MultiMan MultiMan skrev:
Du menar Jitter, eller? Gitter är väl sådant man hade i gamla radiorör?
Jitter är störning av signalen. Både i radiorör och modernare kretsar. Gitter har med optik att göra. Eller så gitter jag inte skriva mer utförligt än så.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H H.M.K. skrev:
Det förekommer av och till att standarder och krav förändras - sist och slutligen är de ju bara skrivna av människor, och när det kommer nya människor och ideer kan det hända att tillräckligt många av rätt personer vill ändra.

Ett exempel är "balkongkraftverk", alltså små solcellsanläggningar upp till en viss effekt, där man i Tyskland håller på med en förändring. Bland annat så att man kan använda sig av schuko-kontakter för att ansluta dem, och att man inte behöver ha en dedikerad gruppsäkring enkom för balkongkraftverket, utan kan ansluta den till en befintlig grupp.

Om det nu kommer att ske någon förändring i just det här fallet relaterat till laddboxar är svårt att sia om, kanske kan man tycka att det är osannolikt, men att det framöver kommer någon slags uppdatering av standarder så att en liknande lösning (något optimerad) some Easee har, beskrivs i en standard, skulle teoretiskt vara möjligt. Däremot kan man nog utgå från att det blir för sent för att hjälpa Easee - processen tar lång tid.

Min poäng är att för elektriker brukar standarder i praktiken ses som oföränderliga, och kanske är det bäst att tänka så på den nivån, men när man kommer lite högre upp i näringskedjan så kan man behöva ta i beaktande att standarder teoretiskt kan förändras.
Ja, att standarder uppdateras är inget konstigt, men att försöka få dem uppdaterade genom att sälja produkter som inte uppfyller de gällande standarderna är ett lite märkligt sätt att göra det på. Dessutom utan ett enda dokument som visar att man inte sänkt kraven jämfört med de gällande…
 
  • Haha
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande känslomässiga uttalanden som försvarar Easee så är det lätt hänt om man har en och gillar den (jmf iPhone vs Android). Särskilt om man hotas av strul och ekonomisk förlust.

När det gäller känslomässiga uttalanden från den andra sidan så är de mer av typen "ni har ju fakta på bordet, varför accepterar ni inte?"
Gillar min Easee, men ogillar tanken på att bli sittande med den utan nån ersättning om de går i kk. Jag skulle givetvis hoppas att de hittar en "enkel" åtgärd och ett utbytessystem där man fick en ny chargeberry och skicka in den gamla. Tyvärr tror jag så inte blir fallet. Hur bra än Easee har funkat för mig fram till nu...

Om Easee eller Tibber var så stora att jag skulle vara 99.9% säker på att de skulle lösa problemet utan kostnad för mig skulle jag sitta helt stilla i båten. Tyvärr tror jag inte de kommer ha råd att fixa detta.

iPhone / Android. PC / Mac. Saab / Volvo. BMW / Mercedes. Alla gör vi våra val. Några är mer fixerade vid att ett val är bättre än de andra, speciellt om man går lite längre och säger AIK / Djurgården och liknande. Som alla andra så har givetvis jag också favoriter och motiverar ofta mitt val av produkt med för mig rationella (men subjektiva) "fakta". Just Easee har jag inga starkare känslor för. Det är för mig en laddare. Är den godkänd och fungerar så är jag nöjd med det. Jag kommer inte tatuera in deras logga på armen...
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Har ni köpt av Tibber eller av Tibber utperkad elfirma? Det spelar rätt stor roll för vart kostnaderna hamnar.

Tibber lär nog lida hårt av detta oavsett iofs, men det är ju klart värre om de skall stå för returen/utbytet av boxar...
Jag har varken köpt av Tibber eller av Tibber utpekad firma. Jag köpte av Efuel för att jag fick bra pris där, sedan reggade jag den på Tibber.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har varken köpt av Tibber eller av Tibber utpekad firma. Jag köpte av Efuel för att jag fick bra pris där, sedan reggade jag den på Tibber.
Då bör du ju sitta rätt säkert. Efuel går nog inte omkull pga detta, även om de kommer att få en massa krav underifrån. Men billigt blir det nog inte för dem heller.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Oavsett hur det går så känns det som att ryktet är lite förstört tyvärr. Blir ju inte bättre av att media fortsätter lägga ut artiklar som den här.

Elbil, laddningsstation, varningsikon, frågetecken, text om säkerhetsrisk med laddbox, oskarp person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fortfarande inte efter att ha läst det mesta i det här fallet förstått hur felen kan leda till ”elchock och brand”.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Oavsett hur det går så känns det som att ryktet är lite förstört tyvärr. Blir ju inte bättre av att media fortsätter lägga ut artiklar som den här.

