregeln påstås vara att glasmått skall vara 25mm större än dagmått för att täcka distanslisten. Om glaset har 10mm marginal till hålmått så skall glaslisterna vara (25+10)/2=17,5mm. I yrkesskolan brukar man säga minst 17mm för isolerglas.
I praktiken så avviker glasmästare på sin höjd någon mm från beställt mått. Det går att minska luften mot hålmått till kanske 5mm. Sedan finns det någon mm marginal när det gäller distanslisten. Således 23mm mindre än dagmått.
Tänjer man lite på reglerna bör alltså glaslisten kunna vara 14mm.
Då finns inga marginaler. Är det det minsta snett så kommer det inte fungera. Samtidigt vill vi komma dit för att glasningen skall se mindre klumpig ut. Så det är min vardag.
Är mer frågande till ramdimensionen. Isolerglas är minst 12mm tjockt. För att få det tätt och skallerfritt brukar kassetten sättas mellan någon slags gummilist. Minsta kronlist jag sett har varit 3mm. 2mm list är slät. Enligt min erfarenhet kan en 3mm kronlist komprimeras till samma tjocklek som en 2mm list. Jag inbillar mig att det blir tätare med 3mm kronlist då det blir större marginal för småfel jämfört med 2mm om den trycks ihop till samma mått.
Glas 12 plus 3mm till gummilister ( i praktiken 3,5 före målning. Färg bygger) blir 15mm mellan glaslisterna. Med en 35mm ram är det bara 10mm på var sida. Det är klent oavsett om du använder spik eller skruv.
Falsar du ramen kan du gå ner till 7mm som fast list. Då kommer du upp i 13mm lös glaslist. Fortfarande klent.
[bild]
För att göra det möjligt att borra för typ 3,5mm skruv kan man ta till knepet att låta listen sticka ut. Här ritat som falsad list. Brukar göra så för att garantera konsekvent glasning runtom.
[bild]
16mm är rätt okej. Tillräckligt för att ha vettig försänkning för snygga kullerförsänkta skruv.
Mvh Findus
Hoppas detta kan bli en klistrad guide här i forumet!
#byggafönster #inglasning #isolerglas #glaskasett
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Trädäck på plattor på gräsmatta - antal plattor samt vilka reglar?
Altan & Uteplats -
Altanbygge - vilka mått på virket?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vilka mått är bäst för wc i hörn?
Badrum -
Vilka regelverk styr utrymmet i trapphuset? Mått för "tillgänglighet"
Bygglov -
Skjutdörr uterum, vilka mått gäller för stommen?
Fönster & Dörrar