I dag får en mindre elproducent, exempelvis en villaägare med solpaneler på taket, en rabatterad eller slopad elnätsavgift när överskottselen skickas in på elnätet, enligt ellagens bestämmelser. Men det krockar med EU-regler där alla elproducenter, oavsett storlek, ska betala sin faktiska del av kostnaden.

Nu sätter Energimarknadsinspektionen (Ei) ner foten. ”Ei har beslutat om inriktningen som innebär att bestämmelserna om reducerad nätavgift inte får tillämpas”, skriver myndigheten.

I praktiken innebär det att villaägare med solceller på taket får dyrare kostnader, i storleksordningen några hundralappar upp till någon eller några tusenlappar per år, enligt Anna Werner, vd för Svensk Solenergi, som refererar till uträkningar som Ei tidigare har gjort.
https://www.svd.se/a/76xlO9/slopad-rabatt-pa-el-fran-solceller
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Läste detta både i artikeln och på EI:s hemsida men blir inte klok på vad de menar. Menar de att man som producent skall betala elnätsavgifter för varje kWh man matar in i nätet - precis som när man köper el? Påverkas skattereduktionen?

Sen överlag så är allt som har med energipolitik i Sverige och EU att göra en enda jäkla soppa. Incitament och strider mot lagar och regler som uppdagas efter år - oseriöst.
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 7 till
  • Laddar…
det måste väl finnas något rimligt tak, om man producerar 50kWh extra per dag på sommaren så bör man inte straffas för det, elen går till grannen och i värsta fall några hundra meter bort. Skall man betala samma nätavgift som skall finansiera hela griden? Orimligt ...
 
  • Gilla
  • Haha
SteffeM och 4 till
  • Laddar…
Z znac skrev:
Menar de att man som producent skall betala elnätsavgifter för varje kWh man matar in i nätet - precis som när man köper el?
Nej, inte som konsumenter, utan som övriga producenter.

Låter rättvist tycker jag, men det åtgärdas säkert med ytterligare bidrag.
 
  • Gilla
Patrik Öster och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, inte som konsumenter, utan som övriga producenter.

Låter rättvist tycker jag, men det åtgärdas säkert med ytterligare bidrag.
Hur menar du? Vi är ju både konsumenter och producenter.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Detta har vi ju diskuterat i flera andra trådar, det är fullt logiskt och en av sakerna som jag och andra har lyft upp som risk när man skaffar solpaneler och något man bör ta med i kalkylen.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 14 till
  • Laddar…
Z znac skrev:
Hur menar du? Vi är ju både konsumenter och producenter.
Ja, och ni betalar då konsumenttaxa för det ni köper via nätet och producenttaxa för det ni levererar till det.
 
  • Gilla
  • Älska
Mr.Hammer och 7 till
  • Laddar…
Förslaget till lagändring omfattar inte produktionsanläggningar som var uppkopplade mot elnätet den 31 december 2022! Se nedan:

"Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023.
2. 4 kap. 10 § i dess äldre lydelse ska fortsätta att tillämpas på produktionsanläggningar som kan leverera en effekt om högst 1 500 kilowatt och som den 31 december 2022 med en effekt om högst 1 500 kilowatt är ansluten till en ledning eller ett ledningsnät som används med stöd av nätkoncession.
3. Punkten 2 gäller inte för produktionsanläggningar hos en elanvändare som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt."

Förslaget omfattar inte mikroproducenter!
Se nedan:

"10.1 Förslag till lag om ändring i ellagen (1997:857)
4 kap. Nättariffer
Särskilt om nättariffer för mindre produktionsanläggningar
10 § En elanvändare som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt ska inte betala någon avgift för inmatningen."

Citaten har jag tagit från rapporten "Ei R2021:04" hämtad från EI:s hemsida.

Orsaken till att nyheten ändå återspeglar att mikroproducenter ska omfattas av nättariffer är för mig oklart.
//J
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 10 till
  • Laddar…
J jasula01 skrev:
Förslaget till lagändring omfattar inte produktionsanläggningar som var uppkopplade mot elnätet den 31 december 2022! Se nedan:

"Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023.
2. 4 kap. 10 § i dess äldre lydelse ska fortsätta att tillämpas på produktionsanläggningar som kan leverera en effekt om högst 1 500 kilowatt och som den 31 december 2022 med en effekt om högst 1 500 kilowatt är ansluten till en ledning eller ett ledningsnät som används med stöd av nätkoncession.
3. Punkten 2 gäller inte för produktionsanläggningar hos en elanvändare som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt."

Förslaget omfattar inte mikroproducenter!
Se nedan:

"10.1 Förslag till lag om ändring i ellagen (1997:857)
4 kap. Nättariffer
Särskilt om nättariffer för mindre produktionsanläggningar
10 § En elanvändare som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt ska inte betala någon avgift för inmatningen."

Citaten har jag tagit från rapporten "Ei R2021:04" hämtad från EI:s hemsida.

Orsaken till att nyheten ändå återspeglar att mikroproducenter ska omfattas av nättariffer är för mig oklart.
//J
Men nätnyttan lär ändå försvinna...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men nätnyttan lär ändå försvinna...
Förstår inte varför detta skulle påverka nätnyttan. Den har ju en helt annan funktion, är ju kopplad till de minskade överföringsförlusterna i elnätet.

Jag har inte läst något i rapporten som pekar på att nätnyttan föreslås förändras.

//J
 
J jasula01 skrev:
Förstår inte varför detta skulle påverka nätnyttan. Den har ju en helt annan funktion, är ju kopplad till de minskade överföringsförlusterna i elnätet.

Jag har inte läst något i rapporten som pekar på att nätnyttan föreslås förändras.

//J
Jag tänkte nu på de fall där det är negativ nätnytta för elbolaget, de blir nog försiktigare med att inte koppla ersättning/kostnad till värde som de gjort tidigare.
 
J jasula01 skrev:
Orsaken till att nyheten ändå återspeglar att mikroproducenter ska omfattas av nättariffer är för mig oklart.
Det är för att du läser fel text från Ei. Det du läser handlar om ett förslag till utformning av en del av ellagen. Det de kommit fram till nu är att lagen står i strid med en EU-förordning, och då har förordningen företräde.
Mer om Ei:s tolkning med deras egna ord från idag här.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är för att du läser fel text från Ei. Det du läser handlar om ett förslag till utformning av en del av ellagen. Det de kommit fram till nu är att lagen står i strid med en EU-förordning, och då har förordningen företräde.
Mer om Ei:s tolkning med deras egna ord från idag här.
Längst ner på den sida du länkat till finns en grå ruta med rubriken "mer information".
Där återfinns rapporten jag hänvisar till. Du menar alltså att denna är felaktig?
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J jasula01 skrev:
Längst ner på den sida du länkat till finns en grå ruta med rubriken "mer information".
Där återfinns rapporten jag hänvisar till. Du menar alltså att denna är felaktig?
Inte nödvändigtvis felaktig, men överspelad. Och ja, det är olyckligt att den ligger där när de nu bytt fot. Gissar på att det är en kommunikatör som tycker sig ha hittat mer material inom samma område som länkat in den alternativt att det gjorts med automatik.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.