[bild]

Jag har fortfarande inte efter att ha läst det mesta i det här fallet förstått hur felen kan leda till ”elchock och brand”.
”elchock och brand” är kvällstidningsspråk och på vanlig svenska skulle det uttalas "eventuellt en viss förhöjd risk, kanske".
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag köpte av Efuel för att jag fick bra pris där
Har dom täckning för det dom säger?

  • Easee kommer att fortsätta leverera samma tekniska support och uppdateringar till sina laddare, molntjänst och operativsystem på alla marknader. De kommer att öka antalet av tillgänglig teknisk supportpersonal för att hjälpa och stödja kunder så mycket som möjligt.

  • Easee kommer att fortsätta att underhålla och uppdatera sina produkter och system för att leverera till sina kunder – oavsett var de befinner sig.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har varken köpt av Tibber eller av Tibber utpekad firma. Jag köpte av Efuel för att jag fick bra pris där, sedan reggade jag den på Tibber.
Jag har köpt av Tibber. Och ordnat installation från annat håll... Men det känns som den enda jag har chans att få pengar eller åtgärd från är Tibber...
 
Nissens
D Dilato skrev:
Har dom täckning för det dom säger?

  • Easee kommer att fortsätta leverera samma tekniska support och uppdateringar till sina laddare, molntjänst och operativsystem på alla marknader. De kommer att öka antalet av tillgänglig teknisk supportpersonal för att hjälpa och stödja kunder så mycket som möjligt.

  • Easee kommer att fortsätta att underhålla och uppdatera sina produkter och system för att leverera till sina kunder – oavsett var de befinner sig.
Om de har ett ymnighetshorn med pengar kanske…

Om Easee sagt det så har dom nog inte insett vilket läge de befinner sig i… Denial deluxe…
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Jag har köpt av Tibber. Och ordnat installation från annat håll... Men det känns som den enda jag har chans att få pengar eller åtgärd från är Tibber...
Ja, så är det nog. Undrar hur stor smäll Tibber kommer att ta…
 
J JohanLun skrev:
Jag har köpt av Tibber. Och ordnat installation från annat håll... Men det känns som den enda jag har chans att få pengar eller åtgärd från är Tibber...
Jo men nu har ju ärendet hamnat i domstol.
"Elsäkerhetsverket har nu överlämnat ärendet till Förvaltningsrätten i Karlstad för vidare prövning. All dialog i ärendet sker efter detta utifrån domstolens direktiv, där parterna får möjlighet att yttra sig om sina respektive ståndpunkter i frågan, innan domstolen meddelar dom."
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/uppdatering-om-forsaljningsforbud-av-laddbox/
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om någon vill köpa en till easee home (nu är det snart omöjligt längre), så kan ni få den jag har liggandes här, vit, sprajtans ny med equalizer för HAN-port, ni får den för mitt inköpspris.
Inte den minsta garanti ges.
Ahsells prislista? :thinking:
;)(y)
(förlåt, inte helt rätt skämt eller riktat till rätt person men jag tror och hoppas du inte tar illa upp)
:heart:
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så intressant, inte för att jag är intresserad, men av andra skäl.
  • Tror du att Easee är oförmögna att köpa tillbaka den?
Onninen har skrivit något om att det bara är att returnera ej installerade, jag börjar där.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har jag druckit för lite kaffe och missat att det är ett skämt?
Va, missade jag smilisarna? Jaja, så det kan gå ibland.

Det är vettiga och allvarliga saker du tar upp, vi ska väl kanske inte skämta mer om'et nu.
 
pacman42 pacman42 skrev:
”elchock och brand” är kvällstidningsspråk och på vanlig svenska skulle det uttalas "eventuellt en viss förhöjd risk, kanske".
Det är ett citat från Elsäkerhetsverket som skriver

Personskada och sakskada, exempelvis elchock och brand, kan uppstå eftersom utrustningens brister gör att utrustningen inte ger tillfredsställande skydd mot jordfel och DC-fel.

Då skulle Elsäkerhetsverket vara på kvällstidningsnivå?
pacman42 pacman42 skrev:
När det gäller känslomässiga uttalanden från den andra sidan så är de mer av typen "ni har ju fakta på bordet, varför accepterar ni inte?"
Så då kan man undra, vilka fakta finns för att den kan orsaka elchock och brand?
Om man skriver så tycker jag det ska finnas en hygglig sannolikhet för att det faktiskt kommer att inträffa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.