S scim skrev:
Som jag nämnt tidigare, det är nog ingen som ids driva någon juridisk process kring det här. Jag har bokat in ett extrainsatt styrelsemöte på måndag då vi ska diskutera detta med husföretagaren. Min inställning är att vi ger honom en chans att kraftigt reducera sina timmar alternativt självmant lämna styrelsen.

Nu när jag går igenom de gamla fakturorna så ser jag f.ö. en konstighet. Jag reagerade på att fakturan till Bygdegården var daterad 20 februari, fast den skickades till ordföranden först strax innan årsmötet. Den ursprungliga rörmokarfakturan var också daterad till 20 februari, sedan finns det en även en kreditfaktura från samma rörmokare daterad 8 mars, där han dragit av 15000 exkl moms. Detta är dock inkluderat i fakturan till Bygdegården.
nä min poäng var bara att det kommer troligen inte hända nåt rent rättsligt........Även om man skulle ta det till nåt sånt. Finns liksom inget brott.
 
H HeyJon skrev:
Finns det någon spec lista på vad Husföretagaren har lagt alla timmar på?
Nej, men det kommer han få en chans att förklara på måndag. Men det går ju att göra en ganska bra uppskattning baserat på materialet han specificerat: Handlat material, rivit och reglat upp några löpmeter vägg samt förstärkt 8 kvm golvbjälklag som sedan försetts med golvspån inför golvläggning. Har svårt att tro att det skulle ta mig själv mer än en vecka, och jag är systemutvecklare till vardags.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nä min poäng var bara att det kommer troligen inte hända nåt rent rättsligt........Även om man skulle ta det till nåt sånt. Finns liksom inget brott.
Nä, jag skulle säga väldigt dåligt omdöme och/eller grovt omoraliskt. Men det är en liten by och jag har svårt att tro att han kommer tjäna på det i längden om han står på sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
S scim skrev:
Min inställning är att vi ger honom en chans att kraftigt reducera sina timmar alternativt självmant lämna styrelsen.
Det ligger inte i styrelsens mandat att ställa sådana ultimatum till andra förtroendevalda i föreningen. Inte ens i en pressad situation. Förtroendefrågan skulle ni avhandlat på stämman. Tycker ni skall bestämma er för om ni bemöter byggaren i rollen som leverantör (och då diskutera avtal, betalning och leverans) eller i rollen som styrelseledamot (och då diskutera styrelsebeslut, jäv osv.) och blanda inte ihop det.
 
  • Gilla
Kane och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det ligger inte i styrelsens mandat att ställa sådana ultimatum till andra förtroendevalda i föreningen. Den frågan skulle ni avhandlat på stämman. Tycker ni skall bestämma er för om ni bemöter byggaren i rollen som leverantör (och då diskutera avtal, betalning och leverans) eller i rollen som styrelseledamot (och då diskutera styrelsebeslut, jäv osv.) och blanda inte ihop det.
Han är de facto förtroendevald av oss i styrelsen eftersom vi i princip är de enda som närvarar på årsmöten. Han kan givetvis välja att inte acceptera dessa alternativ men då får vi väl avsätta honom enligt konstens alla regler.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
S scim skrev:
Han är de facto förtroendevald av oss i styrelsen eftersom vi i princip är de enda som närvarar på årsmöten. Han kan givetvis välja att inte acceptera dessa alternativ men då får vi väl avsätta honom enligt konstens alla regler.
OK, bästa lösningen är kanske att ni går ut på gårdsplanen och slåss om saken på traditionellt vis?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
C cpalm skrev:
OK, bästa lösningen är kanske att ni går ut på gårdsplanen och slåss om saken på traditionellt vis?
Är du djävulens advokat eller?
 
C
S scim skrev:
Är du djävulens advokat eller?
Ha ha, nä det var bara ett förslag. Om man är ute efter en pragmatisk lösning på problemet.
 
