J Jensa86 skrev:
Elsäkerhetsverket har ju inte direkt hjälpt till genom att bara säga att de får "åtgärda" de installerade boxarna.
Nä, en soppa är ordet. ESV skriver att

Personskada och sakskada, exempelvis elchock och brand, kan uppstå eftersom utrustningens brister gör att utrustningen inte ger tillfredsställande skydd mot jordfel och DC-fel.

men de ser samtidigt inte felen så allvarliga att laddstationen behöver återkallas.
Och Easee säger att den är ofarlig.
Vem ska man tro på? Jag tror inte på någon av dem.
Men jag tror att laddstationen är tillräckligt säker ändå för att man ska känna sig lugn.
Så jag hoppas Easee får en chans att byta ut laddstationerna. Det är ju en enkel operation, plug and play.
Men Easee borde ha gjort det för 1.5 år sedan. Nu kanske de drivs i kk istället...
 
  • Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
Har två Easee-boxar och är inte direkt road av detta. Men jag ser knappast ESV som boven i detta drama, det är riktigt bra att de slår ned på leverantörer som uppenbarligen tar genvägar i ett så otroligt viktigt ämne som elsäkerhet.
 
  • Gilla
EmilJac och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du vill straffa dem ytterligare för att du tycker att de verkar inkompetenta :)
På vilket sätt straffar jag dem ytterligare? Det är väl inte att straffa dem att som konsument reklamera en felaktig produkt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L lbgu skrev:
På vilket sätt straffar jag dem ytterligare? Det är väl inte att straffa dem att som konsument reklamera en felaktig produkt.
Lycka till med din reklamation då och att du får dina pengar tillbaka.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lycka till med din reklamation då och att du får dina pengar tillbaka.
Har ingen, men jag skrev tidigare att jag tyckte att folk skulle reklamera så snabbt som möjligt för att få bäst chans att få pengarna tillbaks innan konkurserna började komma. Så det lät säkert som jag hade en box i något/några inlägg ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är väl en himla tur ändå att en laddbox inte är något man inte kan leva utan och inte är en monopolprodukt och inte heller är särskilt dyr.

Nåt jag heller inte fattar är varför boxen behöver molntjänster för att ladda ett batteri i en bil som kan laddas på en massa andra ställen utan moln så varför går inte det lika enkelt när man är hemma?
 
D Dilato skrev:
Det är väl en himla tur ändå att en laddbox inte är något man inte kan leva utan och inte är en monopolprodukt och inte heller är särskilt dyr.

Nåt jag heller inte fattar är varför boxen behöver molntjänster för att ladda ett batteri i en bil som kan laddas på en massa andra ställen utan moln så varför går inte det lika enkelt när man är hemma?
En laddbox behöver inte molnet. Det är tjänsten du använder för smartladning som finns i molnet. Om du inte är intresserad av tjänsten så fungerar det även utan molnet.
 
Är Easee bara toppen av isberget?
Har en MyEnergi Zappi V2 och kontrollerade specen lite noggrannare nu när detta är ett hett ämne.

"Integral Earth Leakage Protection - 30mA Type A RCD (EN 61008) + 6mA DC protection (EN 62955)"

Så här har vi alltså också en inbyggd jordfelsbrytare som ska uppfylla samma standarder som Easee. Inte heller här finns det någon möjlighet att manuellt testa jordfelsbrytaren...kanske även denna laddare går samma öde tillmötes, eller missar jag något uppenbart?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Mattzon100 skrev:
Är Easee bara toppen av isberget?
Har en MyEnergi Zappi V2 och kontrollerade specen lite noggrannare nu när detta är ett hett ämne.

"Integral Earth Leakage Protection - 30mA Type A RCD (EN 61008) + 6mA DC protection (EN 62955)"

Så här har vi alltså också en inbyggd jordfelsbrytare som ska uppfylla samma standarder som Easee. Inte heller här finns det någon möjlighet att manuellt testa jordfelsbrytaren...kanske även denna laddare går samma öde tillmötes, eller missar jag något uppenbart?
Eller köp en Tesla charger i deras webbshop. De säger att den bör installeras av elektriker. BÖR!!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mattzon100 skrev:
Är Easee bara toppen av isberget?
Har en MyEnergi Zappi V2 och kontrollerade specen lite noggrannare nu när detta är ett hett ämne.
Jo norska elsäkerhetsverket, Nkom kommer att kontrollera flera laddare inkl Easee.
"Nkom har besluttet å starte tilsynssak mot selskapet, og vil også kontrollere flere ladestasjoner på det norske markedet. "
https://www.nkom.no/aktuelt/nkom-starter-tilsyn-av-ladestasjoner-umiddelbart
 
lilytwig lilytwig skrev:
Eller köp en Tesla charger i deras webbshop. De säger att den bör installeras av elektriker. BÖR!!
Ja, självklart installerades den av en elektriker. Inte det som var poängen. Elektrikern angav att en extern jordfelsbrytare inte var nödvändig då det finns en inbyggd. Kanske inkompetens, vad vet jag, men så var iaf fallet...
 
M Mattzon100 skrev:
Ja, självklart installerades den av en elektriker. Inte det som var poängen. Elektrikern angav att en extern jordfelsbrytare inte var nödvändig då det finns en inbyggd. Kanske inkompetens, vad vet jag, men så var iaf fallet...
Så kan vara men brister i dokumentationen borde räcka till krav på åtgärd från ESV.
 
L lbgu skrev:
Har ingen, men jag skrev tidigare att jag tyckte att folk skulle reklamera så snabbt som möjligt för att få bäst chans att få pengarna tillbaks innan konkurserna började komma. Så det lät säkert som jag hade en box i något/några inlägg ;)
Aha, du är en drevkarl i modern tappning :)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Aha, du är en drevkarl i modern tappning :)
Haha, kalla det vad du vill. Synd att det ska anses konstigt att ge ett gott råd även om man inte själv tjänar på det.
 
L lbgu skrev:
Haha, kalla det vad du vill. Synd att det ska anses konstigt att ge ett gott råd även om man inte själv tjänar på det.
Jo men nu behövs det nog "drevkarlar" för att få fart på en lösning på röran?
Jag tror inte moderbolaget Easee i Norge överlever särskilt länge.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.