1 275 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Vilket tätskikt på betongvägg?
Har ett stort utrymme i källare från tidigt 70-tal där det tidigare funnits en dush och bastu i ett hörn.
Nu är bastun borta och även kaklet där duschen var på grund av fukt i väggen bakom. Kvar är bara rå puts, på murad lecasten, som står och torkar för tillfället.
Tanken är att göra nytt badrum på annan plats i källaren men till det är klart behöver duschmöjligheten återställas på tidigare plats. Jag vill dock inte kakla då det bara skulle behöva tas bort en gång till när vi väl är klara med nya badrummet.
Så frågan är vad man kan fuktskydda den råa väggen med så det går att spola vatten mot den när det sedan är målat. Betongolvet i duschutrymmet är primat med våtskyddsprimer och målat med tillhörande färg sedan tidigare.
Väggarna i duschhörnet är innerväggar.
Någon som gjort nåt liknande?
Nu är bastun borta och även kaklet där duschen var på grund av fukt i väggen bakom. Kvar är bara rå puts, på murad lecasten, som står och torkar för tillfället.
Tanken är att göra nytt badrum på annan plats i källaren men till det är klart behöver duschmöjligheten återställas på tidigare plats. Jag vill dock inte kakla då det bara skulle behöva tas bort en gång till när vi väl är klara med nya badrummet.
Så frågan är vad man kan fuktskydda den råa väggen med så det går att spola vatten mot den när det sedan är målat. Betongolvet i duschutrymmet är primat med våtskyddsprimer och målat med tillhörande färg sedan tidigare.
Väggarna i duschhörnet är innerväggar.
Någon som gjort nåt liknande?
Är det bara för tillfälligt så lite reglar och en byggplast så är du hemma, fantasin hos dig får säga hur du ska fästa upp det. Att göra något nästan permanent är dirkt överkurs. När vi guggde om badet så vart det två slangar ut på utsdian och en massonit att stå på. Lite kylslaget blev för det var vinter. Allting gårmen tar bara löngre tid.
Tack för svar.
Jo, duschkabin har diskuterats. Och de är väl bästa alternativ om inget bra tätskikt kan typ målas på. Men de bygger ju i botten och det är lägre i tak i källaren så det blir inte mycket utrymme kvar mellan huvud och duschmunstycke om man ska kunna stå uprätt. Blir också en del stänk utanför då de oftast är helt öppna i toppen, så någon form av våtskydd är trots allt önskvärt.
Men hittar vi en bra kabin så kan det bli en sån. Tills dess hoppas jag på en möjlig lösningsom som går att applicera på vägg.
Jo, duschkabin har diskuterats. Och de är väl bästa alternativ om inget bra tätskikt kan typ målas på. Men de bygger ju i botten och det är lägre i tak i källaren så det blir inte mycket utrymme kvar mellan huvud och duschmunstycke om man ska kunna stå uprätt. Blir också en del stänk utanför då de oftast är helt öppna i toppen, så någon form av våtskydd är trots allt önskvärt.
Men hittar vi en bra kabin så kan det bli en sån. Tills dess hoppas jag på en möjlig lösningsom som går att applicera på vägg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 619 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 619 inlägg
Det finns ju godkända målade system men det involverar flera moment inkl. en väv i duschområdet och kostnaden gissar jag blir därefter. Så att göra det jobbet bara för något som ska användas en kortare tid verkar dyrt och tidsödande jämfört med att duscha obekvämt under en kortare tid.
Godkända målade system: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
Oisolerade källare tål en hel del stänk eftersom de ska tåla tillskjutande markfukt.
Godkända målade system: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
Oisolerade källare tål en hel del stänk eftersom de ska tåla tillskjutande markfukt.
Något diffusionsöppet, men de flesta system är väl för att ha keramik ovanpå vad jag kan förstå. Men ska du bara köra en kortare tid skulle jag nöja mig med våtrumsgrund och våtrumsfärg på väggen. Såvida det inte är någon riskkonstruktion bakom. God ventilation dock.
Liknande trådar
-
Vilket tätskikt/ytskikskall man ha på betong - takterass ovanpå garage
Altan & Uteplats -
Möjligt att ansluta tätskikt mot glasbetongvägg?
Badrum -
Vilket bruk till badrumsvägg/förberedelser innan tätskikt
Badrum -
Vilket ytskikt till lättbetongvägg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilket tätskikt för balkong under tak?
Tak & Vind