Egentligen i går, men kul åndå. Övning på skolan i att använda skölp. Det här är spillet från den krönlist som jag gjorde. Yttre krumelurerna är frästa, men den långa stora rännan i mitten är gjord enbart med skölp (och sandpapper).

Trälist med profildesign mot mörk bakgrund. Hantverk, snickeri, inredningsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
En liten ostbricka som ska få bli present till grannen.
Träskärbräda av blandade träslag på ett mörkt bord, skönhet i naturlig ådring, hål för handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbricka med rund urgröpning, placerad på köksbänk med kakelvägg i bakgrunden. Warm belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Bilden är några dagar gammal men i dag höll jag på med samma inpassning på andra sidan. Det blir ny köl och nya nedersta bord i en gammal båt. För att få dit borden måste jag göra det i två delar och laska på mitten och så måste jag göra kölen i två delar så jag kan trä in borden nerifrån innan jag sätter ditt ytterdelen av kölen.

Här finns ingenting rakt och ingenting i vinkel. Det är bandsåg och yxa och stämjärn och kniv och handhyvel och ögonmått som gäller.
Jag basar borden till ungefär rätt krökning och vridning innan jag passar in dem.
 
  • Träbåtsreparation, spricka fixas, sammanfogning, skeppstimmermansarbete, förstärkning, gammal och nytt trä i kontrast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SvanteGp och 12 till
  • Laddar…
Cheesen
Började med en "sänghimmel/koja igår... Snickeriet kom upp före lunch efter snöröjning medelst tigersåg.... Hunden hade visst fjolårets julgran i en av drivorna...
Plasthammare fastklämd mellan golv och tak, grön vägg, grå gardin, leksaksflygplan delvis synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borr med bits, svart plastdelar med skruvar, blå plastbit på beige yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygslåda med Bosch elverktyg, batteridriven sticksåg och borrhammare, klingor, tillbehör, använda, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snötäckt snöslunga framför hög snövall, vinter, molnigt, träd syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag basar borden till ungefär rätt krökning och vridning innan jag passar in dem.
Träfartygsentusiasterna har tricks som jag har tillfälle att studera.

De har en tunn furulist som går att trycka in där det nya bordet skall vara. Listen är tillräckligt bred för att hålla sig rak i sidled och tunn nog för att kunna vridas efter bordets krökning.

De tar så många mått som de anser sig behöva vinkelrätt mot kanterna. Skriver upp alla mått på listen.
Sedan lägger de listen på plankan de vill använda. En del säkrar med några nubb så att den inte flyttar sig.
De för över alla mått de tagit och slår i en liten blank spik på varje ställe. Därefter lägger de en rak list mot utsidan av spikraden. Viktigt att listen har kontakt med alla spikar. Då bör linjen stämma. De ritar av linjen på insidan. På det sättet kommer den rätt.

Sågar de efter din linje så passar bordet efter att det basats.

Har sett en klubbmedlem byta 20 tvåtums ekbord på 21 dagar med den metoden så uppenbarligen fungerar det.

Mvh Findus
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Började med en "sänghimmel/koja igår... Snickeriet kom upp före lunch efter snöröjning medelst tigersåg.... Hunden hade visst fjolårets julgran i en av drivorna...
[bild] [bild] [bild] [bild]
Tur du postade en bild på snöslungan för annars kunde man tro att du röjer snö med tigersågen. Och det verkar spontant låta lite ineffektivt, men jag bor å andra sidan på västkusten och här vet vi som bekant inte inte hur man röjer snö…:crysmile:
 
Cheesen
mexitegel mexitegel skrev:
Tur du postade en bild på snöslungan för annars kunde man tro att du röjer snö med tigersågen. Och det verkar spontant låta lite ineffektivt, men jag bor å andra sidan på västkusten och här vet vi som bekant inte inte hur man röjer snö…:crysmile:
Nej jag röjde bort julgranen som fastnat i snöslungan.... Tur att man är en gammal räv och håller drivremmarna spända precis på gränsen till att det slirar så man slipper byta brytpinnar varenda gång man kör på något.
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Har, som vanligt, gjort något knivrelaterat i verkstaden. Tillverkningen av sliren är en rolig bit. Använder bara termoplast numera.
Pelarborrmaskin perforerar rött föremål på arbetsbänk med verktyg och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödbrunt knivslida i läder visas upp mot verkstadsbakgrund, håller i närbild med handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller brunröd kniv med svart knapp på industriell bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett fällbart kniv i fodral mot en trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Träfartygsentusiasterna har tricks som jag har tillfälle att studera.

De har en tunn furulist som går att trycka in där det nya bordet skall vara. Listen är tillräckligt bred för att hålla sig rak i sidled och tunn nog för att kunna vridas efter bordets krökning.

De tar så många mått som de anser sig behöva vinkelrätt mot kanterna. Skriver upp alla mått på listen.
Sedan lägger de listen på plankan de vill använda. En del säkrar med några nubb så att den inte flyttar sig.
De för över alla mått de tagit och slår i en liten blank spik på varje ställe. Därefter lägger de en rak list mot utsidan av spikraden. Viktigt att listen har kontakt med alla spikar. Då bör linjen stämma. De ritar av linjen på insidan. På det sättet kommer den rätt.

Sågar de efter din linje så passar bordet efter att det basats.

Har sett en klubbmedlem byta 20 tvåtums ekbord på 21 dagar med den metoden så uppenbarligen fungerar det.

Mvh Findus
Tack det där skall jag komma ihåg när jag behöver det.
 
Cheesen
Alltgår Alltgår skrev:
Har, som vanligt, gjort något knivrelaterat i verkstaden. Tillverkningen av sliren är en rolig bit. Använder bara termoplast numera.
[bild] [bild] [bild][bild]
Vad använder du tandborsten till?
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Vad använder du tandborsten till?
borstar spån. Och gör rent borr från trä och plast, så jag ser precis var spetsen landar.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
lerpoel
Gjorde en formanpassad hållare för min nya hyvel. Var ett lagom projekt att göra samtidig som jag underhöll en 2,5-åring.
 
  • Hyvel befastad på träarbetsbänk bredvid blå verktyg, spånskivor, verktygsordning, träbearbetning, snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 9 till
  • Laddar…
Börjat med kumiko-paneler som ska bli fyra lyktor. Två till oss här hemma och två till en arbetskamrat. Kumikon är gjord i ask. Passar på att göra några större paneler som ska integreras i en rumsavskiljare.
 
  • Träkonstruktioner, troligen modeller, klämda på svart arbetsmat med klämmor på mörkt trägolv mot tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
S
H heimlaga skrev:
Tack det där skall jag komma ihåg när jag behöver det.
En utvecklad variant av det där är att använda stickpassare för att överföra måtten till mallbrädan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.