C cpalm skrev:
Ha ha, nä det var bara ett förslag. Om man är ute efter en pragmatisk lösning på problemet.
Tycker du han verkar lämplig att sitta i styrelsen?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S scim skrev:
Nu när jag går igenom de gamla fakturorna så ser jag f.ö. en konstighet. Jag reagerade på att fakturan till Bygdegården var daterad 20 februari, fast den skickades till ordföranden först strax innan årsmötet. Den ursprungliga rörmokarfakturan var också daterad till 20 februari, sedan finns det en även en kreditfaktura från samma rörmokare daterad 8 mars, där han dragit av 15000 exkl moms. Detta är dock inkluderat i fakturan till Bygdegården.
Nu är jag inte hundra på att jag fattar vad du menar men ....... om det du säger är att rörmokarens kreditering hamnat i husföretagarens ficka så bör det väl inte råda något tvivel om hen inte har rent mjöl i påsen.

Frågan är om inte det bästa är att försöka göra klart för skojaren att ni har konsulterat jurist men så långt det går helst undviker tvist. Och även gör klart att ni inte kan hålla detta hemligt för medlemmarna och att han som en följd automatiskt kommer ses som en skojare och bli paria, socialt utstött etc. om han inte går med på ett belopp som bör täcka kostnaden för arbete utfört enl. dom ursprungliga diskussionerna. Samtidigt bör man ju fundera kring vad det är värt med god stämning etc. i området. Men om det är ca. 200 medlemmar så kommer ni nog inte sakna en st. fuskare ....

Sen kanske han inte går med på detta men då har ni i.a.f. försökt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag menar att han inkluderat krediteringen i en faktura daterad flera veckor innan den skett. Min teori att han sent insett hur mkt det dragit iväg och försökt få de andra firmorna att dra ner sina kostnader snarare än sina egna saltade timmar.

Krediteringen är alltså inte specad i fakturan från honom, men beloppet är rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bästerortarn skrev:
Nu är jag inte hundra på att jag fattar vad du menar men ....... om det du säger är att rörmokarens kreditering hamnat i husföretagarens ficka så bör det väl inte råda något tvivel om hen inte har rent mjöl i påsen
Jag tolkade det som att rörmokarens orginalfaktuera är daterad samma dag som hustillverkarens, men hustillverkarens lyckas dra av kreditfakturan som kommer klart senare...
Kanske är hustillverkaren synsk, kanske har han kommit överens med rörmokaren via telefon eller kanske är hustillverkarens faktura feldaterad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Tycker du han verkar lämplig att sitta i styrelsen?
Ta det här på rätt sätt, det är inte riktigt specifikt till dig. Jag vet hur svårt det är att få medlemmar i föreningar att engagera sig i styrelser etc. Och det råder inga oklarheter om vem det är som är rövhatten i detta fallet men baserat på din beskrivning ........ så kan man ju faktiskt ställa samma fråga gällande övriga styrelsen också.
 
C
S scim skrev:
Tycker du han verkar lämplig att sitta i styrelsen?
Med tanke på att stämman i förrgår uppenbarligen gav honom ansvarsfrihet och förnyat förtroende som styrelseledamot(?) trots att omständigheterna lagts fram på stämman så är min uppfattning att det knappast går att svara något annat än ja på den frågan utifrån den information du presenterat.

Summan känns i sig inte helt orimlig för ett sådant arbete, även om jag inser att det inte var det man tänkt sig givet föreningens budget. Men var felet begåtts - om missförstånd uppstått pga slarv i "upphandlingen" eller om byggaren medvetet försöker lura föreningen på pengar är inget som här framstår som klart och tydligt enligt min uppfattning.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Ta det här på rätt sätt, det är inte riktigt specifikt till dig. Jag vet hur svårt det är att få medlemmar i föreningar att engagera sig i styrelser etc. Och det råder inga oklarheter om vem det är som är rövhatten i detta fallet men baserat på din beskrivning ........ så kan man ju faktiskt ställa samma fråga gällande övriga styrelsen också.
Som sagt de flesta, inklusive mig själv sitter i styrelsen för att ingen annan gör det. Ordföranden sa själv uppgivet på frågan om omval ”Ja, vem ska annars vara det”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.